• شنبه ١٣ شهريور ١٤٠٠-١٦:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٣٩٧
چمران در برنامه نشان ارادت مطرح کرد؛

برای زنده ماندن واقعی باید راه شهادت را برگزید

مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران امروز مهمان برنامه نشان ارادت بود و درباره موضوعات مختلف صحبت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه نشان ارادت امروز جمعه ۱۲ شهریور ماه میزبان مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران بود.

در این برنامه بنا به سوال مجری، چمران گذری به دوران کودکی‌اش کرد و گفت: ما در یک خانواده مذهبی بزرگ شده‌ایم، بنابراین از همان ابتدا با هر آب خوردنی نام امام حسین (ع) را یاد گرفتیم. در خانه ما هر ۱۸ ماه روضه‌ای زنانه برگزار می‌شد و با روضه هم آشنا بودیم. همچنین منزل ما در مرکز بازار تهران و نزدیک مسجد جمعه تهران بود که همیشه از نزدیکی این مساجد هم استفاده می‌کردیم.

وی ادامه داد: روضه‌های ماه محرم را به یاد دارم که در مسجد سر پولک بودیم، اما الان این مسجد برای من کوچک به نظر می‌رسد، البته آن موقع‌ها مسجد بزرگ و شلوغی بود که وعاظ معروفی هم به آنجا می‌آمدند.

چمران در پاسخ به این سوال که چه چیزی شما را به سمت دستگاه امام حسین (ع) می‌کشاند، افزود: حادثه عاشورا، حادثه مقاومت، حماسه و شجاعت است. یکی از دلایلی که اسلام تاکنون زنده مانده علاوه‌ بر تضمین خداوند، تشیع است که همین زنده ماندن تشیع هم به مدد امام حسین (ع) است.

وی افزود: امام حسین (ع) سمبل مقاومت، شجاعت، ایثار و از خودگذشتگی است، البته همین سمبل برای انسان‌های معمولی به کار می‌رود، امام حسین (ع) خیلی فراتر از سمبل است.

رئیس شورای شهر تهران به جمله‌ای از شهید چمران درباره امام حسین (ع) اشاره کرد که شهید چمران گفته بود: خداوند به حضرت ابراهیم(ع) فرمان داد که حضرت اسماعیل (ع) را ذبح کند، او فرزندش را آماده قربانی کرد و کارد را به گردن او کشید، چاقو گردن اسماعیل(ع) را نبرید و خدا امر کرد که ابراهیم(ع) دست نگه دار. دلیل این کار این بود که قربانی اسماعیل کامل نشده بود و قرار بود چندین سال بعد، یک قربانی کامل به اسم حضرت سیدالشهدا(ع) که برای مکتب خدا و راه خدا بود، قربانی شود. این قربانی به شیعه نشان داد که برای زنده ماندن واقعی باید راه شهادت را برگزید.

چمران درباره تعداد دفعاتی که به کربلا و عتبات عالیه سفر کرده، گفت: من قبل از انقلاب یک بار به کربلا رفتم، از آنجایی که دانشجوی معماری بودم، قرار بود به عراق برویم. ما هم که عاشق کربلا بودیم، جزء اولین افرادی بودیم که ثبت نام کردیم و با یک اتوبوس با رئیس دانشکده حرکت کردیم و با روحیه دانشجویی که داشتیم راهی عراق شدیم و اولین مکانی که دیدار کردیم نجف بود و بعد از نجف راهی کربلا شدیم.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب هم با شکست صدام به کربلا رفتیم تا اینکه برنامه اربعین بعد از سقوط صدام پیش آمد که هرساله مشتری پر و پاقرص اربعین هستم و ان‌شاءالله امسال هم بتوانم حضور داشته باشم.

چمران درباره حسی که با حضور در بین‌الحرمین برای او ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: حضور در بین‌الحرمین حس خوبی دارد، اما آن مکانی که حضرت زینب(س) ایستاده و به قتلگاه نگریسته برای من عجیب بود. وقتی آنجا بودم تجسم روز عاشورا را می‌کردم. اگرچه مسیر بین‌الحرمین ناگفته‌های بسیار دارد، اما هر وقت به تَلّ زینبیّه می‌رفتم این حس مرا می‌گرفت و حال عجیبی داشتم.

رئیس شورای شهر تهران درباره تغییراتی که ستاد بازسازی عتبات عالیات به همت سردار قاسم سلیمانی انجام داده، گفت: من هرسال که به آنجا می‌رفتم در جریان پیشرفت بازسازی بوده‌ام. حتی گنبد حضرت امیرالمومنین علی (ع) را هم که تعویض طلا انجام می‌دادند، از نزدیک شاهد بودم. باید در نظر داشت که تعمیراتی که برای حرم امام حسین (ع) انجام می‌دهند، به شدت ضروری بود و اگر این تعمیرات را به موقع شروع نمی‌کردند، ممکن بود خدایی نکرده مشکلی ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که همیشه انتقاداتی به ستاد عتبات عالیات بوده که چرا دولت ایران هزینه‌های بسیاری را صرف عتبات می‌کند تصریح کرد: انسان تازمانی که مفهوم عاشورا و امام حسین (ع) را درک نکند، نمی‌تواند توجیه شود که مردم نذوراتشان را صرف امام حسین (ع) می‌کنند. ما ایرانیان در هر کجا که باشیم علاقه‌مان این است که این مکان‌ها آباد باشد. اگر دولت عربستان اجازه بدهد ما می‌رویم و قبرستان بقیع هم می‌سازیم؛ بنابراین چه مردم مبلغ اندک یا هنگفتی را نذر بکنند، فرقی نمی‌کند، چراکه برای ما مایه افتخار است.

چمران با بیان اینکه که اسلام دین جهانی است، ادامه داد: این دین منحصر به ایران نیست، با این روش می‌توانیم مکتب‌مان را در دنیا نشر دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر استادکاران و مصالحی که صرف بازسازی گنبد‌ها می‌شود، از ایران است و چقدر در توسعه کسب و کار می‌تواند مفید واقع شود، افزود: بله، شغل و کسب‌و‌کار خوبی است که برای عده زیادی درآمد دارد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: