• يکشنبه ٩ مرداد ١٤٠١-١٨:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٨٤٣
معدنی پور خبر داد: ۱۸-۸۲

هجده نامگذاری جدید برای معابر شهر تهران/ استفاده از نام 9 شهید شاخص زن

رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران تغییر نام 18 معبر شهری خبر داد و گفت: از مجموع این تغییرات 9 مورد مربوط به شهدای شاخص زن است. 

 
 
نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران در هشتاد و دومین جلسه این شورا با اشاره به مصوبات سیزدهمین جلسه این کمیسیون گفت: در این جلسه 18 نامگذاری در کمیسیون بررسی شد و 9 معبر به نام شهدای بانوان شاخص کشور نامگذاری شد.
وی ادامه داد: دراولین نامگذاری پل بدون نامی واقع در منطقه 2 تقاطع پل شهید همت و یادگار امام به نام امیر شهید «محمدعلی اکبرپور سرابی» پیشنهاد شد. این شهید بزرگوار با عنوان سرباز ارتش در جبهه حضور یافت و نهایتا در تاریخ 23 فروردین 61 بر اثر اصابت ترکش خمپاره به شهادت رسید. این نامگذاری بنا به درخواست خانواده معظم شهید پیشنهاد شده و توجه به این نکته ضروری است که این پل نزدیک به محل سکونت این خانواده معزز است.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: کوچه امیر واقع در منطقه 3 خیابان شهید کلاهدوز - خیابان الله وردی آذر پیشنهاد شده تا به نام شهید «علیرضا مهاجری» تغییر نام پیدا کند که این درخواست از سوی خانواده شهید بوده است و این کوچه محل سکونت این شهید بزرگوار بود. شهید مهاجری به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافتند و در 19 دی 65 در شلمچه بر اثر اصابت نارنجک به شهادت رسیدند.
معدنی پور گفت: کوچه خوشبختی در منطقه 6 واقع در خیابان طالقانی حدفاصل خیابان ولیعصر (عج) و حافظ به نام شهیده «انیس نوری» نامگذاری شد. این تغییر نام بنا به درخواست انجمن دفاع از قربانیان تروریست صورت گرفته است. این شهیده بزرگوار در تاریخ 16 تیر 61 در حمله منافقین به منزلشان مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در سن 25 سالگی به شهادت رسیدند. بر همین اساس کوچه خوشبختی که محل ترور و سکونت این شهیده بود به اسم ایشان نامگذاری خواهد شد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: خیابان یکم  واقع در منطقه 6 حدفاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنائی به نام شهیده بزرگوار «نسرین افضل» با حفظ شماره تغییر نام یافت. این شهیده بزرگوار به عنوان مربی تربیتی در مهاباد مشغول به فعالیت بود که در مسیر کمین عوامل آمریکایی مورد اصابت گلوله قرار می گیرند و بعد از یکسال در تیر 61 در مهاباد به ضرب گلوله منافقین به شهادت رسید.
وی با بیان اینکه دیگر نامگذاری هایی که در خصوص شهدای شاخص زن امروز در صحن شورا ارائه می شود توسط سازمان نشر اثار و ارزش های مشارکت زنان در دفاع مقدس پیشنهاد شده است، اظهار داشت: خیابان سوم در منطقه 6 حدفاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنائی به نام شهیده بزرگوار «ناهید فاتحی کرجو» تغییر نام پیدا کرده است. پیکر بی جان این شهید بزرگوار بعد از گذشت یازده ماه در اطراف روستایی در سنندج پیدا می شود. ایشان بر اثر بیماری قصد مراجعه به درمانگاه داشتند که مورد اصابت گلوله قرار می گیرند. ایشان از شهدای شاخص بانو هستند.
معدنی پور گفت: خیابان پنجم واقع در منطقه 6 حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنائی با حفظ شماره به نام شهیده «شهناز حاجی شاه» تغییر نام خواهد یافت. ایشان در 8 مهر 59 در حالی که برای کمک به مجروحان می رفت بر اثر اصابت خمپاره به درجه رفیع شهادت رسید.
وی ادامه داد: خیابان هفتم واقع در منطقه 6 حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنائی به نام شهیده «زینب کمایی» نامگذاری می شود. این شهید بزرگوار در سن 15 سالگی در سال 61 در شاهین شهر اصفهان به شهادت رسیدند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: خیابان نهم واقع در منطقه 6 حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنائی به نام شهیده بزرگوار «سهام خیام» نامگذاری می شود. این شهیده در 14 مهرماه 59 در هویزه به شهادت رسیدند.
معدنی پور گفت: خیابان یازدهم واقع در منطقه 6 حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنائی به نام شهیده بزرگوار «عصمت پور انوری» که از شهدای شاخص هستند نامگذاری می شود. ایشان پس از 66 روز از ازدواجشان مورد اصابت راکت هواپیمای دشمن قرار می گیرند و در دزفول به شهادت می رسند.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر گفت: خیابان سیزدهم واقع در منطقه 6 حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنائی به نام شهیده «سیده طاهره هاشمی» نامگذاری می شود. این شهیده در جریان حماسه ششم بهمن مردم انقلابی شهر هزارسنگر آمل در سال 60 در حال امداد رسانی به رزمندگان توسط معاندان به شهادت رسیدند.
وی بیان داشت: خیابان پانزدهم واقع در منطقه 6 حد فاصل خیابان میرزای شیرازی و خیابان سنائی به نام شهیده «فرشته باخویشی»نامگذاری می شود. ایشان در سحرگاه 31 مرداد 66 مورد حمله قرار گرفته و در کنار منزل تیرباران و به شهادت می رسند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه خاطر نشان کرد: خیابان نیرو واقع در منطقه 7 میدان سپاه خیابان پادگان ولیعصر (عج) به درخواست سازمان جامعه عشایری به نام شهدای عشایر تغییر نام می یابد. دلیل نامگذاری این خیابان این است که سازمان بسیج جامعه عشایری در این خیابان واقع است.
معدنی پور گفت: کوچه کلانتری واقع در منطقه 10 خیابان حسام الدین - خیابان افتکاری - جنب کلانتری هفت چنار به نام شهید بزرگوار «هادی جوان دلاور» نامگذاری می شود. این کوچه بنا به دلیل اینکه این کلانتری در این کوچه واقع است و این شهید از نیروهای انتظامی همین کلانتری بود نامگذاری می شود.
وی بیان داشت: خیابان یاسمن واقع در منطقه 11 خیابان رازی بنا به درخواست دبیر شورای نمایندگان ولی فقیه در مناطق قومی به نام شهید ماموستا «محمد شیخ الاسلامی» تغییر نام پیدا می کند. این شهید بزرگوار در 26 شهریور 86 به دست مزدوران در سنندج به شهادت رسیدند. ایشان در دوره دوم و چهارم نماینده مردم در خبرگان رهبری بودند و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد سنندج. از آنجا که ایشان فعالیت های خستگی ناپذیری برای وحدت اسلامی داشتند مورد هدف دشمنان قرار گرفتند.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: خیابان مینا واقع در منطقه 11 حدفاصل 12 فروردین و جاوید به نام زنده یاد «جهانگیر خسرو شاهی» بنا به درخواست مجمع ناشران انقلاب اسلامی نامگذاری می شود. ایشان از نویسندگان به نام بودند و آثار زیادی را از جمله داستان کوتاه و رمان و ... به چاپ رساندند. وی در 13 بهمن سال گذشته بر اثر سکته قلبی درگذشت.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت:  خیابان بهاران واقع در منطقه 13، 30 متری نیروی هوایی به نام شهید «محمودرضا رحمانی» توسط خانواده شهید پیشنهاد شد. این شهید از نیروهای ارتش جمهوری بودند که یکم آبان 73 بر اثر انفجار مین توسط نیروهای عراقی به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: خیابان درختی واقع در منطقه 14 حدفاصل خیابان پیروزی شهید تاجری و شهید مرتضوی به نام شهید «مرتضی مقدس» بنا به درخواست خانواده شهید نامگذاری می شود. این شهید به عنوان بسیجی در جبهه حضور یافتند و در تاریخ 5 مرداد 65 بر اثر اصابت ترکش به شهادت رسیدند.
معدنی پور در پایان گفت: قسمت غربی خیابان شهید ذوالقدری به نام شهید ابراهیم سالک پیشنهاد شد. این درخواست از سوی خانواده شهید مطرح شد. خیابان ذوالقدری در منطقه 17 واقع  در خیابان خاکی است که هم قسمت شرقی و غربی آن به نام شهید ذوالقدری نامگذاری شده است. از آنجا که خانواده شهید سالک در این محور بودند خانواده شهید ذوالقدری موافقت کردند که قسمت غربی خیابان شهید ذوالقدری به نام شهید ابراهیم سالک نامگذاری شود.
گفتنی است این دستور جلسه با 19 رای موافق نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: