• شنبه ١٨ آبان ١٣٩٨-٠٩:٣٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٤١٢
زهرا نژاد بهرام در گفت و گو با اعتماد و در خصوص "کمپین آروزهای شهروندان تهرانی"بیان داشت؛

فقط کافی است آرزو کنیم؟!

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران گفت: عينيت شهر هوشمند در مشاركت شهروندان است و كمپين آرزوها ، نخستين گام براي آن است كه از رويكرد سخت افزاري به سمت رويكرد نرم افزاري در شهر هوشمند برويم . اين طرح مي تواند زمينه ساز مشاركت شهروندان تهراني براي اداره شهرشان باشد .

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران و به نقل از روزنامه اعتماد روز يكشنبه خبري در رسانه ها و فضاي مجازي منتشر شد كه كمتر ديده شد ، ولي مي تواند گام مهم و قابل تاملي براي افزايش مشاركت شهروندي در شهر تهران و البته اداره شهر باشد . رخدادي در قالب كمپين "آرزوهای شهروندان تهرانی" كه با حضور محسن هاشمي ، رييس شوراي شهر، مديران شهري منطقه 6 در محله يوسف آباد كليد خورد ، تا شهروندان بتوانند آرزوهاي مرتبط با محله خود را به شهردار منطقه منتقل كنند و منتظر براورده شدن آن باشند . اما اينكه اين كمپين چيست و با چه فلسفه اي طراحي و اجرا شده و يا اينكه شهروندان چگونه مي توانند با آن براي مديران شهري محله هايشان پيغام بگذارند؟ ، سوالاتي است كه در گفت و گو با زهرا نژاد بهرام ،  عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تلاش كرده ايم تا به آنها پاسخ دهيم . گفت و گويي در مورد تمامي ابعاد كمپين آرزوهاي شهروندان تهراني كه به نوعي از آن مي توان به عنوان اولين گام عملي براي جلب حمايت و مشاركت شهروندان ياد كرد .  

خانم دكتر ، روز يكشنبه خبري منتشر شد مبني بر آغاز به كار كمپيني با عنوان " آرزوهاي شهروندان تهراني "

. اما به شخصه هنوزمتوجه دليل تشكيل چنين كمپيني نشده ام . يعني قرار است در اين كمپين آروزهاي شهروندان برآورده شود ؟   

بله . دقيقا . البته آرزوهايي كه اولا معقول باشند و دوما در حوزه شهري باشند. اما فلسفه اين كمپين به موضوع مشاركت شهروندي برمي گردد. همانطور كه مي دانيد ، یکی از جدی‌ترین مسائلی که در شهر تهران و به صورت کلی در مدیریت شهری وجود داشت، کمبود مشارکت و یا محدودیت مشارکت شهروندان در حوزه ارتباط با تصمیم‌گیری‌های شهری است . از سويي مشارکت فرصت بی‌نظیري است که می‌تواند ظرفیت‌های شهر را ارتقا دهد و امکان توسعه شهری را برای مدیریت شهری فراهم کند. در عين حال اين فرصت ، نيازمند ابزاري است . به بياني  مبنای شکل‌گیری مشارکت اعتماد است. به عبارتي اعتماد متقابل بین شهروندان و مدیریت شهری مي تواند منجر به مشارکت و افزايش مشارکت شهروندان در سطح شهر تهران شود. يعني بايد حس تعلق شهروندان به شهر تقويت و ارتقا پیدا کند . این هم محقق نخواهد شد مگر اینکه خود شهروندان در اداره شهر ، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند.

يعني الان شهروندان تهراني مي توانند آروزهاي خودشان را با مديريت شهري در ميان بگذارند .

بله .

خب اين كار چه فايده اي دارد؟

 بعد از اينكه شهروندان خواسته و آروزيشان را به شهرداري منتقل مي كنند ، آروزهايي كه نمره بالاتري گرفته باشند به شهردار منطقه منتقل مي شود و شهرداري منطقه 6 هم موظف است كه ظرف 45 روز تا 2 ماه خواسته و آرزوي اين شهروند را برآورده كند.

فقط شهرداري منطقه 6؟

فعلا اين طرح به صورت پايلوت در منطقه 6 و در محله يوسف آباد اجراي مي شود ولي بنا داريم كه در هر ماه يك منطقه و محله را به اين كمپين اضافه كنيم تا به تدريج مردم تمام محلات تهران بتوانند آروزهاي اشان در مورد محله خود را به شهرداري منتقل كنند و شهرداران هم موظف به برآوردن انها در محله هستند .

خب چرا منطقه 6؟

چون اولين منطقه اي كه براي اجراي اين كمپين اعلام آمادگي كرد شهرداري اين منطقه بود .

فرض كنيد شهروندي بخواهد آروزي خود را به شهردار منطقه اش منتقل كند . چطور بايد اين كار را انجام دهد؟

ابتدا بايد به سايت "باهم " مراجعه كندو پس از ثبت نام و دريافت كد رهگيري مي تواند وارد بخش كمپين آرزوهاي شهروند تهراني شود و آرزويش را درآنجا بنويسيد . در واقع توسط مركز فاواي شهرداري قابليتي به سايت "باهم " اضافه شده تا شهروندان بتوانند آروزهايشان را در آنجا ثبت كنند.

شوراي شهر و شهردار تهران هم با اين كمپين موافقند؟

چرا مخالف باشند؟! اين طرح مي تواند زمينه ساز مشاركت شهروندان تهراني براي اداره شهرشان باشد.

ببنيد ، عينيت شهر هوشمند در مشاركت شهروندان است . كمپين آرزوها ، نخستين گام براي آن است كه از رويكرد سخت افزاري به سمت رويكرد نرم افزاري در شهر هوشمند برويم . يعني ، اينكه چراغ هاي شما هوشمند باشد يا مثلا مسير حمل و نقل اتان هوشمند باشد يا خريدتان هوشمند باشد ، همه از جوانب خوب هوشمند سازي است ولي اگر شهروند نتواند از آنها استفاده كند ، عملا بي فايده خواهد بود .     

اما زمانيكه شهروندان در اداره شهر مشاركت مي كنند ، مي توانند از ظرفيت هاي سخت افزاري شهر به بهترين نحو استفاده كنند و شعار شهر هوشمند به خوبي محقق شود. اما براي تقويت مشاركت شهروندان بايد يك ابزار و امكاناتي وجود داشته باشد تا "اعتماد" مردم جلب شود . اين كمپين يكي از همين ابزارهاست. و باز اولويت در اين موضوع با مشاركت در "محلات " است . به عبارتي تصور ما اين است كه ، آن‌چه که می‌تواند شهر را به سمت توسعه ببرد و پیوستگی‌ها و علایق و میزان مشارکت را ارتقا ببخشد، «محله‌محوری» است.  دليل آن هم اين است كه محلات ، پيوستگي قبلي خود را از دست داده اند و در اين دوره و زمانه ، كمتر محله اي را مي بينيد كه همان كاركردهاي قبلي خود را حفظ كرده باشد . با اين وجود محله يوسف آباد يكي از همان محله هايي است كه تا حدودي هنوز هويت و اصالت خود را حفظ كرده است . براي همين ، اين كمپين را با اين محله آغاز كرديم .

 تاكنون استقبال از اين كمپين چطور بوده است ؟ يعني آرزويي از سوي شهروندان در آن ثبت شده است ؟

استقبال كه خيلي خوب بوده است . خود شما مي توانيد سري به سايت بزنيد و آرزوهاي مردم را ببينيد . مثلا يك نوجوان آرزو كرده بود كه نورو روشنايي ميدان سلماس بيشتر و بهتر شود . به هر حال اميدواريم  با اجراي اين طرح و تشخيص نقاط قوت و ضعف آن ، بتوانيم ساير محلات را نيز به اين كمپين اضافه كنيم تا در آينده اي نزديك شاهد اعتماد بيشتر مردم به مديريت شهري و افزايش مشاركت آنها در اداره محلات و شهرشان باشيم .

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: