• ٢٧ ارديبهشت ١٣٩٤-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٦٣٣
گامهای همدلی و همزبانی

گامهای همدلی و همزبانی

حرکت در مسیر نیل به آرمانهای عالی نظام به ویژه در عرصه خدمت رسانی به مردم نیازمند توجه جدی به اصول،چارچوبها و ارزشهای بنیادینی است که می تواند همچون چراغی راه را بر رهپویان روشن و هموار سازد، بی تردید در این میان اسناد بالادستی همچون سندچشم انداز،برنامه های توسعه و ... می توانند تاثیری مهم داشته باشند، هر چند ایجاد ادبیات الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت در سالهای اخیر راه را برای نظریه پردازیهای نو در عرصه گفتمان فکری انقلاب اسلامی گشوده است و این وظیفه خطیر را بر دوش اهالی اندیشه در حوزه و دانشگاه نهاده است که از ظرفیت بالای ترکیب مبارک اسلام و ایران بهره مند شده و در بخشها و حوزه های مختلف علمی پیش روند.

در کنار این مبانی و اصول کلان البته برنامه ریزی های کوتاه مدت نیز باید مورد توجه قرار گیرد و برای روشن تر شدن مسیر حرکت ، رهبری عزیز معظم هر سال با نامگذاری سال جهت دهی حرکت دستگاههای مختلف نظام را مشخص می سازند، در مسئله نامگذاری سال با مروری بر آنچه در سالیان گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته است نشان می دهد این موضوع با مداقه فراوان ایشان در اوضاع جامعه همراه بوده است و مهمترین موضوع اصلی جامعه را می توان در عنوان سال یافت.

آنچه در سال 1394 نیز توسط ایشان به "دولت و ملّت، همدلی و هم‌زبانی" تعبیر گردیده است نیز باید مورد توجه دستگاههای مختلف، اهالی حوزه و دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی قرار گیرد، این مهم باید در همان ماههای نخست سال برای تمامی آحاد مردم تبیین شده و مسیر حرکت اصلی سال روشن شود و این موضوعی است که متاسفانه مورد غفلت واقع می شود و باید مورد توجه قرار گیرد.

با مرور سخنان مقام معظم رهبری می توان کلیدواژه های اصلی موضوع مورد توجه ایشان را در سال جاری یافت:" دولت، کارگزار ملّت است؛ و ملّت، کارفرمای دولت است. هرچه بین ملّت و دولت صمیمیّت بیشتر و همکاری بیشتر و همدلی بیشتری باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت. باید به یکدیگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معنای واقعی کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّیّت و توانایی‌های ملّت را بدرستی بپذیرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهای او است به معنای حقیقی کلمه اعتماد کند." این موضوع که ملت کارفرمای دولت است، خود می تواند نشان دهد که مجموعه مطالبات و انتظارات جدی از دولت وجود دارد، انتظاراتی که تحقق آنها می تواند منجر به همدلی، همزبانی و صمیمیت بیشتر میان دولت و مردم شود و یکی از اهداف مهم یعنی اعتماد مردم به دولت محقق شود.

این مهم را نباید تنها یک شعار صرف پنداشت که مردم کارفرمای دولت هستند، باید در تمامی ساحات بتوان نشانه های تحقق آن را یافت، نشانه های اعتماد دولت به مردم.  دولت می تواند در این مسیر از پارلمانها کمک شایانی دریافت کند، حال که در ایران اسلامی پارلمانها در محله ها نیز حتی تشکیل شده است باید از این ظرفیت ها بهره برد، شورای اسلامی شهر و روستاها می توانند به خوبی مطالبات و انتظارات مورد توجه مردم را احصا نموده و به گوش دولت برسانند، اما دولت نیز در این میان باید خود را متعهد به توجه به این پارلمانها بداند، مردمی که نمایندگان خود را در اداره امور شهر برگزیده اند انتظار دارند که نمایندگانشان بتوانند گره های پیش رویشان را بگشایند. شاید بتوان چنین بیان نمود که دولت می تواند با بهره مندی از ظرفیت عظیم شوراهای شهر و روستا به خوبی نیازهای جدی و اولویت دار مردم را شناسایی کند و با توجه به آنها مسیر اعتماد متقابل میان مردم و دولت و تحقق جدی شعار سال را هموارتر سازد.

 

نماینده مردم شریف تهران ، ری تجریش

در شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: