• ٧ دی ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٤٠٣٣
بهار انسانیت با عمل به سیره پیامبر خوبی ها

بهار انسانیت با عمل به سیره پیامبر خوبی ها

در روزهای سیاهی که دخترها زنده به گور می شدند، جهل در عمق جغرافیای جهان خانه کرده بود و دل¬ها از ستم فرعون¬ها و جالوت¬ها می¬لزرید، خداوند نور رحمت خود را بر زمین باراند و خانه آمنه (س) تجلی¬گاه ملائکه شد. پیامبر خوبی¬ها (ص) آمد و دنیای خسته از ابابیل¬ها را دوباره احیا کرد. پیامبری که آفتاب هدایت را از آسمان حجاز به سراسر هستی تاباند و خون تازه¬ای در رگ¬های تاریخ جاری کرد.
حالا ما نیز مفتخر به همان پیامبریم و هرآنچه از خوبی¬ها داریم برگرفته از تلاش¬ها و رنج های ایشان و فرزندان بزرگوارشان در جهت احیای انسانیت و توحید است. پس چه خوب است که با تامل و مرور سیره زندگی سراسر زیبایی¬ ایشان و الگوگیری از آن، سبک و سیاق زندگی¬مان را پر از رنگ و بوی خدا کنیم و درکنارش فرصتی بسازیم تا خود و دیگران آرامش حقیقی را تجربه کنیم.
باز هم برگ¬های زندگی پیامبر امین (ص) را ورق بزنیم و به یاد آوریم که او چطور در برآوردن حاجات مردم و رسیدگی به مشکلات آن¬ها تلاش می¬کرد. بدانیم که بارزترین صفت ایشان حسن خلق بود و همین مهربانی و رأفت؛ راز نفوذ ایشان به عمق دل¬هاست، تا جایی که خداوند نیز آن را بارها در قرآن ستوده است. حقیقت عدالت را در زندگی ایشان درک کنیم که چطور حتی نگاه خود را نیز به طور یکسان تقسیم می¬کردند تا در نگاه کردن به حاضران عادل باشند.
در ثانیه به ثانیه زندگی سراسر بندگی ایشان تفکر کنیم و معنای واقعی انسانیت را در ابعاد فردی و اجتماعی بشناسیم. ایشان نهایت سعی خود را در خدمت رسانی و دلسوزی برای مردم به کار می-بردند و آن را نه تنها عملی ارجمند که بخشی از ماهیت اسلام و از برجسته¬ترین معیارهای ارزشگذاری افراد می¬دانستند. همانطور که امام خمینی(ره) در تعریف حکومت اسلامی فرمودند: «حکومت اسلامی، حکومت خدمت است. پیامبر اکرم (ص) با آنکه مقامش آن بود ولی خدمتگزار مردم بود و خدمت می¬کرد.»
رسول اکرم (ص) مظهر صبر، بخشندگی و عطوفت است. زندگی ایشان الگوی کاملی برای یک زندگی کامل است و شاخص¬های والایی دارد که می¬توانند میزان قضاوت انسان¬ها و نظام¬ها باشد. پیامبر ما پیامبری است که نه تنها قانونگذار، بلکه حافظ، نگهدارنده و مجری قانون است و در هیچ شرایط نمی¬گذاشت قانون نقض شود؛ چه توسط خودش و چه توسط دیگران. آنچه از سیره زندگی ایشان به ما رسیده است نشان می¬دهد که ایشان در همه حال رعایت ادب را می کرد، در گفتار، رفتار، راه رفتن، نشستن، عبادت کردن، ارتباط با دیگران؛ و اگر بدی و اشتباهی می دید با خوش رویی و خوش گفتاری آن را برطرف می کرد. این¬ها و هزاران نمونه¬های دیگر، بیانگر این است که نعمت خدا با وجود ایشان و فرزندان گرامی¬شان بر ما تمام شده و حق این نعمت آن است که هرچه بیشتر درباره اش بدانیم و دانسته¬هایمان را به عمل مزین کنیم. زیرا تا علم نیاید جهل هرگز از بین نمی¬رود. ما باید پیامبر خوبی¬ها را که حقیقتاً اسوه آفرینش است، با قلب و جانمان بشناسیم. یقیناً قلبی که به ایشان معرفت پیدا کند، ناخودآگاه مرید و عاشق می شود و تمام ابعاد رفتاری پیامبر را در خود زنده می¬کند و آن را الگو و سرمش زندگی خود قرار می¬دهد.
بنابراین به پاس این نعمت بزرگ و بی نهایت، دست به دست هم دهیم و در تمام ابعاد اجتماع تلاش کنیم؛ در تبیین کتب درسی، در مدارس و فضاهای کاری، وظایف شهروندی، پست¬ها و مسئولیت-های اجتماعی، خانواده و ... با الگو برداری از زندگی پیامبر بیش از پیش بنای جامعه¬مان را درست کنیم تا فرق این فضاها با فضاهایی که الگو و اُسوه ای چون پیامبر ندارند آشکار می شود. همان¬گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرموده اند: « در این مقطع زمانى، یاد و نام مبارک پیامبر اعظم از همیشه زنده‌تر است؛ و این یکى از تدابیر حکمت و الطاف خفیّه‌ى الهى است. امروز امّت اسلام و ملّت ما بیش از همیشه به پیغمبر اعظم خود نیازمند است؛ به هدایت او، به بشارت و انذار او، به پیام و معنویّت او، و به رحمتى که او به انسانها درس داد و تعلیم داد. امروز درس پیغمبر اسلام براى امّتش و براى همه‌ى بشریّت، درسِ عالم شدن، قوى شدن، درس اخلاق و کرامت، درس رحمت، درس جهاد و عزّت، و درس مقاومت است».
الهه راستگو
عضو و معاون اداری و اجرایی
شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: