• چهارشنبه ٦ آذر ١٣٩٨-٠٨:٠٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٣٤٣
رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران در گفتگو با آریا:

کرامت انسانی مردم در ورود به مترو خدشه دار می شود/ بی توجهی دولت به توسعه حمل و نقل عمومی

عضو شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم حمایت دولت از توسعه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران، از افزایش 20 درصدی استفاده مردم از ناوگان اتوبوس رانی و متروی تهران خبر داد.

  به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران مجید فراهانی در خصوص افزایش استقبال مردم از حمل و نقل عمومی در پی افزایش قیمت بنزین، با تاکید بر وظیفه دولت در قبال توسعه حمل و نقل در کلانشهرها، به خبرنگار آریا اظهار داشت: متاسفانه دولت مدتی طولانی است که در قبال توسعه حمل و نقل عمومی بی توجه است و به هیچ عنوان در این زمینه ورود پیدا نکرده، همچنین یکی از مهمترین دلایلی که اکنون با بحران بنزین مواجه شدیم، همین موضوع می باشد. در شرایطی که مردم دسترسی مناسبی به وسایل حمل و نقل عمومی نداشته باشند، بدیهی است که از وسایل نقلیه شخصی استفاده می کنند.

وی افزود: در حال حاضر بنزین 3برابر شده است اما حجم ترافیک در خیابان ها تغییری پیدا نکرده، همچنین در حالی که مردم هزینه چندبرابری پرداخت می کنند و 90درصد خودروها در سطح شهر تک سر نشین می باشند، با این حال شهروندان چاره ای برای استفاده از خودروی شخصی خود نمی بینند زیرا مشابه اکثر کشورهای دنیا که یکی از وسایل حمل و نقل عمومی نهایتا در 500 قدمی محل سکونت یا کار آن ها می باشد، در تهران چنین چیزی مشاهده نمی شود.

عضو شورای شهر تهران، با انتقاد از وضع حمایت دولت از توسعه حمل و نقل عمومی، افزود: در حال حاضر بر اساس برنامه توسعه دوم شهرداری تهران که سال گذشته به اتمام رسید، قرار بود تا انتهای سال گذشته، شهر تهران 9500 اتوبوس در اختیار داشته باشد، اما هم اکنون تعداد اتوبوس های موجود در شهر تهران 6000تاست که از این تعداد قریب به 1000تای آن به دلیل مشکلات تامین لوازم یدکی، لاستیک، اجزای موتور و غیره، غیر فعال و آن 5000 تای فعال نیز عمر ناوگانشان نزدیک به 10 سال می باشد و اکثر آنها در حال فرسوده شدن هستند. بنابراین تامین اتوبوس وظیفه دولت است و شهرداری در این خصوص وظیفه ای ندارد.

مجید فراهانی با غم انگیز خواندن وضعیت متروی تهران ادامه داد: در حال حاضر شهرداری تهران خطوط 6 و 7 مترو را به بهره برداری رسانده است، در حالی که قبل از راه اندازی این خطوط باز هم کمبود واگن وجود داشت. اکنون مردم با وضعیت بدی وارد متروها می شوند و کرامت انسانی آن ها حقیقتا لطمه می خورد، شهروندان با صرف ساعات زیاد در ایستگاه های مترو برای رسیدن قطار به ایستگاه مورد نظرشان وضعیت نامطلوبی را تجربه می کنند. این در حالی است که نیمی از تامین هزینه های مترو بر عهده دولت می باشد.

فراهانی در پایان افزود: برآوردهای ما نشان می دهد که ورود مردم به ناوگان عمومی بیش از 20 درصد اضافه شده و خواهد شد، اما این مسئله رضایت مردم را به دنبال ندارد و فشار بیشتری به ناوگان فرسوده اتوبوس رانی و متروی تهران خواهد آورد. بنابراین اگر می خواهیم از میزان خسارتهای وارده افزایش قیمت بنزین در شهر تهران و سایر کلانشهرها کاسته شود، چاره ای جز وارد عمل شدن دولت و کمک از طریق صندوق توسعه ملی، تهاتر نفت با اتوبوس و مترو نیست.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: