• جمعه ٢٤ ارديبهشت ١٤٠٠-٢٠:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٤٩٩
مجید فراهانی در گفت و گو با برنا:

شوراها در پنج دوره از حیث کارکردی موفق بوده اند/ تفکیک دولت ملی و محلی در شهرها؛ مدیریت شهری خدمات ارائه کند، دولت ها سیاستگذار باشند/ پارلمان شهری باید 100 نفره شود

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر مردم پای صندوق بیایند، نمایندگان واقعی خود را انتخاب می کنند، گفت: معتقدم پارلمان محلی در تهران باید بیش از ۱۰۰ نفر باشد تا کارها تقسیم شود و شورا به همه وظایف خود به نحو احسن عمل کند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از برنا، مجید فراهانی با اشاره به نقش شوراها در بهبود وضعیت شهر گفت: اگر از دید مردم نگاه کنیم به نظرم حضور شوراها از دو زاویه با توجه به نقش قانونی شان مفید است.
 
او افزود: شهرداری ها و مدیریت شهری در تهران و کلان شهرها تشکیلات گسترده ای دارند. در تهران ۱۲۳ ناحیه، ۴۳ شرکت و سازمان و مجموعه وسیعی از خدمات به مردم ارائه می شود که این ها نیازمند ساماندهی و قانون گذاری است.
 
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: یکی از مهم ترین نقش های شورا این است که با تصویب قوانین و مقررات کارها را نظم بدهد که به نظرم در این حوزه موفق بوده است. نکته دیگر بحث نظارت و پیگیری و مطالبه گری از زبان مردم است تا کارها بر این اساس دنبال شود.
 
 او بیان کرد: اصل مشارکت شوراها نهادینه کردن امور در سطح شهرها و روستاهاست اما از حیث کارکردی شوراها موفق بوده و توانسته‌اند نقش خوبی در سازمان‌دهی، سامان‌دهی و قانون گذاری شهری داشته باشند؛ هر چند در این حوزه مشکلاتی هم وجود داشته است.
 
دو مشکل عمده مدیریت شهری
 
فراهانی افزود: مهم ترین مشکل در مجموعه مدیریت شهری عدم یکپارچه بودن مجموعه شهری و دیگری عدم تفکیک دولت محلی از دولت ملی است. در همه کشورهای توسعه یافته به تجربه یافته اند این دو را از هم تفکیک کنند بدین ترتیب کلیه خدمات در شهر باید توسط دولت محلی داده شود و دولت های ملی نقش سیاستگذاری، پشتیبانی، حمایتی و حکمرانی را داشته باشند.
 
او بیان کرد: نزدیک نیمی از اختیارات مدیریت شهری در شهری مانند تهران در اختیار نیست و همین امر سبب ایجاد موازی کاری ها و اختلافات بسیاری می شود. به عنوان مثال ترافیک و آلودگی هوا چندین دستگاه و ارگان را درگیر کرده است به طور مثال در بخش آلودگی هوا ۱۸ مجموعه فعال هستند.
 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با بیان اینکه تداخل کارها سبب افزایش اختلافات می شود، ادامه داد: دولت متحول باید شجاعانه این گونه اقدامات را انجام دهد و در مجلس هم باید طرح بدهد و نمایندگان پای این کار بایستند و جراحی مهمی برای پیشبرد کارهاست.
 
رمز موفقیت شورا
 
فراهانی گفت: شوراها برای اینکه موفق شوند باید نماینده مردم باشند؛ مردم تهران سلایق مختلفی دارند. شورا باید رای مردم را نمایندگی کند به میزانی که مردم پای صندوق بیایند و نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنند به همان میزان منتخبین، نزدیکی بیشتری به رای مردم پیدا می کنند.
 
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: مردم باید فعالانه مشارکت کنند و نمایندگان واقعی خود را انتخاب کنند تا امید داشته باشیم منتخبین نزدیکی بیشتری به رای مردم پیدا کنند.
 
فراهانی با اشاره به اینکه تعداد ۲۱ نفر برای نمایندگی شورای شهر تهران کم است، گفت: حجم کار قانون گذاری و نظارتی در شهر بالاست به نحوی که اگر شبانه روزهم کار کنیم باز هم وقت کم می آید و فشار کاری سنگینی وارد می‌شود. به همین دلیل کثیری از کارها از دایره نظارت اعضای شورا دور می افتد و معتقدم پارلمان محلی در تهران بیش از ۱۰۰ نفر باشد تا کارها تقسیم شود و شورا به همه وظایف خود به نحو احسن عمل کند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: