• سه شنبه ٢٨ ارديبهشت ١٤٠٠-١١:٣٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٥٥٠
مجید فراهانی تاکید کرد:

لزوم اجرای دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه شهرداری ها ناچار به مقابله با سد معبر است اما این وظیفه قانونی نباید با تضییع حق شهروندی و کرامت دستفروشان و اعمال رفتار خلاف اخلاق،قانون توسط ماموران سد معبر انجام شود، به لزوم اجرای دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مجید فراهانی، در دویست و نود و پنجمین جلسه شورا و طی تذکری که تقدیم هیات رئیسه شد نوشت: دستفروشان بخشی از همشهریان ما هستند که در نتیجه شرایط اقتصادی برای امرار معاش به این پیشه روی آورده اند، هرچند شهرداری بر اساس ماده ۵۵ قانون شهرداری ها ناچار به مقابله با سد معبر است اما این وظیفه قانونی نباید با تضییع حق شهروندی و کرامت دستفروشان و اعمال رفتار خلاف اخلاق،قانون توسط ماموران سد معبر انجام شود.

او افزود: بر اساس بند پ ماده ۳ مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون که دردوره پنجم به تصویب رسیده است، شهرداری مکلف به تهیه " دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران" را با لحاظ کردن نکاتی اجرایی کند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به این نکات تصریح کرد: ابتدا اینکه ارائه تفسيري «سنجش‌پذير» از عبارت «سد معبر» به نحوي كه شامل تعريف مكان‌ها و زمان‌هاي مشمول «سد معبر» و نيز مكان‌ها و زمان‌هايي باشد كه مطلقاً مشمول تعريف «سد معبر» نيستند، «چارچوب اجرايي»، «انتخاب نهاد متصدي» و «انتخاب نهاد ناظر» براي تسهيل مشاركت و استفاده از پتانسيل‌هاي شركت‌هاي خصوصي در ساماندهي دستفروشان و مشاغل سيار و فاقد كانون تعیین شود.

او ادامه داد: نحوه طبقه‌بندي، توزيع عادلانه، جانمايي فضاهاي شهري و تعيين شاخص‌هاي فضاي شهري به منظور تبديل به بازارها و بازارچه‌هاي سيار با توجه به ويژگي‌هاي جمعيتي و بافت اجتماعي فرهنگي، محدوده جغرافيايي، مشخصه‌هاي ترافيكي و تناسب با واحدهاي تجاري ثابت و نيز رعايت حريم و فاصله مناسب از منازل مسكوني و محل استقرار صنوف مشخص شود.

فراهانی با اشاره به سایر نکات افزود: لازم است به ارتقاي كيفيت سيما و منظر شهري و افزايش نشاط اجتماعي در ساماندهي فعاليت دستفروشي در شهر تهران توجه شود همچنین باید نحوه واگذاري موقت اماكن و امكان استفاده از فضاهاي شهري در قالب بازارها و بازارچه‌هاي سيار تعیین و از ظرفيت فناوري‌هاي جديد در سامان‌بخشي وضعيت دستفروشي در شهر تهران استفاده شود.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران تاکید کرد: باید نحوه ايجاد سامانه‌اي جهت شناسنامه‌دار كردن مشاغل دستفروشي و ساختارمند كردن آن‌ها در قالب تعاوني‌ها يا اصناف مشخص و ساعات مناسب جهت دستفروشي در معابر و اماكن با محوريت زيست‌ شبانه تعیین شود.

او اضافه کرد: نحوه ممانعت از دستفروشي در وسايل نقليه عمومي اعم از مترو و اتوبوس هم لازم است تا مشخص شود.

فراهانی بیان کرد: با عنایت به لزوم صیانت از حق به شهر دستفروشان عزیز در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شوراها درباره «لزوم اجرای بند پ ماده ۳ مصوبه ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون به شهرداری تهران  درخصوص تهیه و اجرایی نمودن « دستورالعمل جامع ساماندهی دستفروشی در شهر تهران »»تذکر می دهم. امیدوارم با اجرای مصوبه شورا زمینه ادای حق به شهر دستفروشان عزیز فراهم شود.

295-5

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





اخبار مرتبط