• ٥ خرداد ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٩٨٢٨
شهر دوستدار کودک، دغدغه شورای پنجم

شهر دوستدار کودک، دغدغه شورای پنجم

 


کارگاه مشورتی شهرهای دوستدار کودک در اواخر سال2007 میلادی به‌منظور نهایی‌سازی‌ برنامه‌های سال2008 میلادی سازمان یونیسف و ابتکارات حمایت از کودکان در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA CPI) در شهر امان ـ پایتخت اردن ـ به میزبانی شهرداری این شهر برگزار شد. پس از حضور فعال ایرانیان و با تصمیم هیأت‌رئیسه کارگاه، شهر تهران به مدت 2سال به‌عنوان دبیرخانه پروژه «شهر دوستدار کودک» انتخاب شد. به دنبال این تصمیم، مصوبه شهر دوستدار کودک در تاریخ یکشنبه بیستم اردیبهشت‌ماه1388 توسط شورای اسلامی شهر تهران، تصویب و به شهرداری ابلاغ شد.

 

مصوبه شهر دوستدار کودک یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین دستاوردهای شورا در سال‌های اخیر بوده که متاسفانه در اجرا با بی‌‍‌‌‌مهری شهرداری تهران روبه‌رو شده است. اهمیت این مصوبه از آن جهت است که با پیگیری و اجرای آن از طریق مناسب‌سازی‌ شهر برای حضور، فعالیت و شرکت هرچه پررنگ‌تر کودکان در رویدادهای مختلف شهری، می‌توانیم امنیت حضور همه گروه‌های حساس را در جامعه تضمین کنیم؛ چراکه به‌ دلیل حساسیت دوره رشد کودکی در تکامل انسان، شهری که برای کودک، سازنده، پویا و امن باشد برای بقیه شهروندان هم امن و مناسب خواهد بود.

 

هیچ گزارش مستندی مبنی بر تشکیل کمیته نظارت بر اجرای این مصوبه در دوره‌های قبل موجود نیست. در واقع می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که در طول 8سال بعد از تصویب این مصوبه، کمیته نظارت بر اجرایی‌شدن الگوی شهر دوستدار کودک تشکیل نشده یا اگر تشکیل شده هیچ مستند و صورتجلسه‌ای از تشکیل این کمیته موجود نیست.

 

 

تلاش ما در شورای پنجم و در کمیته نظارت بر این مصوبه، پیگیری این سند تا اجرایی‌شدن آن است. قبل‌تر هم گفته‌ام که پیگیری اجرای مصوبه مهمی مثل مصوبه شهر دوستدار کودک می‌تواند یکی از وجوه تمایز شورای پنجم با دوره‌های قبلی خود باشد.

 

بر اساس بررسی‌های انجام‌شده جز اقدامات محدودی که در 2منطقه 7 و 12 انجام گرفته هیچ تلاشی برای اجرای فراگیر این مصوبه در سطح شهر تهران انجام نشده است. البته نباید منکر این قضیه شد که در این سال‌ها اقداماتی برای تسهیل زندگی کودکان در سطح شهر انجام شده است اما باید ببینیم این کارها تا چه اندازه با مولفه‌های این مصوبه همسو بوده است.

 

دسته‌ای از این اقدامات حتی با فرض کاربردی‌بودن، به‌ گونه‌ای نیست که در راستای مصوبه الگوی شهر دوستدار کودک تعریف شود. این کارها را مستند‌سازی‌ و ارزیابی خواهیم کرد تا میزان پیوستگی آنها با الگوی شهر دوستدار کودک مشخص شود.اولین جلسه کمیته نظارت و پیگیری مصوبه شهر دوستدار کودک در 26فروردین‌ماه با حضور ۵عضو این کمیته برگزار شد. بر اساس مصوبات این جلسه، آیین‌نامه اجرایی الگوی شهر دوستدار کودک در کمیته نظارت، بازخوانی و مرور خواهد شد.

 

بنا به بررسی‌های انجام‌شده توسط دبیر کمیته اجتماعی، جلسات کمیته اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک، حداقل در یک سال گذشته به صورت رسمی برگزار نشده است. هم‌اکنون از سوی کمیته پیگیری و نظارت بر شهر دوستدار کودک نامه‌ای برای گزارش وضعیت کمیته اجرایی مصوبه به اداره کل آموزش‌های شهروندی در حال تدوین است.

 

شنبه، پنجم خرداد‌ماه نخستین جلسه کمیته اجرایی مصوبه شهر دوستدار کودک از زمان آغاز به‌کار شورای پنجم، با حضور مسئولان اجرای این مصوبه در اداره کل آموزش‌های شهروندی برگزار می‌شود. با توجه به پیگیری و حساسیت ویژه شورای پنجم نسبت به مسئله اجرایی‌شدن این مصوبه و تبدیل تهران به شهری که حقیقتا دوستدار کودک باشد امیدواریم در پایان دوره بتوانیم از عملی‌شدن الگوی شهر دوستدار کودک به‌عنوان یکی از دستاوردهایمان در این دوره از شورا نام ببریم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: