• پنج شنبه ٦ آبان ١٤٠٠-١٣:٠٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٨٨٤
میثم مظفر با اشاره به طرح رصد و اهمیت آن اظهار کرد،

در کشور ما بودجه ریزی از موضع بالا به پایین انجام می‌شود

رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران درباره طرح رصد توضیحاتی داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، میثم مظفر نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به طرح رصد و اهمیت آن اظهار کرد: معمولا در کشور ما بودجه ریزی بصورت Top DOwn و از موضع بالا به پایین انجام می‌شود، به این معنا که جمع محدودی از کارشناسان و نخبگان برای بودجه سازمان‌ها و دستگاه‌ها تصمیم گیری می‌کنند، اما ما این بار بدنبال بودجه ریزی با مدل bottom up یا مدل پایین به بالا هستیم.

وی ادامه داد: در این مدل بجای اینکه مدیران را با محدودیت‌های فکری و شناختی محور برنامه ریزی و بودجه ریزی قرار دهیم از خواسته ها، ترجیحات و مطالبات مردم در نظام بودجه ریزی استفاده می‌کنیم. در حقیقت مردم را در چرخه سیاست گذاری و تدوین برنامه و بودجه بصورت مستقیم دخیل می‌کنیم که از آن به عنوان بودجه ریزی مشارکتی یاد می‌کنند. بودجه ریزی مشارکتی در بسیاری از کشور‌ها به ویژه در شهرداری‌های کلانشهر‌های موفق دنیا، بیش از یک دهه است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: در حکمرانی اسلامی مدنظر ما، موضوع مشارکت مردم و احساس مسئولیت و حرکت جمعی، خود به اندازه حصول نتیجه، حائز اهمیت بوده و رشد، شکوفایی، تعالی و پیشرفت پایدار، زمانی حاصل می‌شود که شهروندان در فرایند کار، مشارکت داشته و مسئولیت عهده دار شوند. "کلکم راع و کلکم مسئول"! کمیسیون برنامه و بودجه این بار از خیابان بهشت، در قالب طرح رصد به میان مردم آمده و تصمیم گیری‌های خود درخصوص اولویت‌های بودجه ۱۴۰۱ شهرداری تهران را درمیان مردم و در دل مناطق و محلات اتخاذ می‌کند.

مظفر یادآور شد: اینکه طی چند روز قبل از آن، گروه‌های مصاحبه گر و کارشناسان، بدنبال کشف نظرات و خواسته‌های مردم در آن مناطق و محلات هستند و رصد اولیه‌ای صورت گرفته است. نهایتا با همفکری و گفتگوی میان مردم و تصمیم گیران در این کارگاه‌های برنامه و بودجه‌ای منطقه‌ای، یک جمع بندی و مصوباتی حاصل می‌شود که مبنای عمل بودجه ۱۴۰۱ قرار خواهد گرفت.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: ما اولین پروژه طرح رصد را در منطقه ۱۴ تهران با حضور اعضای محترم کمیسیون برنامه و بودجه آغاز کردیم و با مشکلات و چالش‌های مختلف منطقه ۱۴ بصورت میدانی آشنا شدیم، با نخبگان، امناء و معتمدین مردمی در محلات گفتگو کردیم و در جلسه کارشناسی و کارگاه تخصصی از حضور آن‌ها در کنار کارشناسان و شهردار محترم منطقه و معاونین ایشان استفاده کردیم و به تصمیمات خوبی برای منطقه ۱۴ رسیدیم.

وی تاکید کرد: منطقه ۱۴ منطقه ویژه‌ای است و دارالمومنین شهر تهران نامگذاری شده. این منطقه ۲۷۰۰ شهید را تقدیم انقلاب کرده و همچنین ۱۷۰ شهید مدافع حرم را تقدیم جهان اسلام کرده است همچنین به لحاظ تراکم جمعیتی، رتبه دوم را درمیان مناطق دارد و ۳۵۶ نفر در هکتار جمعیت دار در حالی که در تهران بطور متوسط ما ۱۹۷ نفر در هکتار تراکم جمعیتی داریم.

مظفر تصریح کرد: از حیث بودجه مصوب، علی رغم دارا بودن دومین تراکم جمعیتی، سرانه بودجه‌ای منطقه، رتبه ۲۱ را در بین ۲۲ منطقه دارد و این مساله با عدالت شهری هیچ تناسبی ندارد. سرانه بودجه شهرداری تهران به ازای هر شهروند در شهر تهران بطور متوسط یک میلیون و سیصد هزار تومان است درحالی که در بودجه منطقه۱۴ به ازای هر شهروند ششصد و هشتاد هزار تومان پیش بینی شده که بسیار کمتر از سرانه بودجه شهر تهران است.

مظفر گفت: مساحت منطقه ۱۴/۵ کیلومتر مربع بوده و دارای ۶ ناحیه و ۲۱ محله استو بیشترین محله را درمیان مناطق ۲۲ گانه دارد، اما فقط یک فرهنگسرا در منطقه وجود دارد و منطقه کمبود جدی در سرانه‌های فرهنگی دارد. سرانه فضای سبز منطقه ۱/۹۲ مترمربع است درحالیکه در طرح تفصیلی مقرر شده به ازای هر فرد ۳ متر مربع سرانه فضای سبز دیده شود.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: از منظر بافت فرسوده، منطقه دارای رتبه پنجم در میان مناطق شهر تهران است و ۱۷ درصد از مساحت منطقه۱۴ را بافت فرسوده به خود اختصاص داده است که شامل ۲۵۷ هکتار املاک فرسوده است که عمده این املاک ۵۰ تا ۱۰۰ متری هستند و جزء ریزدانه‌ها حساب می‌شوند.کمبود سرانه‌های تفریحی و ورزشی در منطقه بشدت احساس می‌شود. سرانه‌های ورزشی در منطقه بسیار پایین است و جز پایین‌ترین مناطق در سرانه‌های ورزشی است.

وی تاکید کرد: وجود پارکینگ که جز نیاز‌های ضروری است منطقه است دچار نقصان جدی است و لذا باید نهضت احداث پارکینگ با مدل مشارکت شهرداری و بخش خصوصی در اولویت قرار گیرد.بخش زیادی از زمین‌های منطقه ۱۴ کاربری نظامی و پادگانی دارد و به نظر می‌رسد با توافقاتی می‌توان با در اختیار قرار دادن فضا‌های معوض و اختصاص امکان‌های دیگری در شهر تهران از این زمین‌های فریز شده نظامی، برای احداث مجموعه‌های ورزشی، توسعه زیرساخت‌های رفاهی، توسعه بوستان‌ها و فضای سبز منطقه به نفع مردم و منافع عمومی استفاده کرد.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: فضا‌های بی دفاع شهری در منطقه ۱۴ به وفور مشاهده می‌شود و مقرر شد ساماندهی فضا‌های بی دفاع شهری که آسیب‌های اجتماعی زیادی را در خود جای داده است، در دستور کار قرار گیرد. توسعه میادین میوه و تربار نیز باتوجه به کمبود منطقه از خواسته‌های به حق مردم بود که بیان شد. بازنگری در طرح جامع حمل و نقل منطقه و توسعه کمی و کیفی پایانه‌های حمل و نقل عمومی منطقه و به ویژه ایجاد سرپناه، سرویس بهداشتی، آبسردکن، نمازخانه، سکوی نشیمن مسافر در اولویت کار‌های منطقه قرار گرفت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: