• ٢٩ تير ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٠٨٥
توافق هسته ای و مسئولیت جریان های داخلی

توافق هسته ای و مسئولیت جریان های داخلی


پرونده هسته ای ایران سر انجام پس سالها فراز و نشیب، طی توافق رسمی بسته شد و به این ترتیب چندین سال هزینه سازی بی مورد با اثبات حقانیت جمهوری اسلامی به پایان راه خود رسید.

مذاکرات هسته ای از زمان دولت اصلاحات آغاز شد و طی آن چند توافقنامه از جمله بروکسل و پاریس بدست آمد . در آن زمان حسن روحانی ریاست وقت شورای عالی امنیت ملی به همراه کمال خرازی وزیر خارجه وقت مذاکرات را هدایت می کردند

با آغاز فعالیت دولت نهم ، توافقات قبلی هسته ای که به همت دیپلمات های کارکشته کشور بدست آمده بود، ملغی اعلام شد و بلافاصله شورای امنیت سازمان ملل یک ماه مهلت داد تا دولت به توافقات قبلی بازگردد. با این حال عدم تدبیر مناسب و بجا از سوی دولت قبل موجب شد پرونده ایران به شورای امنیت برود و سخت ترین تحریم های اقتصادی که هزینه ای گزاف را برای کشور بهمراه داشت اعمال شود.

با روی کار آمدن دولت روحانی، وی وعده داد که پرونده هسته ای ایران را از شورای امنیت خارج و پرونده هسته ای ایران را مختومه کند . این وعده او در دومین سال ریاست جمهوری محقق شد و پس از چند دوره مذاکرات هسته ای فشرده با بهره گیری از یک تیم قوی از دیپلماتهای مجرب و کارکشته به بار نشست.

تلاش تیم مذاکره کننده هسته ای در دفاع از حقانیت ایران به حدی بود که مقام معظم رهبری حمایت قاطعی از آنها بعمل آوردند . ایشان در دیدار روز دوم تیر ماه خود با مسئولان ارشد نظام در باره تیم مذاکره کننده هسته ای گفتند که این افراد، با غیرت ملی و دقت کامل و با قصد باز کردن گره و پیش بردن کار کشور، در مقابل تعداد کثیر مذاکره کنندگان طرفهای مقابل، انصافاً با شجاعت، مواضع را بیان و دنبال می کند.

اکنون که با حمایت های مقام معظم رهبری ، توافق بدست آمده، پیروزی بزرگی نصیب ملت و کشور شده اما حساسیت های دوران پس از توافق و لغو تحریم ها بیشتر از گذشته خود نمایی می کند.

یکی از مقولات مهم در این حوزه حفظ انسجام داخلی با تکیه بر تفاهم میان جریان ها و گروهها است. طبعا وحدت ملی در پرتو نگاه به منافع ملی می تواند اقتدار نظام را دو چندان کند به خصوص که پس از اعلام توافق، افکار عمومی دولتهای طرف مذاکره با ایران به دقت رفتارهای سیاسی داخل ایران را رصد خواهند کرد تا علایمی از انشقاق و چند دستگی را در میان مسئولان مشاهده کنند.

کمک به رونق اقتصادی کشور از رهگذر رفع تحریم ها از دیگر اهدافی است که می توان آن را در پرتو توافق بدست آمده با جدیت دنبال کرد. آسیب های اقتصادی چند ساله اخیر ، رکود ، بیکاری و نابسامانی تولید از جمله چالش هایی است که اقتصاد کشور را در مرز بحران قرار داده و به نظر می رسد دوران پسا تحریم بهترین فرصت برای بازسازی اقتصادی با دعوت از سرمایه گذاران خارجی و به حرکت در آوردن چرخ های اقتصاد کشور است.

بی شک هر گونه حاشیه سازی برای تیم هسته ای و مشغول کردن کشور به جدال ها و کشمکش های بی حاصل از سوی مغرضان و دلواپسان اقدامی بر خلاف منافع ملی است که مانع پیشرفت کشور و به ثمر نشستن رونق اقتصادی خواهد شد.

با توجه به اینکه مذاکرات هسته ای و بند بند توافقات حاصله با هماهنگی مقامات عالی کشور و شورای امنیت ملی حاصل شده است، هرگونه بهانه جویی بعدی و اتهام به تیم مذاکره کننده می تواند اقدامی خلاف امنیت ملی کشور تلقی شود بنا بر این بهتر است همه افراد و گروهها به جای جو سازی و موج سواری به فکر عمران ، رفاه و آبادانی کشور باشند و از پرداختن به تنش هایی که حاصلی جز تفرقه و فرصت سوزی ندارد ، اجتناب کنند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: