• ٣٠ مهر ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٢٨١٠
بلاتکلیفی گود فاز دوم برج میلاد امنیت شهری را با مشکل روبه رو ساخته است

بلاتکلیفی گود فاز دوم برج میلاد امنیت شهری را با مشکل روبه رو ساخته است

 

زهرا نژاد بهرام؛ عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران

 

گود برداری عظیم در مجاورت برج میلاد که با مالکیت شهرداری تهران و مشارکت بنیاد تعاون ناجا در اوایل دهه 90 صورت پذیرفت هم اکنون مشکلات جدی را برای شهر به ویژه در محدوده برج ایجاد کرده است . مستندات پیشین نشان میدهد که طبق مصوبه کمیسیون ماده پنج در سال 1378 مقرر گردید در فاز دوم مجموعه برج میلاد 424 هزار مترمربع بارگزاری که شامل مرکز تجارت جهانی، هتل پنج ستاره، مجموعه برج میلاد و... میگشت، احداث شود. بر اساس تفاهم نامه مشارکتی مورخ خرداد سال 1390 فی مابین سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران با بنیاد تعاون ناجا در خصوص احداث فاز دوم برج میلاد توافق شد، پس از برگزاری مسابقه بین المللی برای سازه فاز دوم، طرح برتر انتخاب شود که پس از برگزاری مسابقه، طرح اولیه مشاور خارجی (زاها حدید) انتخاب و بلافاصله کلیات بخش پایه طرح برای طبقات زیرین تا همکف توسط شهرداری وقت ابلاغ شد. لازم به ذکر است که این مهم در شرایطی تصمیم گیری شد که بدون تایید و تصویب طبقات و مشخص شدن حجم بارگزاری در طبقات فوقانی، پروانه برای طبقات زیرین صادر و عملیات خاکبرداری و پایدار سازی گود آغاز گردید. شورای وقت شهرتهران پس از اطلاع به موضوع ورود و عملیات را به مدت سه سال و منوط به طی مراحل قانونی متوقف نمود. نهایتا در تاریخ 29/1/1395رای کمیسیون ماده 5 با تجدیدنظر در طرح و شرط صادر و ابلاغ گردید اما با گذشت بیش از دو سال از مصوبه کمیسیون ماده پنج به دلیل اختلافات فی مابین مدیریت شهری  و بنیاد تعاون ناجا عملیات و اخذ تصمیم در خصوص ادامه یا توقف همکاری در هاله ای از ابهام مانده و مجوز صادره برای ملک فاقد اعتبار و منوط به پرداخت عوارض تطویل و تمدید پروانه است.

با توجه به مسائل و اختلافات میان مدیریت شهری و بنیاد تعاون ناجا بنظر نمی رسد که درآینده نزدیک توافقی میان طرفین برای برون رفت از وضعیت فعلی حاصل شود و علی رغم پیگیری و دغدغه مندی اعضای شورای شهر تهران برنامه روشنی برای تعیین تکلیف برج میلاد و گود عمیق مجاورت آن پیش بینی نشده است و کماکان مشخص نیست که آیا فاز دوم اجرا می شود یا خیر و اگر اجرا نمی شود، سرنوشت گودبرداری عمیق در مجموعه ای که به عنوان یکی از نماد مهم پایتخت ایران است، چه می شود؟ انچه مهم است ایمنی و امنیت این گود است .ضرورت مشارکت مدیریت شهری و بنیاد تعاون ناجا برای ایمنی بخشی به این گود تا تعیین تکلیف حقوقی امری جدی و حیاتی برای حفظ سازه های مجاور است .

 بر اساس آمار های ارائه شده از سوی شهرداری تهران نشان میدهد که قریب به 242 گود رها شده درسرتاسر پایتخت وجود دارند که تا تاریخ /7/7/1397 ، به 221 مورد رسیده است. اطلاعات احصا شده از سطح مناطق 22وجود دارند از سطح مناطق 22 گانه شهر تهران در این ارتباط نشان میدهد که از میان 221 گود موجود در محدوده قانونی شهر تهران، 84 گود پر خطر، 45 گود میان خطر و 92 گود کم خطر محسوب میشود.  لازم به ذکر است که تشخیص و تمایز گودهای رها شده از حیث میزان خطر به عواملی از قبیل عمق گود طبق مبحث هفتم مقررات ملی ساختمان) پی و پی سازی ( ایجاد گود با شیب پایدار یا با دیوار قائم، تراوش آب در گود) و وجود سازه های حساس در همجواری با گود بستگی دارد. اگر بخواهیم از منظر مالکیت گودها را ارزیابی و دسته بندی نماییم، قریب به 30 درصد از گودهای رها شده متعلق به ارگان های دولتی است و حدود 15 درصد متعلق به شهرداری تهران است که قریب به 35درصد از این آمار در زمره گودهای پرخطر قرار دارند. ارقام مذکور نشان میدهد که مدیریت شهری بایستی در گام اول رفع خطر از گودهای رها شده مربوط به مالکیت خود و سایر ارگان های دولتی را برای الگوسازی در دستور کار قرار دهد و سپس رفع خطر از گودهای رهاشده مربوط به اشخاص حقیقی را پیگیری نماید. واقعیت آن است که مساله گودهای رها شده و فرونشست های حاصل از آن در چند سال گذشته به دلیل رویکرد درآمد محوری در مناطق 22 گانه و عدم طی فرآیند قانونی صدور پروانه، تشدید و همچنین با توجه به اینکه زمان مقاوم سازی جداره اغلب گودها از طریق نیلینگ منقضی شده، این پدیده به یکی از مسائل اساسی مدیریت شهری تبدیل شده است.

با توجه به اهمیت تامین ایمنی مجموعه برج و رفع خطر از گود، مجددا در تیرماه 1397 جلسه ای از سوی شورای شهر تهران و بصورت مشخص کمیسیون شهرسازی و معماری و کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران با حضور تمامی ذینفعان ترتیب داده شد و مقرر گردید تا اوایل شهریور ماه تعیین تکلیف وضعیت گود و شریک پروژه فاز دوم برج میلاد توسط معاونت مالی و اقتصاد شهرداری تهران از طریق مذاکره با مقامات عالی دو نهاد اقدام و نتایج آن جهت تصمیم گیری به شورای اسلامی شهر تهران ارائه گردد که ع

 

علی رغم پیگیری های انجام شده تاکنون این مهم حاصل نشده است.

بطور کلی گزارشات دریافتی نشان میدهد که در حال حاضر پایش گود برج میلاد توسط بنیاد تعاون ناجا در حال انجام میباشد اما به دلیل پیچیدگی های مساله و اهمیت موضوع از منظر ایمنی، ضروری است در خصوص موارد ذیل مابین مدیریت شهری و بنیاد تعاون ناجا همکاری های لازم شکل بگیرد و شهرداری تهران نیز به اطلاعات و مدارک فنی پروژه دسترسی داشته باشد:

1.پایش و کنترل مستمر گود به منظور بررسی تغییر مکان های احتمالی نیازمند همکاری مداقه بیشتر توسط طرفین است.

2.با توجه به اهمیت وافر موضوع و وضعیت مخاطره آمیز گود، پروژه توسط صاحبنظران به عنوان گود بسیار خطرناک قلمداد میشود که ضرورت دارد بنیاد تعاون ناجا هماهنگی های لازم را با شهرداری تهران به عنوان مالک انجام و بصورت مشترک پایش گود، کنترل تغییر رفتار خاک، تامین ایمنی و رفع خطرات احتمالی گود انجام پذیرد.

3.بررسی ها نشان میدهد که الگوی تغییر شکل توده خاک از پیش بینی صورت گرفته فراتر رفته و ادامه این روند با توجه به ناپایداری گود، ساختمان های مرکز همایش ها را تحت الشعاع قرار داده است که ضروریست تدوین طرح ایمن سازی گود با همکاری طرفین در دستور کار قرار گیرد و هر چه سریعتر نسبت به تعیین تکلیف گود تصمیم گیری نهایی صورت پذیرد./ منبع شرق

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: