• جمعه ٤ مرداد ١٣٩٨-١٠:٤١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٥١٧٢
سید ابراهیم امینی بیان کرد:

اعلام آمادگی کمیته حقوق شهروندی برای همکاری با انجمن عکاسان ایران/ سلیقه‌ای عمل کردن در زمینه اجازه فعالیت عکاسان ناشی از خلأ قانونی است

امینی افزود: لازم است چارچوبی مشخص شود تا همه صنف‌ها از جمله صنف عکاسان با فراغ بال نسبت به انجام فعاليت‌های خود اقدام کنند.

ه گزارش معاونت ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران سید ابراهیم امینی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا در جلسه کمیته حقوق شهروندی با اعضای هیئت مدیره انجمن عکاسان ایران که بعدازظهر سه‌شنبه اول مردادماه در سالن شیبانی شورای شهر برگزار شد با اشاره به بيتی از شعر منتسب به ناصر خسرو که می‌گوید «آیینه چون نقش تو بنمود راست/خود شکن آیینه شکستن خطاست» بیان داشت: عکاس در حقیقت نقشی همچون آیینه دارد، با این تفاوت که آیینه تنها تصویر حال حاضر ما را منعكس می‌سازد و عکاس تصویر ما را در گذر تاریخ اعم از خاطرات شخصی، خانوادگی، قومی و در ابعاد بزرگ‌تر، خاطرات یک ملت و بشریت را به پشتوانه هنر عکاسی به دیگران منتقل می‌کند و این ویژگی، ویژگی کوچکی نیست.

 امینی ادامه داد: عکاسی ابزاری است که می‌تواند به واسطه انعکاس دردها و مشکلات و یا نمایش نقاط قوت جامعه نقش‌آفرین باشد اما همواره در همه حوزه‌ها بحث‌ها و گلایه‌هایی پیرامون محدودیت‌های مترتب بر حق عکاسی وجود دارد.

 وی با بیان مثال‌هایی افزود: بخشی از این محدودیت‌ها به این علت است که هرجا بحث از حق است بايد در كنار آن به تکلیف خود هم آشنا باشيم،بنابراین حق و تکلیف همزاد یکدیگر هستند و باید هردو بخش حق و تکلیف به‌صورت همزمان مورد توجه قرار گیرند.

 این حقوقدان بیان داشت: وجود برخی تنگ‌نظری‌ها در مواجهه با عکاسان قابل کتمان نیست که بخشی از آن را می‌توان ناشی از عدم تحمل نقد و ایرادات وارده به خود در سوژه‌های عکاسان دانست و بخش دیگری نیز ناشی از این تصور در میان برخی افراد است که عکاسان همواره به‌دنبال بیان نارسایی‌ها هستند. از این رو لازم است با نمایش توأمان نقاط مثبت و منفی، در طرف مقابل حس اعتماد ایجاد نمود.

رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورا گفت: باید اینچنین حس شود که هنرمند به دنبال نشان دادن واقعیات جامعه است. در قانون اساسی نیز امر به معروف به عنوان تکلیفی شهروندی بر عهده آحاد جامعه قرار گرفته است و نمایش نارسایی و واقعیت اجتماعی توسط عکاس به نحوی انعکاس واقعیت جامعه به مسئولان و از سر دلسوزی است تا شاید راهی برای رفع آن یافت شود و در صورت ایجاد چنین حسی در مسئولان، قاعدتاً مسئولان نیز باید از چنین اقداماتی استقبال کنند.

 امینی افزود: در عرصه عکاسی اتحادیه‌های صنفی بر خلاف بسیاری از دیگر صنوف هنوز جایگاه خاص خود را در جامعه پیدا نکرده‌اند، به‌عنوان مثال کماکان در مجلس و دولت به جمع‌بندی لازم برای تدوین قانونی جامع در این حوزه که حقوق و تکالیف مسئولین و اعضای جامعه عکاسی را مشخص سازد نرسيده ایم و این خلأ می‌تواند ناشی از مواردی نظیر عدم انسجام در صنف و یا عدم دسترسی کافی به مسئولین حوزه قانون‌گذاری باشد.

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا با استقبال از همکاری متقابل میان کمیسیون نظارت و حقوقی و کمیته حقوق شهروندی با انجمن عکاسان ایران در حوزه مدیریت شهری بیان داشت: در شورا آماده شنیدن نقطه نظرات و همچنین تشکیل کارگروهی جهت تبادل‌نظر با انجمن هستیم تا در صورت لزوم با تدوین طرح یا لایجه‌ای بتوان نسبت به تدوین مقررات در زمینه عکاسی در حوزه تحت نظر مدیریت شهری مبادرت نمود.

سید ابراهیم امینی افزود سلیقه‌ای عمل کردن در زمینه اجازه فعالیت عکاسان ناشی از خلأ قانونی است گفت: لازم است بررسی‌های لازم در عرصه ملی انجام شود تا در صورت وجود خلأهای قانونی از طریق پیگیری نمایندگان انجمن در معاونت حقوقی ریاست جمهوری و سایر حوزه‌های مرتبط نسبت به قانون‌گذاری در این زمینه اقدام شود.

نایب رئیس شورا با بیان اینکه نبود قانون منجر به سلیقه‌ای عمل کردن مسئولین می‌شود و چه‌بسا در بسیاری از موارد اعمال محدودیت‌ها ناشی از دلسوزی و توأم با حسن نیت باشد، گفت: به‌عنوان مثال در عکاسی از ایستگاه‌های مترو ممکن است مأموران مترو باتوجه به شرایط منطقه و با نگرانی از خراب‌کاری احتمالی برخی جریان‌ها در صورت دست‌یابی به اطلاعات دقیق از مشخصات ایستگاه‌ها، نسبت به اعمال برخی محدودیت‌ها اقدام کنند و دغدغه‌هایی از این دست قابل کتمان نیست و با هدف حفظ حقوق عمومی جامعه است.

امینی افزود: لازم است چارچوبی مشخص شود تا همه صنف‌ها از جمله صنف عکاسان با فراغ بال نسبت به انجام فعاليت‌های خود اقدام نمایند تا محدودیت‌های احتمالی در حیطه عکاسی صرفاً ناشی از دغدغه‌هایی باشد که میان مسئولین و عکاسان مشترک است و به حداقل ممكن برسد و راه را بر ممانعت‌ها و محدوديت‌های ناشی از دغدغه‌های غیر واقع‌بینانه ببندد.

 در پایان این نشست افشین عزیزی به‌عنوان نماینده کمیته حقوق شهروندی شورای شهر در ارتباط با انجمن عکاسان ایران به‌منظور اقدامات مشترک بعدی معرفی شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: