• شنبه ٢١ آذر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٣١٣٠
احمد مسجد جامعی

اهل ایسنا

 

دو دهه از سال و روزی که خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) تأسیس شد می گذرد. زمانی که موضوع دادن مجوز این خبرگزاری در وزارت فرهنگ و ارشاد مطرح شد قرار بود این خبرگزاری نخستین خبرگزاری غیر دولتی کشور باشد. همین اولین بودن، باعث می شد بحث درباره دادن یا ندادن مجوز بالا بگیرد. برخی که تعدادی از آن ها  دست اندرکاران رسانه های رسمی کشور هم بودند با آن مخالفت می رزیدند. دلایل این گروه با عنایت به شرایط آن زمان قابل توجه بود. به نظر آن ها نمی شد به خبرگزاری غیر دولتی به خصوص اگر توسط دانشجویان اداره شود، اعتماد لازم را داشت و ممکن است اخباری منتشر شود که با منافع، مصالح و امنیت ملی همراستا نباشد. اما من به عنوان مدافع و تصمیم گیرنده معتقد بودم ما در فضای جدیدی قرار گرفته ایم که وجود رسانه های غیر دولتی ضروری و مفید است؛ در غیر این صورت خبر مورد نیاز مردم معلوم نیست از چه کانال هایی تأمین شود.

 

تا پیش از آن، «خبر» و انتشار آن در انحصار یکی دو خبرگزاری رسمی بود اما اعطای مجوز به ایسنا می توانست این انحصار را بشکند و در همان حال اخبار مورد نیاز بخش هایی از جامعه را که در خبرگزاری های دولتی دیده نمی شد از منابع داخلی تامین کند.

 

همین اتفاق هم افتاد. وقتی مجوز ایسنا صادر شد، این خبرگزاری اخباری را روی خروجی قرار داد که تأمین کننده بخشی جدی از نیازهای خبری جامعه بود و منبع قابل اعتمادی برای آن ها شد. هر چند در ابتدای کار نیروی انسانی غیر متخصص ایسنا چندان قادر به کار در حیطه استانداردهای خبری نبود. اما رویکرد مستقل و واقع بینانه در این خبرگزاری به مثابه یک سرمایه اولیه بروز کرد. و به این رسانه فرصت داد ضمن جذب مخاطب به بالا بردن استانداردهای خود بپردازد. در کوتاه مدت رشد چشمگیر مخاطبان ایسنا برای این مجموعه اعتباری به ارمغان آورد که حتی گاهی روزنامه نگاران ترجیح می دادند به رغم حضور خود و دیگر رسانه ها و خبرگزاری ها خبر را به نقل و با عبارات ایسنا منتشر کنند.

 

تأثیر دیگر ایسنا را می توان در شکل گیری خبرگزاری ها، روزنامه ها و مجلات مستقل دید. در عین حال نکته مهم آن است که منبع خبری روزنامه ها چنان که گفتیم بیشتر ایسنا بود و حتی خبرگزاری های خارجی هم منبع خبری خود را در موارد عدیده، ایسنا قرار می دادند و این نشان از اعتبار بالای این رسانه داشت.

 

با گذشت زمان آثار فعالیت ایسنا بیشتر دیده شد. ایسنا از افرادی برای کار خبر و گزارش بهره گرفت که از مراکز مشخص و محدود خبرنگاری فارغ التحصیل نشده بودند. دانشجویان همه رشته های دانشگاهی با شعار «یک دانشجو یک خبرنگار»، که آن زمان شعاری بسیار پیشرو بود، وارد عرصه روزنامه نگاری شدند. و گروهی از آنها در کار خبرنگاری پیشرفت های چشمگیری کردند. ایسنا یک نهاد بین رشته ای شده و رشته های گوناگونی را در قالب خبرنگاری پوشش می داد و به واقع تحقق بخش همان شعاری که آن سال ها بر پیشانی سایت ایسنا می دیدیم: «رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.» هر چند حرکت ایسنا گاهی تند و گاهی خسته اما مستقل و پیوسته بود.

 

ایسنا به زودی توانست در سراسر کشور نمایندگی های خود را به شیوه ای دانشجویی با کمترین هزینه دایر کند و با مدد گرفتن از دانشجویان بومی در هر شهر و شهرستان خبرنگارانی را تربیت کرد که امروز گروهی از آنها گردانندگان رسانه های امروز هستند. تربیت چنین نیروهایی فقط یک بعد کار بود حرکت ایسنا منجر به شکل گیری خبرگزاری های تخصصی هم شد. مثلاً خبرگزاری قرآنی ایکنا، نخستین رسانه تخصصی ایران است که در ابتدا گروه معارف اسلامی ایسنا را می ساخت و بعدها مستقل شد.

 

ایسنا تا حد زیادی توانسته راه خود را حتی در شرایط سخت و فشارهای بسیار، طی کند و استقلالش را فدای مصلحت اندیشی نکند. در همین حال با تغییر شرایط و مطرح شدن موضوعات جدید، ایسنا هم وارد آن حوزه ها شده و فعالیت کرده است. امروزه در حوزه مسائل شهری یکی از فعال ترین خبرگزاری ها ایسناست و در عرصه فرهنگ و هنر، میراث و محیط زیست هم که هر سه برای من آشنا هستند از فعال ترین رسانه ها است. به خاطر دارم وقتی بعد از حادثه پلاسکو تحقیقی درباره فعالیت رسانه ها کردیم ایسنا بیشترین گزارش و عکس و تحلیل و به عبارتی دیگر آگاهی بخشی را از این حادثه داشت و این در حالی بود که عکاسان و خبرنگاران آن با محدودیت های در دسترسی به جزئیات حادثه مواجه بودند.

 

ایسنا واقعیتی است که تکوین یافته اما هیچوقت مورد مطالعه جدی قرار نگرفته است. رسانه ‏ای با هزینه کم و نیروهای دواطلب که با رشدی سریع به رسانه ای حرفه ای، فراگیر، مفید و موثر تبدیل شد. این امر در حوزه سیاست های رسانه ای آن روز شگفتی بزرگی محسوب می شود.

 

امیدوارم اهل ایسنا بر تبادل آزاد اطلاعات و در ظهور جامعه ای توسعه یافته موفق و تأثیرگذار باشند.

 

تولد ایسنا مبارک باد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: