• يکشنبه ١١ ارديبهشت ١٤٠١-٠٩:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٢٠٦
مهدی اقراریان در گفت‌وگو با ایکنا تبیین کرد؛

لزوم افزایش مشارکت قانونی دستگاه‌ها با شوراها

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با بیان اینکه هدف از تأسیس شورا‌ها تبدیل حکمرانی فردی به حکمرانی مردمی است، گفت: با گذشت بیش از دو دهه از عمر شورا‌ها امیدواریم مشارکت قانونی سایر دستگاه‌ها با این نهاد مردمی، بیش‌ از پیش افزایش یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از ایکنا، نهم اردیبهشت‌ماه در تقویم رسمی کشور ایران به عنوان روز ملی شورا‌ها نامگذاری شده است. شکل‌گیری نهاد شورا توصیه مؤکد دین مبین اسلام در جهت همفکری و مشورت در امور مختلف است که باعث می‌شود مردم در تعیین سرنوشت خویش تأثیر مستقیم داشته باشند. در واقع شورا‌ها زبان گویای مردم در برابر مسئولان و نهاد‌های مختلف محسوب می‌شوند و اعضای آن نیز به عنوان وکلای مردم، پیگیر مسائل و مشکلات آن‌ها هستند. در روز نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۷۸، شورا‌های شهر و روستا به‌طور رسمی دوره چهار ساله مسئولیت خویش را برای تحقق بخشی از حاکمیت مردم که عملی شدن آن در گرو فعالیت این نهاد است آغاز کردند. به همین دلیل این روز به نام روز ملی شورا‌ها در تقویم ایران نامگذاری شده است.

در همین راستا مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایکنا از کارکرد شورا‌ها سخن به میان آورد و اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری در دیدار با دانشجویان به این مسئله اشاره کردند شورا‌ها یکی از نماد‌های مردم‌سالاری دینی در نظام جمهوری اسلامی هستند که در قانون اساسی پیش‌بینی شده‌اند. یکی از اهداف جمهوری اسلامی تبدیل حکمرانی فردی به حکمرانی مردمی بود لذا باید به این سمت حرکت کنیم که مردم در عرصه اداره جامعه حضور پررنگ و جدی داشته باشند.

شکل گیری بیش از چند ده هزار شورای اسلامی شهر و روستا

وی با بیان اینکه شورا‌ها نماد حضور پررنگ و جدی مردم در عرصه اداره جامعه است، افزود: امروزه بیش از چند ده هزار شورای اسلامی شهر و روستا برای اداره بخشی از مسائل حوزه شهری در کشور شکل‌ گرفته است. افزایش میزان مشارکت مردم در اداره جامعه، می‌تواند به گسترش سرمایه اجتماعی یک حکومت کمک کند بر همین اساس شورا‌ها می‌توانند یکی از مصادیق افزایش مشارکت مردم در اداره جامعه باشد.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا تصریح کرد: شورا‌های اسلامی شهر و روستا، منشأ بسیاری از اقدامات تأثیرگذار بوده و زمینه عمران و آبادانی شهر‌ها و روستا‌ها را سرعت بخشیده‌اند، از این‌رو بستر همراهی‌های اجتماعی و رفع دغدغه‌های مردم را فراهم کرده‌اند. نهاد شورا که شالوده آن ریشه در قرآن و مبانی دین مبین اسلامی دارد در واقع به فرایند واگذاری امور به مردم، عینیت بخشید و به برکت این اتفاق، نقش‌آفرینی مردم در تعیین سرنوشت خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، دوچندان شد.

اقراریان در پاسخ به این سؤال که چه موانعی بر سر راه شورا‌ها وجود دارد؟ گفت: شورا‌ها جزو اصولی از قانون اساسی هستند که با تأخیر شکل‌ گرفته‌اند و این یکی از نکات مهمی است که باید به آن توجه کرد. این شکل‌گیری با تأخیر شورا‌ها سبب شد که بعضاً شاهد باشیم زیرساخت‌های لازم برای شکل‌گیری این مجموعه به درستی و به خوبی پیش‌بینی نشود و امروز به‌ویژه در شورا‌های بالا دستی و در سطح شورای عالی استان‌ها با این چالش مواجه هستیم که آن نقش‌آفرینی قانونی که در قانون اساسی برای شورا‌ها پیش‌بینی شده را نداشته باشیم. با گذشت بیش از دو دهه از عمر شورا‌ها امیدواریم مشارکت قانونی سایر دستگاه‌ها با این نهاد مردمی، بیش‌ از پیش افزایش یابد.

موفقیت بیش از ۶۰ درصدی شورا‌ها در عرصه تحقق اهداف

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه چقدر توانستیم به اهداف تأسیس شورا‌ها دست پیدا کنیم؟ گفت: شورا‌ها به دلیل اختیاراتی که در حوزه‌های نظارتی و مدیریتی بر عهده دارند یکی از ارکان مهم و برجسته مردم‌سالاری دینی در کشور محسوب شده و بازوی قدرتمندی برای دولت و نظام هستند. معتقدم شورا‌ها بیش از ۶۰ درصد توانستند موفق باشند، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بیشتری داریم و باید به آن سمت حرکت کنیم.

اقراریان در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان بخش نظارتی شورا‌ها را پررنگ‌تر کنیم؟ گفت: دو مسیر برای این موضوع قابل پیش‌بینی است. مسیر اول باید زیرساخت‌های لازم از نظر منابع و نیروی انسانی برای شورا‌ها جهت گسترش حوزه نظارت آن‌ها مهیا شود. مسیر دومی که وجود دارد و همین‌ الان نیز در حال پیاده‌سازی هست، شبکه ارتباطی گسترده با مردم است و اگر اعضای شورا‌ها بتوانند ارتباط مناسبی با مردم و حضور مستمری را در بین آنان داشته باشند به نظارت میدانی گسترده اعضای شورا کمک شایانی خواهد کرد. از طرف دیگر همکاری شورا‌ها با سایر دستگاه‌های نظارتی هم منجر به پررنگ‌تر شدن بخش نظارتی شورا‌ها خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: