• پنج شنبه ٢٣ خرداد ١٣٩٨-١٢:٢١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥٦٧٧
حجت نظری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان :

چرا پروژه‌های تازه تأسیس مدیریت شهری به نام مشاهیر نامگذاری نمی‌شود؟

عضو شورای شهر تهران درباره نحوه نامگذاری پروژه های تازه تاسیس مدیریت شهری توضیحاتی داد.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل ازخبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از شورای شهر تهران خبر می‌رسد که کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به دنبال نامگذاری معابر به نام وزرشکاران و نام آوران این عرصه است.

این در حالی است که انتقاد‌هایی مبنی بر شکل و سیاست تغییر نام معابر وجود دارد و کارشناسان اعلام می‌کنند که تغییر نام معابر دارای هویت به صلاح نیست و علت آن هم این است که با تغییر یک نام نمی‌توان هویت چند ده ساله یک منطقه را از بین برد.

حجت نظری عضو شورای شهر تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره تغییر نام برخی از معابر تهران به نام مشاهیر و هنرمندان گفت: به صورت کلی می‌توان گفت که در بحث نامگذاری معابر به دو موضوع حافظه تاریخی و هویت منطقه می‌توان توجه کرد.

عضو شورای شهر تهران افزود: در بحث نامگذاری معابر سیاست شورای شهر تهران تغییر هویت یک منطقه نیست و باید گفت تا به امروز شاهد تغییر نام محلات از سوی شورای شهر تهران نبودیم و کماکان محله‌هایی مثل جوادیه و نازی آباد به همان نام قدیم خود باقی مانده است و کسی هم به سمت تغییر این نام‌ها نرفته است.

حجت نظری در پاسخ به این سوال که چرا برخی از نام‌های معابر به اصطلاح برای شهروندان جا نمی‌افتد و بر روی محله نمی‌نشیند، گفت: دو فاکتور برای جا افتادن نام معابر وجود دارد که یکی از آن‌ها اسم جایگزین است که انتخاب می‌شود و علت آن این است که نام جدید جذابیت لازم را برای اهالی و شهروندان پایتخت ندارد و دومین فاکتور تأثیرگذار نام قبلی معبر یا محل است.

وی ادامه داد: نام قبلی معابر ممکن است تداعی کننده خاطره‌ای برای مردم باشد و یا هویت ملی به حساب آید و به همین علت مردم نمی‌توانند از اسم قبلی آن دل بکنند و نام جدید معبر را قبول کنند.

نظری افزود:، اما نکته قابل توجه این است که بیشتر اسامی در ذهن افراد می‌ماند که آنها، اسامی هویتی شهر است نه اسامی که مردم تنها از آن‌ها خاطره دارند.

عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که چرا پروژه‌های تازه تأسیس مدیریت شهری به نام مشاهیر نامگذاری نمی‌شود، گفت: ما در شورای پنجم تلاش کردیم نامگذاری مشاهیر برای معابر بی نام انجام شود و اگر قرار باشد تغییر نامی صورت بگیرد بر روی معابر بی نام این تغییرات انجام شود.

وی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که معابر بی نام در پایتخت بسیار اندک هستند که ما بخواهیم اسامی مشاهیر و نام آوران را بر روی آن‌ها بگذاریم..

نظری اضافه کرد: مراجعات و مطالبات مردم در این حوزه نشان می دهد مردم به درستی از ما انتظار دارند که اسامی مشاهیر، بزرگان تاریخی، نام آوران، بزرگان علمی و ادبی و بزرگان دیگر حوزه‌ها را بر روی معابر پایتخت بینند و ما هم چاره‌ای نداریم جز اینکه اسامی برخی از معابر را تغییر دهیم.

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد:، اما همواره تلاش کردیم که اسامی هویتی را در پایتخت تغییر ندهیم و از این بابت من این اطمینان را دارم که اسامی هویتی پایتخت که در برگیرنده هویت ملی، مذهبی و تاریخی است تغییر نکردند.

وی اظهار کرد: من بار‌ها از شهروندانی که نسبت به تغییر نام برخی از معابر معترض بودند پرسیدم که اسم قبلی خیابانی که تغییر کرد به چه معنا بود که متأسفانه حتی آن‌ها معنی آن نام را نمی‌دانستند و این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از افراد در بحث تغییر نام معابر شتاب‌زده موضع گیری می‌کنند.

نظری ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که ما به برخی از رفتار‌ها عادت کرده‌ایم و نسبت به برخی از تغییرات به علت اینکه نمی‌خواهیم عادت خود را تغییر دهیم مقاومت می‌کنیم.

عضو شورای شهر تهران افزود: سیاست ما برای نام گذاری این است که اسامی که تکراری هستند تغییر دهیم و به عنوان مثال در پایتخت ۱۰ عدد خیابان لاله وجود دارد که برای مخاطب هنگام آدرس دادن صرف بیان خیابان لاله بیانگر این موضوع نیست که منظور کدام لاله است.

وی افزود: ما به عنوان نماینده مردم تلاش کردیم خواسته مردم را انجام دهیم و علت آن این است که آن‌ها ما را انتخاب کرده‌اند تا به مطالبات آن‌ها رسیدگی کنیم.

نظری در پاسخ به این سوال که خیابان فلامک جزء اسامی پرتکرار نبود که تغییر کرد، گفت: مشکل ما این است که برخی از اسامی معنای مشخصی ندارد و تنها به این علت که ۲۰ سال است مردم آن را به این اسم صدا می‌کنند و دربرگیرنده هیچ هویت ملی، تاریخی و مذهبی ما نیست تغییر نام آن از سوی مردم قابل قبول نیست و می‌گویند ما به آن نام عادت کرده‌ایم.

عضو شورای شهر تهران در خصوص تدوین دستورالعمل نام گذاری معابر در شورای پنجم شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر نیز کمیسیون نام گذاری آیین نامه اجرایی دارد که ترکیب و شیوه تغییر نام معابر در این آیین نامه مشخص شده است و ما هم موافق این هستیم که معابر مرکزی پایتخت که حساسیت بیشتری روی نام آن‌ها وجود دارد باید در کمیسیون نام گذاری با حساسیت بیشتری پیگیری و انتخاب شود..

نظری افزود: این بدین معنا نیست که معابر کوچک برای تغییر نام نیاز به اساسنامه ندارد و اعتقاد ما این است که تمام نامگذاری‌ها چه در معابر کوچک و چه در معابر بزرگ باید طبق اساس نامه انجام شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: