• ٢٧ ارديبهشت ١٣٩٥-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٤٤٢٩
نقش روابط عمومی ها در سلامت و اثر بخشی سازمانی

نقش روابط عمومی ها در سلامت و اثر بخشی سازمانی

قرار گرفتن در عصر ارتباطات جمعي و تکنولوژی های نوظهور و گسترش و تنوع انواع وسایل ارتباط جمعی همچون روزنامه، راديو، تلويزيون، سينما، اینترنت و شبکه های مجازی، عرصه ی جدیدی از انتقال اطلاعات و معلومات و مبادله افكار و عقايد در قالب عمومي ایجاد گردیده است.

تمام این ابزار های ارتباط جمعی در راه پيشرفت فرهنگ و تمدن بشري نقش بزرگي را بر عهده گرفته اند، و به این اعتبار بسياري از دانشمندان، عصر كنوني را « عصر ارتباطات با استفاده از تکنولوژی های نو و فرامدرن » نام گذاشته اند.

بی شک آنچه که در این مختصر مد نظر ما است معطوف به نیاز های جدی انسان امروزي در کسب آخرین و درست ترین اطلاعات براي ادامه زندگی مطلوب در جامعه ی نوين است. ما در عرصه های عمومی با نيازهاي تازه اي روبرو شده ایم که ناچارا انتظار داریم تا عملکرد سازمان های عمومی و خصوصی بهبود پیدا کرده و بتوانند در کارویژه های خود، با شرايط جديد زمان خويش تطبیق یابند . اكنون زندگي و حیات هیچ سازمان و ارگانی بدون تفاهم اجتماعي و همراهی با نیازهای جامعه، به راحتی و سادگی گذشته نخواهد بود.

سازمان های پیر و فرتوت و یا غیر پاسخگو و تغییر ناپذیر به سرعت از سوی رقبای خود به گوشه رانده می شوند و کارویژه های خود را سریعا از دست می دهند.

در کشور ما غلبه ی نگاه سنتی بر کارآیی و عملکرد سازمان ها، چه دولتی و چه خصوصی، موجب اتلاف جدی سرمایه ها و گسترش فزاینده فساد های مالی و اداری گردیده است. در نبود شفافیت های اطلاعاتی، فساد ها توانسته اند در اشکال مختلف، شیرازه ی اقتصادی و مالی مملکت را به سرحد ورشکستگی رسانده و دولت و سازمان ها را در تامین بودجه جاری خود با دشواری جدی مواجه کند. گسترش ریز و درشت این فساد ها، بواسطه ضعفی است که در روابط عمومی سازمان ها و ارگان ها صورت گرفته است.

سازمان های ما چه دولتی و چه خصوصی از غلبه ی نگاه پدرسالارانه در مدیریت خود رنج می برند. مدیر ها در سازمان ها با استفاده از ابزارهای در اختیار، عملا بدنبال کنترل هر چه بیشتر پویایی و کارایی سازمان در جهت منافع شخصی و گروهی خود می باشند و بر این مجرا است که دیگر نمیتوانیم شاهد سازمان های داینامیک و پویا در عرصه های عمومی و خصوصی باشیم و به همین نسبت شبکه های اطلاع رسانی و بازخورد گیری نیز در جهت منافع طبقه ی رئیس، کارایی خود را از دست می دهند.

این سازمان های غیر پویا با نیاز های جامعه بهیچ عنوان همخوانی ندارند زیرا ، جامعه نيازمند تغييرات اساسي در رويكردها ، عملكردها و مهارتها و تكنيك هاي ارتباطي و اطلاع رسانی است. جامعه خود را محق می داند که در جریانی از شفافیت مالی، اداری و خبری قرار بگیرد تا بتواند نسبت به عملکرد ها اعتماد لازم را داشته باشد و با مشارکت و حمایت مادی و معنوی خود به ارتقاء کیفیت زندگی اجتماعی کمک کند. در این راستا سازمان هایی را می توان کارآمد، آینده نگر و پیشرو دید که بتوانند در یک ارتباط دو سویه و موثر از محور روابط عمومی ها ی کارآمد، با شهروندان ارتباط برقرار کنند. در چنین سازمان هایی شاهد روابط عمومی ای خواهیم بود که داراي مولفه های پویایی، کارایی، نوآوری، انعطاف، اثر گذاری، مخاطب محوری و آشنا به نیاز های جامعه باشد. چنین روابط عمومی هایی می تواند مجموعه رفتارهاي اجتماعي را به سوي تعامل و تفاهم اجتماعي و همسويي با منافع طرفین پيش ببرند.

این گونه روابط عمومی ها می توانند با نقش های نمایشی، اظهاری، مشورتی، مذاکره ای و تفسیری عاملی در ایجاد فرهنگ درست بر مبنای اطلاع رساني و آگاهي بخشي باشند و به مثابه پلی ارتباطي ميان شهروندان و سازمان بر مبنای اعتماد سازي ، تفاهم ، همدلي ، خدمتگرايي و رفاه گستري باشند.

لذا پيشنهاد مي شود در سال اقتصاد مقاومتی«اقدام و عمل» به منظور تحقق هر چه بیشتر شفافیت های سازمانی و کاهش سوء استفاده ها و به جهت پايدار سازي مشارکت و اعتماد اجتماعی، با ابزار ها و استاندارد های جدید، سندی در حوزه ی روابط عمومی تدوین گردد که بر اساس استاندارد های آن انتخاب و گزینش مسئولان در روابط عمومي های سازمان ها و همینطور سیاست های خبری و ارتباطی آن مستقل از تیم مدیریت باشد تا شفافیت های ارتباطی تحت تاثیر خواسته و تمایلات مدیران قرار نگیرند. ان شاء الله که در بستر شفافیت، تعامل، آموزش، اعتماد و مشاركت، آينده روابط عمومي هاي كشور با بهره گیری از شبكه هاي اجتماعي، درخشان بوده و در تنظيم ارتباطات سازمان ها و جامعه بازتاب دهنده و مدافع خواسته ها و نیاز های مشروع و قانونی مردم باشند تا ضمن تقويت ساختار های اجتماعی شاهد رشد و اعتلای کشور نیز باشیم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: