• سه شنبه ٣١ خرداد ١٤٠١-١٥:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٥٠١
محمد امین توکلی زاده در صحن شورا خبر داد: 10-72

اختصاص مرکز طراوت برای پذیرش بانوان آسیب‌دیده در شهر تهران

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در خصوص فعالیت قرارگاه اجتماعی توضیحاتی را ارائه کرد.

 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران،  امین توکلی‌زاده معاون اجتماعی شهرداری تهران  امروز  با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران به بیان اقدامات قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران پرداخت و با بیان این‌که آسیب‌های اجتماعی یکی از موضوعات مهم در ابتدای کار مدیریت شهری بود و مقام معظم رهبری نیز چندین جلسه با روسای قوا و غیره برای رفع آسیب‌های اجتماعی برگزار کرد، گفت: تعداد معتادان متجاهر در یک زمان به بیش از ۲۰ هزار نفر رسیده بود و نه تنها آسیب‌ها رفع نشده بود بلکه روند فزاینده‌ای داشت و ما با بحران‌هایی همچون زباله‌گردی، کودک کار و مواردی از این قبیل در پایتخت روبه‌رو هستیم که برهمین اساس، ساماندهی معتادان متجاهر در اولویت قرار گرفت و استانداری تهران نیز مسئولیت‌هایی را برای همه مشخص کرد و شهردار تهران نیز مسئولیت قرارگاه اجتماعی را نیز برعهده گرفت.
وی با تاکید بر این‌که حل آسیب‌های اجتماعی زیرمجموعه یک دستگاه نیست و باید نهادهای مختلف به آن ورود کنند و کنار یکدیگر قرار گیرند تا اوضاع بهبود پیدا کند، تصریح کرد: بر همین اساس از همه دستگاه‌های دخیل خواستیم که در کنار ما باشند تا این مساله ساماندهی شود و این در حالی است که زیرساخت‌های خوبی در زمان فعالیت آقای قالیباف ایجاد شده بود اما نیازمند بازسازی مجدد بود.
معاون اجتماعی شهرداری تهران با بیان این‌که تعداد زیرساخت‌های ما کم نیست اما با این وجود باید اولویت‌بندی می‌شد تا در مسیر مشخصی گام برداریم، ادامه داد: شهرداری، نهادهای اجرایی و مردم، اضلاع این قرارگاه هستند و ما برای این تا حالا گزارشی ارائه نکردیم که مبادا سایر دستگاه‌ها حس کنند که شهرداری می‌خواهد این فعالیت‌ها را به نام خود تمام کند، اما باید بگویم که ما هر یکشنبه ساعت شش صبح جلسه قرارگاه اجتماعی را داریم و تاکنون ۲۳ جلسه برگزار شده و در تمام جلسات شهردار حضور داشتند و ۲۹۲ مصوبه در این قرارگاه داشتیم و کارگروه‌های تخصصی شکل گرفته که بسته به نوع فعالیت‌های دستگاه‌ها، وظایفی به آنها در قالب کارگروه‌ها داده شد.
توکلی‌زاده با بیان این‌که معتادان متجاهر دارای زخم باز از جمله مواردی بودند که پرونده آنها باز و صغر سن مانده بود چرا که مراکز ماده ۱۶ این معتادان را پذیرش نمی‌کردند، گفت: مرکز زخم باز شهرداری فعال شده و این مراکز به صورت اختصاصی برای معتادان دارای زخم باز در نظر گرفته شده است و هنوز هم ظرفیت‌ها هم تکمیل نشده است.
وی با بیان این‌که پذیرش معتادان بالای ۶۵ سال نیز از مواردی بود که کسی آنها را قبول نمی‌کرد و این افراد مهمانان دائمی گرمخانه‌ها بودند، ادامه داد: مرکز خاوران به خاورشهر ۲ تبدیل شد و این افراد را در آنجا پذیرش کردیم.
معاون اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به ظرفیت‌های موجود پذیرش معتادان گفت: ظرفیت‌های موجود از جمله شفق، فشافویه و ... فضای لازم برای پذیرش ۲۱ هزار معتاد متجاهر را نداشتند و ما در زمان کوتاه هم نمی‌توانیم فضای جدید ایجاد کنیم و به همین دلیل از توان دیگر دستگاه‌ها استفاده کردیم و در این مسیر مرکز شفق که زیر نظر بهزیستی بود بازسازی شد.
توکلی‌زاده با بیان این‌که مرکز طراوت در منطقه ۱۳ برای پذیرش بانوان آسیب‌دیده ایجاد شده اظهار کرد: مرکز زیادیان نیز با همکاری سپاه تجهیز شده و امیدواریم ظرفیتی را ایجاد کنیم که در سال‌های آینده هم بتواند پذیرای معتادان متجاهر باشد و این در حالی است که مناطق شوش و هرندی، دره فرحزاد، خلازیر، کوه سنگی از مناطق بحرانی به شمار می‌روند و به همین دلیل تصمیم‌گیری منطقه‌ای داشتیم و با همکاری و با عضویت استانداری، فرمانداری، قوه قضاییه، ستاد مبارزه با مواد مخدر، سپاه، سازمان زندان‌ها، وزارت کار، پلیس و غیره در قرارگاه اجتماعی توانستیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.
وی همچنین از تعطیلی مراکز غیرمجاز ضایعات خبر داد و گفت: پلاک‌های قرمز با همکاری قوه قضاییه، شهرداری مناطق و پلیس شناسایی و پلمب شدند و نقاط ناامن شهری نیز از طریق باز شدن راه‌ها، ایجاد نور و غیره از بین خواهند رفت تا بتوانیم فضای بهتری داشته باشیم.
محمدامین توکلی زاده همچنین در پاسخ به سوالات برخی از از اعضای شورای شهر اظهارداشت: خوشبختانه در شهر همدلی، دلسوزی و همگرایی برای رفع آسیب اجتماعی بزرگ معتادان متجاهر وجود دارد و ان شالله شاهد اتفاقات بیشتر در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.
وی افزود: گزارشی که در این جلسه ارائه شد تنها در خصوص اقدامات قرارگاه اجتماعی بود و اگر فرصت دیگری در اختیار قرار بگیرد، اقدامات معاونت فرهنگی و اجتماعی را ارائه خواهیم کرد.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران همچنین تصریح کرد: ما تذکرات اعضا را مد نظر قرار خواهیم داد و در کمیسیون به موارد پاسخ خواهیم داد.
به گفته توکلی زاده برنامه های محرم در دستور کار معاونت قرار گرفته است که در اولین فرصت برنامه ها در کمیسیون مطرح خواهد شد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: