• ١٨ بهمن ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٩٦١
معمار بزرگ، انقلابی جهانی را بنیان نهاد

معمار بزرگ، انقلابی جهانی را بنیان نهاد

با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، جشن ها و آیین های گرامیداشت در جای جای جامعه آغاز می شود، اما به راستی مهمترین آموزه ای که باید در تمامی سال به ویژه در این روزها بدان پرداخت، مجموعه عواملی است که سبب شد این اتفاق بزرگ قرن به تعبیر بسیاری از اندیشمندان جهانی رخ دهد، به راستی انقلاب ایران را نمی توان در ابعاد یک ملت و جغرافیای ایران به تماشا نشست و امروز کافی است نگاهی به آنچه در آمریکای لاتین می گذرد داشته باشیم تا نشانه های صدور انقلاب را به تمامی جهان مشاهده نماییم. البته بی تردید معمار بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) خود به نیکویی می دانسته اند که قرار است انقلابی جهانی را بنیان گذارند که امروز پس از گذشت دهه هایی از آن هنوز هم می توان در هر جای جهان قلوب حقیقت طلبی را یافت که با آشنایی با آرمانها و حقایق انقلاب اسلامی ، دل در گرو پیر خمین می بندد و عاشقانه رهرو انقلاب اسلامی ایران می شوند.


بی تردید انقلاب هایی مردمی نظیر انقلاب اسلامی ایران بر خلاف خواست دولتهای بزرگ جهان رخ داده است و سردمداران عصبانی جهان غرب از هیچ حربه ای برای تخریب و حمله به انقلاب اسلامی ایران و توقف مسیر رشد آن فروگذار نکرده اند اما آنچه همچنان در پیشبرد این انقلاب موثر است حقیقت زیبای پنهان در اندیشه های معمار آن است.

این مهم امروز بیش از هر زمان دیگری باید در هم اندیشی ها و نشستها مورد توجه قرار گیرد، پشتوانه های اندیشه ای و معرفتی انقلاب اسلامی ایران را می توان زیباترین و مهرورزانه ترین اندیشه های سیاسی جهان دانست چرا که این انقلاب مولود ترکیب دو فرهنگ غنی و بزرگ ایران و اسلام بوده است. احصای مولفه های این دو فرهنگ نشان از عناصر مشترک بسیاری دارد که با تقویت و هم افزایی ، معجونی شگفت انگیز را برای هدایت جریان سیاست، فرهنگ، اقتصاد و دیگر ساحات ارایه می دهند. نباید از بیان این زیبایی ها برای نوجوانان و جوانان غفلت ورزید که دنیای رسانه ای دلفریب غربی با هر وسیله ای به دنبال جذب این فطرتهای پاک است تا بیش از این رشد اندیشه انقلاب اسلامی را مشاهده ننماید.

باید در این میانه برای جوانان و نوجوانانمان به خوبی این مهم را تبیین نماییم که اشکالاتی که امروز احیانا در جایی مشاهده می نمایند مولود مبانی و بنیانهای فکری انقلاب اسلامی نبوده است. در معماری بنای رفیع انقلاب اسلامی به نیکویی به تمامی زوایای مهم و اساسی پرداخته شده و فضایی سالم و چارچوب و قواعدی صحیح برای خدمت رسانی به مردم را تدارک دیده است و امروز اگر در بخشی اشکالی یافت می شود این دلیلی بر ضعف این بنا نیست و باید اشکال را در اندیشه ای یافت که به خوبی انقلاب اسلامی و آرمانها و ارزشهایش را درک نکرده است، نباید اجازه دهیم که مبانی فکری والا و ارزشمند انقلاب اسلامی به دلیل ضعفی در عملکرد بخشی از دستگاههای اجرایی کشور مورد تردید قرار گیرد. بی تردید ندای " این عمار" رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در سالهای گذشته را باید در این ادبیات مورد مداقه جدی قرار داد. 

امروز انقلاب اسلامی عمارانی را چشم در راه است که به میدان آمده و به ترسیم ابعاد الگوی پیشرفت اسلامی ـ ایرانی پرداخته و جانهای مشتاق نوجوانان و جوانان را بدان وسیله سیراب از معارفی والا نمایند تا در دل این هم اندیشی ها سدی محکم و استوار در اندیشه های آنان پدید آید تا بتوانند آن هنگام که در برابر انواع حیله ها و فنون رسانه ای انقلاب و ارزشهایشان را مورد حمله می بینند، نه تنها خود را که دیگر دوستان و همراهان خود را به سلامت از باتلاق اندیشه ای شبه روشنفکرانه غربی نجات دهند.

وقتی از این موضوع مهم و اساسی سخن به میان می آوریم باید جایگاه مدیریت شهری را نیز در آن مورد توجه جدی قرار دهیم. این جایگاه را می توان در چند بعد تبیین نمود. نخست آنکه با توجه به سطح برخورد وسیع مدیریت شهری با مردم در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی همچون حمل و نقل عمومی، ترافیک، معماری شهری، زیباسازی و ... نقش مهمی را باید برای شهرداری ها در ارتقای سطح رضامندی از حاکمیت قائل باشیم. البته و بی تردید مدیریت یکپارچه شهری کمکی شایان به مدیریت شهری خواهد بود تا بهتر بتواند سطح خدمات رسانی خود را به شهر و شهروندان نظام مند نماید اما این مهم را نمی توان بهانه ای برای کم کردن از سطح توقع و انتظار از مجموعه مدیریت شهری دانست. با توجه به برخوردهای بسیار مردم با بخشهای درگیر با شهرداری ها از صبح تا پایان روز ، می توان با خدمات رسانی جهادی و انقلابی در این عرصه الگوی کارآمدی اندیشه انقلاب اسلامی را به نمایش گذارد. لازم به ذکر است که مجموعه شهرداری تهران در سالیان گذشته به خوبی اهمیت این موضوع را درک نموده و قدمهای ارزشمندی را نیز برداشته که البته هنوز با سطح معیارهای انقلاب اسلامی فاصله دارد.

موضوع مهم دیگر را باید نقش مدیریت شهری در تبیین اندیشه ها و مبانی انقلاب اسلامی دانست، مجموعه های فرهنگی اجتماعی در همه ی قسمت های مدیریت شهری باید در عرصه تبیینی وارد شده و با بهره مندی از ابزارها و رسانه های مناسب و با شناخت صحیح مخاطبان خود نقش خود را در این عرصه نیز ایفا نمایند. 

البته باید نکته ای مهم در تمامی برنامه ها به عنوان سرفصل اصلی مورد توجه قرار گیرد، مهمترین ویژگی انقلاب اسلامی را باید مشارکت حداکثری مردم در ایجاد آن دانست، مشارکتی بدون هیچ گونه چشم و تنها برای بهتر نمودن کیفیت زندگی و ایجاد پیوندی ناگسستنی بین آرمان ها، عقاید و واقعیت ها. با داشتن چنین الگوی بومی و متعالی از مشارکت مردمی باید آن را در دیگر برنامه های خرد تا کلان انقلاب مورد توجه قرار دهیم. که با بهره مندی از این ظرفیت عظیم و شگفت انگیز اهداف هم بهتر و هم سریعتر محقق خواهند شد. بهره مندی از ظرفیت مشارکت مردمی در وجوه اشاره شده فوق هم می تواند به صورت مشارکتهای فردی محقق شود و هم با بهره مندی از ظرفیتهای سازمان های مردم نهاد. به راستی سازمانهای مردم نهاد را می توان یکی از مهمترین و رساترین سازمانهای مورد علاقه انقلاب دانست که مانند خود انقلاب اند، از جنس مردم و برای خدمت به مردم بروز و ظهور یافته اند.

الهه راستگو
عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان های مردم نهاد شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: