• ١٤ مرداد ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ١٠٩٠٠
مردادماه، سالروز صدور فرمان مشروطیت

مردادماه، سالروز صدور فرمان مشروطیت


۱۴ مرداد مصادف با سالروز صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه قاجار است.

 

فرمان مشروطه دستور تشکیل مجلس شورا در ایران و ثمره تلاش‌های آزادیخواهان وطن برای رهایی از استبداد بوده است.

 

جنبش مشروطه مرزهای گفتمان سنتی قدرت را به عقب راند و با وارد کردن عنصر اراده مردم به ساختار قدرت قدیم، ساختار قدرت را دگرگون کرد.

 

انقلاب مشروطه از آن تاریخ به بعد تبدیل به نقطه‌ای کلیدی و مهم از نظر فکری در جامعه ایران و به خصوص در میان نخبگان و روشنفکران شد.

 

بدون شک این جنبش از رویدادهای مهم و تأثیرگذار در تاریخ تحولات سیاسی ایران محسوب می‌شود که به نوسازی، نوگرایی و ترقی در همه زمینه‌ها انجامید.

 

مردم که پیش از آن حق اظهار نظر در تعیین سرنوشت خود را نداشتند، در انقلاب مشروطه نقش پررنگی داشتند و در رأس مشروطه علماء و روحانیون قرار گرفته بودند.

 

مردم پس از انقلاب مشروطه به جایگاه حقیقی و خواسته خود که مشارکت در مسائل اجتماعی و سیاسی و سرنوشت ساز کشور و خودشان بود، رسیدند و طی سال‌های اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز شاهد مشارکت بیشتر مردم در تعيين سرنوشت خویش بوده‌ایم؛ اما همواره تا رسیدن به جایگاه واقعي فاصله داریم.

 

با اهمیت دادن به نقش و جایگاه شوراها به اهداف انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی نزدیک خواهیم شد؛ اکنون فضا نیز فراهم شده است و به نسبت گذشته سطح تحصیلات و دانش مردم رشد قابل توجهی پیدا کرده است؛ اما باید برای محقق کردن اهداف آزادی‌خواهان دریک قرن گذشته، کوشش بیشتری نماییم.

 

این روز را به یکایک عدالتخواهان، صلح‌دوستان و رهروان حق و حقیقت تبریک می‌گویم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: