• ١٧ مرداد ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٨٩
به یاد مظلومیت شاهدان خبرنگار

به یاد مظلومیت شاهدان خبرنگار

به یاد مظلومیت شاهدان خبرنگارهمه ساله روز 17 مرداد، روز خبرنگار نامیده می شود. شغلی که پر از مسئولیتها، تکالیف و رسالت های سنگین در حوزه های متنوع اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.
در بیان اهمیت پیشه خبرنگاری اغراق نخواهد بود، اگر بگوییم روز 17 مرداد و تمام همایش ها، یادبود ها؛ تقدیر ها و وعده های کمتر تحقق یافته اش، پاسداشتی بسیار اندک و ناکافی از حرفه ی مهم خبرنگاری است از این رو که بخش مهمی ازتوسعه و امنیت امروزمان، مرهون تلاش خبرنگاران و روزنامه نگارانی است که تلاش می کنند همچون اسلافشان موثر واقع شوند آنانی که در قامت مردانی بلند همت و شجاع ظاهر شدند و با زدودن پرده های جهل از شیشه های زنگار گرفته جامعه ایرانی، مبادرت به انتشار روزنامه کردند و مقدمات رستاخیز مردم ایران و شکل گیری انقلاب مشروطیت را رقم زدند که بهای آن نیز جان دادن در جوخه ی اعدام سلطان ها قلدر زمانه بود.
لذا پیشه ی خبرنگاری از این جهت بعنوان مسئولانه ترین و حساس ترین شغل مطرح می شود که بواسطه تاثیر گذاری بالایی که در تغییر و تهیج افکار جامعه دارد می تواند زمینه های مساعد رشد و توسعه جامعه را فراهم کند یا برعکس مقدمات انحطاط یک جامعه به حساب آید.
متاسفانه آنچه که جامعه خبری کشور ما را بصورت جدی تهدید می کند، نبود امنیت روانی و مادی برای خبرنگاران است. واقعیت این است که عمده ی خبرنگاران با درآمد محدود و دست و پای بسته به تولید و انتشار اخبار مشغول هستند و همواره امنیت شغلی و مادی خود را با تهدید مواجه می بینند. آنها در جامعه با هزینه های بالای اجتماعی مواجه می شوند و در تهیه گزارش ها می بایست ممنوعیت ها و محدودیت های دست و پاگیر اداری و بعضا تهدیدهای حقوقی را به جان بخرند تا بتوانند خبر یا گزارشی بدور از غرض ورزی و جانبداری به چاپ برسانند. برخی روابط عمومی سازمان های مختلف، مانع جدی پیش روی آنها در انتقال اخبار غیر گزینشی و شفاف به حساب می آیند.گزینش انتخابی اخبارتوسط سازمان ها، فرصت تعامل خبرنگاران و مدیران در بخش های مختلف را با محدودیت مواجه می سازد لذا این امر موجب کاهش شفافیت و عملکرد نهاد ها و سازمان هایی می شود که فعالیت آن ها با بار مالی بالا و یا تاثیرات اجتماعی گسترده همراه است. در کنار این سختی ها آن ها با تمام فنون حرفه ای و اخلاقی کار خود، باید مجهز به هنر بصیرت، حلم و صبر و کاردانی و مشورت باشد تا ناخواسته عامل پخش شایعات دشمنان قسم خورده جامعه اسلامی نیز نباشند. امروز دشمنان و بدخواهان ما، با ابزار شایعه و تبدیل آن به اخبار دروغین درصدد بر هم زدن نظم و آرامش جامعه هستند تا بتوانند با ایجاد شایعات متعدد، بار سنگین احساس نا امنی را به جامعه تزریق کنند. خوشبختانه در چند سال اخیر با تمام همت و تلاشی که نظام استکبار جهانی برای ایجاد جو روانی منفی در جامعه داشت ولی رسانه های ما رسالت اخلاقی و حرفه خود را در تشخیص اخبار از شایعات به درستی به جا آوردند و آن ها را در این زمینه نومید کردند. در یک جمع بندی باید عرض کنم نقش خبرنگاردر ایجاد پویایی جامعه، غیر قابل انکار است و تامین پایدار سلامت زیستی و روانی جامعه نیز مرهون زیست هوشمندانه ای است که خبرنگاران و رسانه ها با انتقال اخبار درست شالود های آن را پی می نهند.
در پایان روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران عزیز کشورم تبریک می گویم که بی منت و در تمامی شرایط رنج و خطر این کار را به عهده می گیرند و منادی آگاهی بخش جامعه هستند و از خداوند منان برای این عزیزان آرزوی موفقیت و پیروزی می نمایم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: