• شنبه ١١ خرداد ١٣٩٨-١٥:٢٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٧٣١
چرایی اجرای طرح حیات شبانه در تهران ؛

امنیت اجتماعی، رونق کسب و کارهای کوچک و فرصتی برای تعامل شهروندان

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران می گوید: در طرح حیات شبانه قرار است امنیت شهری ایجاد شود، بخشی از ترافیک روزانه به شب منتقل شود، کیفیت زندگی ارتقا یا فته و چرخش اقتصادی افزایش یابد.

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران در بهمن ماه سال گذشته طرح حیات شبانه در شورای اسللامی شهر تهران به تصوب رسید و مقرر شد که در اردیبهشت ماه سال جاری این طرح به اجرا برسد که با اندک تاخیری اجرای این طرح به اوایل ماه رمضان موکول می شود.

 

از ابتدای ماه رمضان شهروندان شاهد اجرای این طرح در مناطق 1، 6 و 8 هستند اما هنوز موانعی بر سر اجرای این طرح وجود دارد. در آخرین اظهار نظر، رییس پلیس تهران اذعان داشته که طرح حیات شبانه نیاز به پیوست انتظامی دارد.

 

اما آیا اجرای طرح حیات شبانه در شهری به مانند تهران چه مزایایی می تواند داشته باشد یا چه ضرورتی دارد که مدیریت شهری بر آن پا فشاری می کند؟!

 

با نگاهی اجمالی به بیشتر شهر های دنیا مبتنی بر توسعه پایدار می بینیم حیات شبانه در این شهر ها نه تنها موانعی برای مدیریت شهری ایجاد نکرده  بلکه این امر سبب درامد زایی برای این شهر ها نیز شده است.

 

بسیاری از شهرداران شهرهای هوشمند معتقد هستند که شهر در شب، بیش از هر زمانی روح خود را نشان می دهد. شهرها می توانند بهره‌وری خود را با گسترش فعالیت های اقتصادی و اجتماعی در طول شب، افزایش دهند.

 

لندن ؛

 

در سال ۲۰۰۷ میلادی، شهر لندن سندی تحت عنوان Managing the Economy of Night Time یا همان سند مدیریت اقتصاد شبانه را منتشر کرد مدل زندگی شبانه را طراحی و عملیاتی می کرد. بر اساس این سند امروزه زیست شبانه در لندن توانسته بالغ بر ۶۶ میلیارد پوند، سودآوری برای پایتخت انگلستان به همراه داشته باشد.

 

بهبود زیست شبانه در لندن سبب شده تقاضا برای استفاده از اتوبوس های شبانه تا 170 درصد افزایش یابد.

 

آمستردام؛

در این شهر کتابخانه ها برای دانشجویان و دانش آموزان به طور شبانه روزی باز هستند. بسیاری از نقاط کور در این شهر برای کاهش جرم و جنایت در قلب هلند از سال ۲۰۰۳ مجهز به سیستم های نورپردازی شده است. با ایجاد مراکز شبانه در برخی محله‌های پر سر و صدا، آلودگی صوتی در این مناطق را کاهش داده است.

 

نیویورک؛

فرهنگ شب زنده داری در نیویورک بخش جدایی ناپذیر از هویت این شهر است. امروزه حیات شبانه در نیویورک سبب کاهش آلودگی صوتی، کاهش حجم زباله ها و رونق کسب و کارهای کوچک شده است. این مهم فضایی را فراهم کرده تا مردم  در شب به تمام امکانات شهری روزانه دسترسی داشته باشند.

 

ملبورن؛

افزایش روشنایی شبکه ای با نور زیاد برای تامین امنیت شهروندان، استانداردسازی پیاده روها برای پیاده روی در شب، افزایش دسترسی به وسایل نقلیه عمومی تا پاسی از شب، گسترش خطوط دوچرخه سواری برای کسانی که قصد پیاده روی در شب هنگام را دارند و ایجاد تجارت‌های کوچک برای افزایش تعامل بین شهروندان نیز از جمله اقداماتی بوده که از سوی مدیریت شهری ملبورن و سدینی در راستای حیات شبانه صورت گرفته است.

 

به عقیده مدیران شهری ملبورن، نادیده گرفتن زیست شبانه شهروندان، می تواند زمینه ساز افزایش جرم در شهر باشد.

اما طرح حیات شبانه در تهران دقیقا چه اهدافی را دنبا می کند.

زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورای شهر تهران می گوید: در طرح حیات شبانه قرار است امنیت شهری ایجاد شود، بخشی از ترافیک روزانه به شب منتقل شود، کیفیت زندگی ارتقا یابد و چرخش اقتصادی افزایش یابد.

وی ادامه می دهد: برگزاری جشنواره های غذایی، افزایش ساعت کار فروشگاه ها و رستوران ها، بهبود امنیت خیابان‌ها و کاهش جرائم  از جمله اقداماتی است که می تواند بهبود زیست شبانه در تهران را فراهم نماید.

این عضو شورا همچنین اعتقاد دارد: تهران جزو امن ترین شهرهای دنیاست و ما میخواهیم از این ظرفیت شهر در زیست شبانه استفاده کنیم. امروزه بسیاری از شهرهای دنیا از این ظرفیتشان تحت عنوان شهرهای ۲۴ ساعته، زنده و فعال استفاده میکنند به همین جهت این موضوع جنبه بین المللی هم برای تهران دارد.

عضو هیات رییسه شورا می افزاید: شهر در برخی نقاطش دچار شب مردگی است که آثار سوء زیادی را به بار آورده و اولین آن به مخاطره افتادن امنیت است.هرجا نظارت اجتماعی بیشتر است،تامین امنیت بامشکل کمتری مواجه است.  علاوه بر امنیت، سرزندگی شهر و انتقال بخشی از ترافیک روز به شب جزء اهداف این طرح بوده است.

نژاد بهرام خاطر نشان می سازد: ما قصد نداریم درمحدوده مناسبتی خاصی کارناوال شادی راه بیاندازیم. در طرح شبانه شهروندان همان خدمات روز را در شب می خواهند با همان امکانات.

به نظر می رسد با تمام مزایایی که از اجرای طرح حیات شبانه بر شمرده شد همچنان ادامه این طرح بعد از ماه رمضان با موانعی مواجه باشد. شورای شهر هنوز به انتظار گزارش شهرداران مناطقی است که این طرح در آنها اجرا شده و شاید این گزارش آخرین برهان بر لزوم اجرای این طرح در شهر تهران باشد.

 

مهدی شاهواری/ خبرنگار

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: