• سه شنبه ١١ آبان ١٤٠٠-١٤:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٩٥٠
ناصر امانی :

شهرداری تهران برای خودش کار اضافی تعریف نکند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: صحبت از«ایجاد قرارگاه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی» شده است، این یعنی اگر در تهران هر آسیبی دیده شد، شهردار تهران باید پاسخگو باشد در حالی که وظیفه صفر تا صد ساماندهی آسیب‌ها در جارچوب وظایف شهرداری نیست و کار اضافه می‌خواهید انجام بدهید.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، ناصر امانی، در جریان بررسي طرح « سند سياست‌هاي حاكم بر تدوين برنامه و بودجه سال 1401 »، گفت: لازم می‌دانم از زحماتی که کارشناسان و اعضای کمیسیون بودجه برای تهیه سند کشیدند تشکر کنم. بنده هم در سه جلسه برای بررسی این موضوع حضور داشتم. در جلسه‌ی اول نظرم را گفتم، اما خب به هر حال جمع‌بندی کمیسیون همانی است که به صحن ارائه شده است. 

او ادامه داد: من ابتدا چون شورا، شورایی انقلابی است یک نکته را می‌خواهم از فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره کنم. خدای متعال می‌فرماید؛ « ما پیغمبران را فرستادیم، کتاب‌های آسمانی را فرستادیم تا لیقوم الناس بالقسط. برای اینکه مردم قیام به قسط کنند و جامعه‌، جامعه‌ عدالت‌محور باشد. » ما در این زمینه‌ها خیلی عقب بوده و باید تلاش فراوان کنیم. 

این عضو شورا اضافه کرد: حضرت آقا می‌فرمایند هر طرح و لایحه‌ای که در شورا، مجلس و هیئت دولت مصوب می‌شود، هر بخشنامه‌ای که در دستگاه‌ها صادر می‌شود، باید پیوست عدالت داشته باشد. باید مراقب باشید که این روش، این کار و این دستور ضربه‌ای به عدالت نزند و حق طبقات مظلوم را پایمال نکند. این مراقبت باید همیشه باشد. سوال من این است که پیوست عدالت در این مصوبه با دستور واجب‌الاطاعه حضرت آقا کجاست؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران با بیان اینکه چشم‌انداز، راهبرد ، اهداف و برنامه‌ها سلسه موضوعات مهم در بحث برنامه‌ریزی هستند، گفت: این سند منشوری از چشم‌اندازها، راهبردها، هدف‌ها و برنامه‌ها است اما تعداد کمی سیاست در آن دیده شده است. لذا اصلا معنا ندارد اسم این سند را ما سیاست بگذاریم. من سیاست را از برنامه پنج ساله‌ سوم شهرداری تهران برای شما تعریف می‌کنم. 

امانی ادامه داد: این برنامه می‌گوید سیاست؛ اصول و قواعد باثبات و مرتبی هستند که ذیل راهبردها قرار گرفته و چارچوب و نظام فکری و اجرایی سازمان شهرداری تهران را مشخص می‌کند. این می‌شود تعریف سیاست. معنای آن چیست؟ سال آینده ما چقدر بودجه داریم؟ امسال نزدیک به 50 هزار میلیارد تومان بوده و احتمالا سال آینده 75 یا 80 هزار میلیارد تومان است. ما به‌عنوان شورای شهر باید سیاستی تعریف کنیم هول محور شهرداری با نیازها فراوان و منابع محدود. 

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای اسبق شهرداری تهران، گفت: بنده چهار سال بودجه به شورای شهر آوردم. وقتی بودجه می‌آید دو کتابچه است. ردیف‌های بودجه و تبصره‌ها. در شورا و کمیسیون‌ها تنها چیزی که به آنها توجه می‌کنند، رقمی است که برای حوزه‌ی خودشان دیده شده است. این سند اگر حتی آنطوری که من می‌گویم هم تنظیم بشود، در هیچ کمیسیونی «دوره‌های قبل را می‌گویم» انشاء‌الله این دوره رعایت کنند اصلا کسی توجه نمی‌کند که 70-80 بند سیاست تنظیم شده است. 

او اضافه کرد: همه تلاش می‌کنند که سهم بیشتری از این 70 هزار میلیارد تومان برای حوزه‌های خود اختصاص داده و پروژه‌ی بیشتری تعریف بکنند. آقای آخوندی، کسی نگاه نمی‌کند که شما گفتید در حوزه‌ی مدیریت شهری و فرهنگی و اجتماعی چه اصولی باید رعایت شود. 

امانی ادامه داد: اگر شما قرار بود برنامه تنظیم کنید که ما برنامه دوم و سوم را داریم. دیگر لازم نبود اینجا تکرار بشود. اگر قرار بود سیاست تعیین کنید، بیایید بگویید شهرداری تهران منابع محدودی داری و سال آینده کدام پروژه‌های نیمه تمام را در اولویت بگذار، این می‌شود سیاست. 

این عضو شورا اضافه کرد: اشاره شده تحقق شعار تهران، کلانشهر الگوی جهان اسلام. شعار انتخاباتی شهردار تهران را در بالای برنامه‌ی سیاست‌های بودجه‌ای سال 1401 گذاشتیم. ما شورا هستیم نه شهرداری. ما باید سیاست اجرایی برای شهرداری تهران تعریف کنیم که فردا بتوانیم در کمیسیون‌ها و در صحن بگوییم چرا در لایحه‌ بودجه‌ این سیاست رعایت نشده است. ما 800 محله‌ محروم در شهر تهران داریم. سهم محلات محروم در بودجه‌ سال 1401 را در سیاست‌هایمان تعیین کنیم؛ این می‌شود سیاست. 

امانی گفت: نمی‌خواهم زحمات دوستان را نادیده بگیرم. سند خوبی تنظیم شده است، اما این سند، سند سیاست نیست. این سند هم چشم‌انداز، راهبرد، هدف و برنامه است. چه کسی می‌خواهد این ملغمه را کنترل و رعایت کند. گر قرار است برنامه باشد، اینها دیده نشده است.

این عضو شورای شهر تهران به شهردار توصیه کرد: شهردار در سال 1401 اولویت‌اش را رسیدگی به درون شهرداری تهران بگذارد. اگر عدالت را در درون شهرداری تهران اجرا کردید‌ می‌توانید در شهر هم اجرا کنید. پرسنل ناراضی هستند. دریافتی پرسنل کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد. بستر فساد در شهرداری گسترش پیدا کرده است. این موضوعات سیاست شود. مباحث مهم حوزه‌ی فنی و عمرانی را در این سند در غالب فقط یک بند نشان دهید، در حوزه‌ی سرمایه‌گذاری و غیره. اگر قرار است برنامه اعلام کنید، در حوزه‌ی شهر دوستدار کودک، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، رضایت شهروندان، ارتقای کیفیت زندگی شهری محلات محروم ارائه کنید، این موضوعات سیاست است. 

امانی تاکید کرد که؛ باید سیاست‌های الزام‌آور کمّی (درصدی و عددی) مشخص شده و شهرداری موظف به اجرای آن بر اساس بودجه سال آینده باشد. 

عضو شورای شهر تهران در ادامه و در واکنش به مخالفت‌های برخی از اعضای شورا درباره موضوعات مطرح شده از سوی او گفت: «إن أريد إلّا الإصلاح ما استطعت» هدف من اصلاح است نه مخالفت و تضعیف. سندی که از شورای جهادی و انقلابی سندی باشد که ما به آن افتخار کنیم و از سوی مراجع علمی مورد تمسخر قرار نگیرد. 

او ادامه داد: اگر بنا است سند به همین شکل تصویب شود اسم آن را تغییر دهیم، بگوییم؛ اهداف و راهبردهای شورای ششم شهر تهران و شهرداری موظف باشد در همه برنامه‌ها من جمله بودجه آن را رعایت کند. این سند، سیاست نیست. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اضافه کرد: اگر این موارد سیاست باشد شما باید به مردم تهران گزارش دهید برای تحقق این سیاست در بودجه 1401 چه کرده‌اید؟ تکمیل پروژه‌های نیمه تمام با اولویت توسعه حمل و نقل عمومی سیاست است. در نتیجه پیشنهادم این است که عنوان آن تغییر پیدا کند. 

امانی تاکید کرد: گفته شده « ایجاد قرارگاه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی.» این یعنی اگر در تهران هر آسیبی دیده شد، شهردار تهران باید پاسخگو باشد در حالی که وظیفه صفر تا صد ساماندهی آسیب‌ها در جارچوب وظایف شهرداری نیست و کار اضافه می‌خواهید انجام بدهید. 

او در پایان گفت: رییس کمیسیون برنامه و بودجه و نائب رییس آستانه تحمل خودشان را بالا ببرند. در اولین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه در این باره گفتم که این موارد سیاست نیست، راهبرد و هدف است. اینکه من سخنرانی غرا می‎کنم و یا آیه قرآن می‌خوانم ایرادی دارد؟پیوست عدالت که مقام معظم رهبری تاکید کردند کجای این سند است؟ باید در سند سهم مناطق محروم را تعیین کنید، این ایراد چه ربطی به سخنان قرای من دارد، با متانت جواب دهید.

۲۰-۸

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: