• دوشنبه ١٨ اسفند ١٣٩٩-١٠:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٩٦٢
زهرا نژاد بهرام در گفتگو با رکنا؛

افزایش تعداد دستفروشان با نزدیک شدن به عید/ ارسال نامه به فتاح و حناچی برای حمایت از دستفروشان

رکنا: زهرا نژادبهرام در بیان شرایط دستفروشان مترو ضمن اشاره به ارسال نامه به رئیس بنیاد مستضعفان و شهردار تهران، بر ایجاد شرایطی به کمک نهادهای مدنی تاکید کرد تا دستفروشان و مترو دچار ضرر و زیان نشوند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از رکنا، اوایل بهمن سال 96 و در ماه های ابتدایی فعالیت شورای دوره پنجم شهر تهران، گزارشی توسط کمیته اجتماعی این شورا ارائه شد. در این گزارش یکسری آمار و اطلاعات از وضعیت دستفروشان پایتخت تهیه شد. با این حال به دلیل آن که تهیه این گزارش به کمک مناطق 22گانه فراهم شده بود، گزارشی غیرقابل اتکا و نه چندان مطمئن تلقی شد. چرا که بسیاری از دستفروشان در خیابان ها و متروی تهران اعلام کردند اطلاعاتی از آنها گرفته نشده است. علاوه بر این مدتی بعد لیستی از اسامی و اطلاعات دستفروشان توسط همین پارلمان شهری ارائه شد. سال گذشته بر مبنای همین لیست تهیه شده توسط مدیریت شهری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به دستفروشان 2 مرتبه به میزان یک یا 2 میلیون تومان کمک شده است. این درحالی بود که فعالان اجتماعی و شهری تهران نسبت به این کمک ها اعتراض کردند و به لیست مدیریت شهری ایراد گرفتند.
 
ماجرای ثبت نام دستفروشان در سامانه شهرداری تهران
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در برابر این انتقادات اعلام کرد لیست دستفروشان تهرانی دوباره بازبینی و در واقع راستی آزمایی شود. علاوه بر این زهرا نژادبهرام، عضو هیأت ‌رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد داد تا کسانی که مشغول به دستفروشی هستند، در سامانه شهرداری تهران ثبت نام کنند و پس از راستی آزمایی به لیست دستفروشان اضافه شوند و آنهایی که دستفروش نیستند از لیست حذف.
پس از مدتی، تعداد زیادی از دستفروشان نمی دانستند باید برای ثبت نام کجا مراجعه کنند و یا مدارک مورد نیاز برای ثبت نام شان چیست. از سوی دیگر دستفروشان زیادی بودند که روحشان از این کمک ها و حتی ثبت نام در سامانه خبر نداشت. در واقع مدیریت شهری در اطلاع رسانی این موضوع ضعیف عمل کرده بود و هنوز هم این ضعف را برطرف نکرده است. در این میان نگرانی هایی در مورد مهاجرت بیکاران از سایر نقاط کشور به تهران، ثبت نام در سامانه شهرداری و افزایش آمار دستفروشان به وجود آمد.
 
نامه به رئیس بنیاد مستضعفان برای حمایت از دستفروشان
زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در مورد شرایط دستفروشان پایتخت به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: در خصوص رسیدگی به وضعیت دستفروشان نامه ای به آقای فتاح، رئیس بنیاد مستضعفان نوشتم تا مثل سال گذشته، به دستفروشان در شهر تهران کمک کنند و به صورت تلفنی نیز در چند نوبت این موضوع را از ایشان پیگیری کردم و با مشاور ارشد ایشان نیز چند بار گفت و گو کردم. در این گفت و گوها به ایشان تاکید کردم تا باتوجه به وضعیت قرمز و نارنجی کرونا در شهرها، حتماً کمک های نقدی برای دستفروشان در نظر بگیرند.
وی در مورد اقدامات شورای شهر تهران در راستای رسیدگی به دستفروشان تهرانی ابراز داشت: اکنون سعی کردیم تا مناطقی برای دستفروشان فراهم کنیم تا این افراد از گوشه و کنار خیابان ها در منطقه ای مشخص جمع شوند و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی به فعالیت بپردازند. علاوه بر این طی نامه ای به آقای حناچی، شهردار تهران از ایشان درخواست کردم تا امکاناتی برای رسیدگی به دستفروشان حاضر در مناطق فراهم کنند تا با توجه به شرایط کرونایی این بخش از جامعه چالش های بیشتری را به وضعیت بهداشتی و شهری وارد نکنند.
 
شرایطی فراهم شود تا دستفروشان و مترو ضرر نکنند
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه دستفروشی جُرم نیست و نوعی تخلف بشمار می آید در مورد اقدام شهرداری در رسیدگی به اوضاع دستفروشان ابراز داشت: شهرداری باید وضعیت دستفروشان شهر را به گونه ای مدیریت کند تا هم وضعیت بهداشتی و سلامت شهروندان به خطر نیفتد و هم چرخ اقتصادی و معیشتی این قشر از جامعه به خوبی بچرخد.
وی در خصوص نزدیک شدن به عید و تجمع دستفروشان در متروی تهران افزود: رسیدگی به وضعیت دستفروشان در مترو بر عهده مسئولان مترو است. با این حال نیازمند اقداماتی از سوی نهاد های مدنی هستیم. زیرا اگر لازم باشد تا اقدامات سخت گیرانه انجام شود، ممکن است برخوردها در شان افراد نباشد، همچنین اگر این موضوع را رها کنیم هم ممکن است انتظام اجتماعی بهم بخورد.
زهرا نژادبهرام در مورد اقدام مدیریت شهری در حوزه ساماندهی دستفروشان ابراز داشت: همانطور که اشاره شد نیازمند ارائه و پیشنهاد نهاد های مدنی به مدیریت شهری هستیم تا بتوان شرایطی را فراهم کرد که هم دستفروشان بتوانند اجناس خود را به فروش برسانند و هم مترو و حمل و نقل عمومی بتوانند کار خود را بدون مشکل و مزاحمت انجام دهند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: