• يکشنبه ١١ خرداد ١٣٩٩-٠٩:٤٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٧٨٧٢
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در برنامه متراژ، استودیو اکوایران مطرح کرد

شورا در حوزه کنترلی خوب عمل کرده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: شورای شهر در دوره پنجم در حوزه کنترلی به نظر من بد عمل نکرده است، البته تنگناهای مالی وجود دارد و برای من به عنوان یک عضو کمیسیون شهرسازی و معماری این نگرانی همیشه هست، که این تنگناها باعث نشود بعضی از رویه‌های غلط مجددا اجرایی شود. و دستاوردهای سه ساله و شورای شهر تهران با چالش مواجه نشود.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، علی اعطا در برنامه متراژ، استودیو اکوایران به بررسی عملکرد شورا در بعد نظارتی و کنترلی و موانعی که بر سر راه شورای پنجم بوده پرداخت.

وی در ابتدا با اشاره به موضوع شهر فروشی، گفت: به عنوان مثال، منظور از شهر فروشی باید در ابتدا مشخص شود. بعضاً دیده می شود که در نوع استفاده از این ترکیب هم اختلافاتی به وجود می آید. و این موضوع شاید ناشی از این است که ما خیلی به دقت درباره مفهوم شهر فروشی صحبت نمی کنیم.‌

اعطا ادامه داد: اگر در دوره های پیش با نوعی عمل مغایر با ضوابط و مقررات مواجه می شدیم، و کسب درآمد از این طریق صورت می گرفت، آن را شهر فروشی تلقی می کردیم. بعضا ضوابط و مقرراتی وضع شده بود که در آنها اشکالات عدیده کارشناسی وجود داشت. مصوبه برج باغ ها یکی از همین مصادیق بود.

سخنگوی شورای شهر افزود: شورای شهر در دوره پنجم در حوزه کنترلی به نظر من بد عمل نکرده است. البته تنگناهای مالی وجود دارد و برای من به عنوان یک عضو کمیسیون شهرسازی و معماری، این نگرانی همیشه هست که این تنگناها باعث نشود، بعضی از رویه‌های غلط مجددا اجرایی شود. و دستاوردهای سه ساله و شورای شهر تهران با چالش مواجه نشود.

 عضو هیات رییسه شورا ادامه داد: شورای شهر در دوره پنجم در آن شرایط مالی مصوبه برج ‌باغ را لغو کرد. و به جای آن مصوبه‌ای را به تصویب رساند که هیچ عایده مالی برای شهرداری ها نداشت. همچنین پس از پنج دهه برای شوراهای معماری مناطق دستورالعملی تهیه شد، تا مشخص شود در چه چارچوبی حرکت کنند. به نظرم در حوزه کنترلی شورا خوب عمل کرده است.

اعطا در ادامه افزود: وابستگی شهرداری به بودجه ساخت و ساز را می توان به وابستگی دولت به بودجه نفتی توصیف کرد. اما تا زمانی که نتوانیم جایگزینی را وارد سیستم کنیم، و به همین نسبت وابستگی را کاهش دهیم، با مشکل روبرو خواهیم بود.

وی ادامه داد: در بودجه شهرداری نیز  تا زمانی که درآمدهای حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تثبیت نشود، و یک شکل اطمینان ‌بخش پیدا نکند، و همچنین درآمدهای حاصل از خدمات به یک شکل متعادل و مناسب نرسد، در بر همین پاشنه می چرخد.

اعطا همچنین خاطر نشان ساخت: طی سه سال گذشته سالانه به طور میانگین، ۵ درصد نسبت بودجه پایدار و ناپایدار تغییر کرده است. همچنین با پیگیری و رایزنی های انجام شده با نمایندگان مجلس، توانستیم به دستاوردهای نسبی دست پیدا کنیم.

وی گفت:  من فکر می‌کنم جهت گیری های انجام شده در دوره پنجم شورای شهر تهران قابل دفاع است، هر چند شخصا در ابتدای دوره انتظار داشتم که دستاوردهای بیشتری داشته باشیم.

سخنگوی شورا اظهار داشت: اگر هر مجموعه پارلمانی ترکیبی از اکثریت و اقلیت پیدا کند، انسجام بیشتر می شود. وقتی یک لیست واحد وارد می شود، هر کمیسیونی در مورد مسائل مختلف دیدگاه‌های متفاوتی دارد. به نظر من اگر یک ترکیب اقلیت و اکثریت به شورا وارد می شد، چه بسا کارآمد تر می شد.

وی در پایان گفت: شاید برخی از موضوعات بهتر بود به صورت یک پروژه تیمی پیگیری می شد، تا موثر تر پیش رود. یکی از دستاوردهای مهم شورا این بوده که در حوزه گفتمان سازی توانسته موثر عمل کند. شورای شهر تهران در دوره پنجم در همه حوزه ها توانسته گفتمان قالب ایجاد کند. و شاید در دوره های بعدی مدیریت شهری خیلی نتوان از این موضوع فاصله گرفت. همان طور که امروز موضوع شفافیت تبدیل به یک مطالبه شده است. شورا در ادامه یک سری مطالعاتی که در سطح اجتماع بود این پروژه را دنبال کرد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: