• سه شنبه ٤ خرداد ١٤٠٠-١١:٣٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٦٢٣
مجید فراهانی طی نشست با دبیران شورایاری منطقه 8 مطرح کرد:

مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم/ تعریف 66پروژه توسعه محلی در سطح 13 محله منطقه 8 طی دوره پنجم

ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر با اشاره به برخی اقدامات مدیریت شهری پنجم در منطقه 8 گفت: برای منافع مردم و درمسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تامین می کنند؛ باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم. این روزها همه از اصلاح بودجه حرف می زنند و هر کسی به نظر خودش کارشناسی ترین نظر را می دهد اما هیچ کدام از این افراد حاضر نیستند ببینند خواست و نظر مردم درباره بودجه چیست!

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مجید فراهانی، ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر در جریان نشست با دبیران شورایاری منطقه 8 که با همراهی مسعود رنجبران شهردار این منطقه گفت: سوم خرداد، سالروز حماسه آزاد سازی خرمشهر را تبریک عرض می کنم و یاد و خاطره حماسه آفرینی شهداء،ایثارگران و رزمندگان عزیز را گرامی می دارم. 
او افزود: سوم خرداد و همه روز ها روز مردم هستند، مردمی که صاحبان اصلی شهر و کشور هستند، همان مردمی که فارغ از قومیت،زبان ،مذهب و دین بر پایه عشق و علاقه به ایران عزیز جنگ را اداره کردند، در برابر تحریم ها دوام آوردند و در دوران کرونا پشت و پناه هم بودند و هستند. مردمی که بر اساس قانون اساسی حق انتخاب دارند و محرم کشورند.
فراهانی ادامه داد: اما متاسفانه برخی مدیران این مردم را غریبه و نامحرم می دانند! امروز ما بیش از همیشه به فراهم کردن زمینه حضور و مشارکت مردم برای ایران نیازمندیم، مشارکت مردم فقط به این معنا نیست که وقتی جنگ می‌شود، از مردم بخواهیم که به جبهه بروند؛ یا در زمان انتخابات از آن‌ها بخواهیم که پای صندوق‌ها بیایند و رأی دهند و بعد هم بگوییم دیگر بروید در خانه‌هایتان بنشینید، مشارکت مردم یعنی واگذاری امور به مردم، باید آنچه را که با رویکردهای تصدی گرایانه، انجام و اداره آن امور در طی سالها از مردم سلب شده و اکنون گران،بی کیفیت و ناکارآمد توسط شهرداری به شهروندان ارائه می شود را به مردم بازگردانیم.
رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تصریح کرد: منابع و مصارف بودجه شهرداری را تک تک شهروندان تهرانی با پرداخت بهای خدمات و عوارض عمومی شهر یا عوارض پروانه ساختمانی تامین می کنند اما متاسفانه شاهد هستیم که سالها در روند تدوین بودجه شهرداری ،این بودجه بر اساس نیازهای شهروندانی که منابع شهرداری را تامین می کنند تهیه و اجرایی نمی شد، بلکه سلیقه مدیران شهرداری،نظر مشاور یا طرح اجرایی فلان پیمانکار به جای نظر مردم درباره بودجه تعیین کننده بود و تنها چیزی که ظاهرا اهمیتی ندارد نیاز و نظر شهروندی است که با پرداخت عوارض و بهای خدماتش چرخ مالیه شهرداری را می چرخاند!
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه برای منافع مردم و درمسیر اصلاح بودجه شهرداری که مردم آن را تامین می کنند؛ باید به سمت تعیین مصارف بودجه با اولویت و نظر مردم حرکت کنیم، اظهار کرد: بدین ترتیب «بودجه برای مردم» معنا پیدا کند. این روزها همه از اصلاح بودجه حرف می زنند و هر کسی به نظر خودش کارشناسی ترین نظر را می دهد اما هیچ کدام از این افراد حاضر نیستند ببینند خواست و نظر مردم درباره بودجه چیست!
 فراهانی افزود: بودجه مال مردم هست و مردم باید درباره آن نظر بدهند؛ وقتی بر اساس قانون اساسی این مردم با رای و انتخاب خودشان اعضاء شورای شهر، نمایندگان مجلس ،رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری را انتخاب می کنند چرا نباید درباره بودجه منطقه و محله خودشان اظهار نظر بکنند و نظر بدهند؟
او ادامه داد: آیا حق انتخاب سیاست گذاران و اداره کنندگان امور شهر و کشور سطحی بسیار بالاتر از مشارکت در تدوین و جهت بخشیدن به بودجه را ندارد؟ پس چرا شهروندان نمی توانند درباره بودجه کشور و شهر هم نیازها و اولویت های خود را بیان کنند؟ و با نظر آنها مصارف بودجه شهرداری و دولت اولویت بندی شود؟
ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر گفت: از ابتدای حضورم در شورا با همراهی  شما همکاران عزیز مساله بودجه ریزی مشارکتی را برای توجه به نظرات و نیازهای شهروندان در بودجه ریزی مورد توجه قرار دادم و تا امروز در شورای پنجم اقدامات در مسیر بودجه برای مردم اقداماتی انجام شود. 
فراهانی با اشاره به برخی از این اقدامات عنوان کرد: انتشار اطلاعات لایحه بودجه  و دسترسی عموم شهروندان به اطلاعات بودجه پیشنهادی، درخواست از شورایاران و شهروندان برای ارائه پیشنهادات در خصوص تبصره ها و بررسی پیشنهادات مردمی در کمیته بودجه و نظارت مالی ، برگزاری دوره آموزشی آشنایی با بودجه ریزی در شهرداری برای شورایاران، الزام شهرداری به دعوت دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات تدوین بودجه منطقه، دعوت از رابط هیئت رئیسه و دبیر کارگروه برنامه و بودجه شورایاری منطقه در جلسات بررسی بودجه کمیته بودجه و نظارت مالی شورا، اجرای پروژه های توسعه محلی در سطح محلات با نظر مشورتی شورایاران برای اولین بار در سال  1399 جمله این اقدامات است.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اظهار کرد:  البته این موضوع هم مثل خیلی از مصوبات شورا در بدنه شهرداری با مقاومت هایی روبرو شده است و ما متاسفانه در بخشی از بدنه شهرداری شاهد مقاومت دربرابر عادی شدن این موضوع که با نظر شورایاران و مردم  پروژه اجرا کنند هستیم! 
او با اشاره به اینکه امروز  با مشارکت شورایاران در منطقه 8 ما شاهد تعریف 66پروژه توسعه محلی با اعتباری بالغ بر 61 میلیارد و 398 میلیون تومان در سطح 13 محله منطقه 8  با متوسط پیشرفت فیزیکی 16درصد هستیم، گفت: این پروژه ها را باید تکمیل و به مردم تحویل داده شود و من از شهردار منطقه انتظار دارم کاستی ها و کم کاری های سال 1399 و دوره پیش از مدیریت ایشان با همت و تلاش همکاران و پیگیری ایشان جبران شود.
فراهانی در خصوص برخی اقدامات شهرداری در دوره پنجم در منطقه 8 گفت: احداث مجموعه ورزشی شهدای نارمک (زیربنای 5710 مترمربع)، احداث پردیس فرهنگی امام هادی (ع) (زیربنای 3100 متر مربع)، احداث باغ ایرانی ترنج زندگی به مساحت تقریبی 3000 متر مربع واقع در محله زرکش، احداث میدان قمر بنی هاشم به مساحت تقریبی 4500 متر مربع واقع در محله تهرانپارس، احداث هایپر گل و گیاه و رستوران و کافی شاپ ایوار، احداث 100 چشمه سرویس بهداشتی در بوستانهای سطح منطقه (معلم، سحر، تابان، آتش‌نشان و ...) و پایانه تاکسی چهارراه تهرانپارس، احداث 3 بوستان ارمغان زندگی به مساحت تقریبی 1500 متر مربع واقع در محله لشکر، بوستان خطی به مساحت تقریبی 4400 مترمربع واقع در کنارگذر بزرگراه امام علی (ع)، بوستان سبز مهر زندگی به مساحت تقریبی 2000 متر مربع واقع در محله سبلان، احداث پایانه تاکسی چهارراه  تهرانپارس به مساحت 2000 مترمربع، احداث پارکینگ زیرسطحی شهید مدنی واقع در محله لشکر، احداث مخزن پلی اتیلن 1100 مترمکعبی ذخیره آب و اجرای ایستگاه پمپاژ در مسیل باختر، پوشش 93 درصدی آبیاری مکانیزه فضای سبز منطقه تا پایان سال 1400بوده ایم، جمله این اقدامات است.
رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر خاطر نشان کرد: این حق شما و حق همه مردم شهر هست که درباره بودجه اظهار نظر کنند و بودجه با نظر شما باید در محله هزینه بشود تا مشکلات محله حل شود. چه من در شورا باشم یا نباشم مهم این است که شما حق خودتان را درباره بودجه مطالبه کنید و نگذارید بودجه بدون نظر شورایاران و مردم محله صرفا توسط مدیران شهرداری و در پشت درهای بسته تعیین تکلیف شود، چرا که بودجه برای مردم است و مردمی که منابع بودجه را با پرداخت پول به شهرداری تامین می کنند باید درباره نحوه هزینه کرد بودجه اطلاع داشته باشند و محل هزینه بودجه در سطح محله با نظر آنها تعیین شود. نه اینکه شهرداری هر جایی که پیمانکارش دوست داشت یا مدیرش دلش خواست را آسفالت کند، رنگ آمیزی کند و پول مردم را خرج کنند بدون اینکه مشکلی از مشکلات مردم حل بشود.امیدوارم در پرتو الطاف الهی و عنایات امام مهربانی و رحمت حضرت رضا(ع) شاهد پایان یافتن شرایط ناشی از فراگیری ویروس کرونا و آغاز دوباره تلاش برای زندگی  باشیم.
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: