• سه شنبه ٢ مهر ١٣٩٨-١٣:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٠٩٧
محمد سالاری :

سازمان نوسازی شهر تهران املاک خود را برای بهسازی ونوسازی بافت فرسوده هزینه کند

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران و سازمان نوسازی تمامی ظرفیت این سازمان را صرف بهسازی محیطی و بازآفرینی شهری کند تا املاک پراکنده موجود سازمان، مستهلک و یا در بحران های مالی در حوزه پرداخت حقوق و نگهداشت شهر هزینه نشود.

 

 

 

به گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری در جلسه کمیته شهرسازی شورای شهر تهران که با موضوع ارائه دستورالعمل و سند راهبردی مدیریت فضاهای عمومی با حضور رییس و مدیران سازمان نوسازی شهر تهران و کارشناسان این حوزه برگزار شده بود اظهار داشت:  ما به عنوان مدیریت شهری دوره پنجم اکنون متهم به نداشتن دستاورد هستیم در حالیکه  اتفاقات بسیار ارزشمندی در سطح مطالعات، تغییر نگاه و برنامه ریزی و بطور کلی در پرداختن به حوزه های نرم افزاری افتاده است که در میان مدت و بلند مدت به نتیجه خواهد رسید و مانند پروژه های عمرانی، اکنون برای همگان ملموس نیست.

وی با اشاره به اهمیت نوسازی بافت های فرسوده و بهسازی محیطی بیان کرد: سازمان نوسازی شهر تهران باید تمام دارایی های ملکی خود را در این حوزه یعنی بازآفرینی شهری، بهسازی محیطی جهت احیاء بافت فرسوده  هزینه کند، چراکه دارایی های ملکی موجود آن نه تنها سودی برای شهرداری نداشته، بلکه تمام ظرفیت این سازمان و بخشی از شهرداری را درگیر کرده است. مجموعه پروژه های مشارکتی که بلاتکلیف باقی مانده، وضعیت سند و پایانکارآپارتمان های چند صد واحدی که در گذشته احداث  و اکنون کهنه شده اند هنوز مشخص نیست و این موضوعات موجب نارضایتی شهروندان شده است.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ضمن تذکر به رییس سازمان نوسازی شهر تهران ادامه داد: قطعا ما با همراهی کلیه اعضای شورای شهر مساله نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و بهسازی محیطی را تبدیل به یک جنبش می کنیم و در این راه از تمام دارایی های سازمان نوسازی برای انجام این مهم استفاده خواهیم کرد. ما نگرانیم که دوسال باقی مانده از عمر این شورا نیز بگذرد و اقدام اساسی در این حوزه صورت نگیرد، آن زمان است که آیندگان، ما را زیرسوال می برند و می گویند که فقط حرف های شیک و کارشناسی زدیم اما در عمل هیچ اقدامی صورت نگرفت. اینکه تاکنون 20 یا 30 پروژه بهسازی محیطی در محدوده 700 کیلومتری از وسعت شهر تهران انجام شده نیز چندان دیده نمی شود و عملا هیچ نگاهی را تغییر نمی دهد و رویکردهای کیفی سازی را نهادینه نمی کند.

سالاری تصریح کرد: اکنون دیگر ظرفیت درآمدزایی شهر و طرح تفصیلی آن اشباع شده و بدهی های آن نیز مشخص است و حتی برای اداره شهر و نگهداشت مشکل وجود دارد، مدیریت شهری قبلی هم در سال های پایان دوره خود به این نتیجه رسیده بود و لذا طی بخشنامه هایی تمامی پروژه ها بالای 40 و 50 درصد را متوقف کردند. در این وضعیت چه لزومی دارد این همه ملک و آپارتمان ساخته شده را بلوکه کنیم؟ متاسفانه این دیدگاه در شهرداری ها وجود دارد که مجموعه ای از تصدی گری ها و تولی گری ها و دارایی های ملکی و انعقاد مجموعه ای از قراردادهای مختلف در حوزه ملکی برایشان اقتدار می آورد اما اگر در این دوره در حوزه هایی که می توانید، اقدام مناسبی انجام نشود در آینده به ناکارآمدی  متهم می شوید و این در حالیست که در این حوزه می توان کار انجام داد.

وی اضافه کرد: ما باید در حوزه  بهسازی محیطی در چند منطقه و محله مشخص متمرکز شویم و بصورت پایلوت عمل کنیم و پروژه های مشخصی در مناطق مشخص در سطح قابل توجه اجرا کنیم  تا تبلور عینی اقدامات و الگویی برای سایر مناطق باشد و باعث شود که رویکرد کیفی سازی و بهسازی محیطی و پروژه های محرک توسعه عامل پیشران جهت ایجاد جنبش بازآفرینی شهری در شهر تهران و به تاسی از تهران در سایر شهرهای کشور شود و اینکه بصورت پراکنده در هر نقطه ای از شهر کاری پراکنده انجام شود قطعا منجر به ارائه الگوی مداخله کیفی سازی موثر نخواهد شد و لذا از شهرداری تهران و سازمان نوسازی درخواست دارم تمامی ظرفیت این سازمان را صرف بهسازی محیطی و بازآفرینی شهری کنند تا املاک پراکنده موجود سازمان، مستهلک نشوند و نهایتا در بحران های مالی در حوزه پرداخت حقوق و نگهداشت شهر هزینه نشود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: