• جمعه ٢٥ آذر ١٤٠١-١٦:٠٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٧٥٥
احمد صادقی؛

پژوهش، بستری برای رفع نیازهای شهر

اندیشیدن، پژوهش و نوآوری، اساسی ترین نیاز برای دست یابی به پیشرفت، توسعه، رفاه عمومی و عدم وابستگی به غیر است و می توان با تقویت بنیان پژوهش بسیاری از کمبود ها و نقصان ها را برطرف کرد. با این وجود پژوهش آنچنان که باید در بسیاری از مقوله ها جدی گرفته نمی شود و این در حالی است که اساس و اصل برنامه ریزی پژوهش و تحقیقات تشکیل می دهد از جمله در برنامه ریزی در مدیریت شهری .

در مدیریت شهری تحقیق و پژوهش و مطالعات جایگاه رفیع و بی بدیلی دارد اما در طول سالیان گذشته به این مهم توجه جدی نشده است؛ تهیه پیوست های ماموریت های شش گانه در مدیریت شهری یکی از اصول اولیه اجرای طرح ها و پروژه ها است اما متاسفانه عدم توجه به این امر سبب شده که امروز شاهد طرح های رها شده و یا پروژه های بدون بازدهی باشیم‌.

این در حالی است که برای اجرای یک طرح باید پیوست های مطالعاتی شامل پیوست ترافیکی، فرهنگی و اجتماعی، محیط زیست ، عارضه هایی که در حوزه شهر سازی دارد و مواردی از این قبیل باید تهیه شود.

شهر یک موجود زنده است و در طول زمان رشد می یابد، جمعیت جدید در آن ساکن می شوند و ابعاد آن توسعه پیدا می کند و لذا برای تامین سرانه های خدماتی باید پژوهش و مطالعه در حوزه ماموریت های تخصصی مدیریت شهری صورت گیرد.

از جانب دیگر شهر به سان موجود زنده وقتی رشد و توسعه می یابد نیازهای جدید نیز پیدا می کند و این نیاز های جدید می بایست با پژوهش و تحقیقات بررسی و برطرف شود. به عنوان مثال یکی از نیازهای امروز شهر موضوعات مربوط به هوشمند سازی و فناوری های نوین است که مدیریت شهری ناگزیر به روی آوردن به استفاده از این فناوری هاست در اینجا مطالعات و پژوهش هایی مورد نیاز است که انطباق استفاده از این فناوری ها با نیاز های شهر را بسنجد، آینده نگری و آینده پژوهی کند و برنامه ریزی بلند مدت و سالانه شهر نیز از این منابع تهیه و تدوین شود.
لذا می بینیم که در هر لحظه نیاز به پژوهش و تحقیقات در شهر وجود دارد و امیدواریم این وجه از مدیریت شهری هر چه بیشتر تقویت شود چرا که وضع قوانین و اجرای فرامین و وظایف مدیریت شهری می بایست بر اساس تحقیقات و پژوهش های درست و کارشناسی باشد؛ روز ملی پژوهش گرامی باد.

احمد صادقی _عضو شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: