• ١٥ فروردين ١٣٩٧-
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٦٦٠٢
شهرداری امکان ابتکار عمل در اداره سازمان فرهنگی و هنری ندارد/ در دوره گذشته معاونت فرهنگی و اجتماعی تجمیع چند وزارتخانه بود!

شهرداری امکان ابتکار عمل در اداره سازمان فرهنگی و هنری ندارد/ در دوره گذشته معاونت فرهنگی و اجتماعی تجمیع چند وزارتخانه بود!


 

به گزارش اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از اقتصادآنلاین گفت‌وگوی تفصیلی با حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران را در ادامه می‌خوانید...

 

تفاوت‌های عمده مدیریت شش ماهه اول و دوم در چیست؟

 

در شش ماهه اول سال 96 شهرداری تهران عملا اتفاق قابل توجهی رخ نداد از این جنبه که سه ماهه نخست فعالیت‌ها در بحث انتخابات گذشت و اقدام قابل توجهی در شهرداری رخ نداد و ماه سوم که ماه خرداد بود در شوک بعد از انتخابات بودند، از ابتدای تابستان نیز همه در انتظار این بودند که بالاخره چه اتفاقی در تغییر و تحول می افتد و بعضی از مدیران تلاش کردند هم چنان بمانند و سعی کردند سر جایشان کارهای متداول و روزمره شان را انجام بدهند. بعضی‌ها هم که فکر می‌کردند نخواهند ماند به فکر فضای جایگزین بودند و عملا شهرداری با یک رخوت و رکودی مواجه بود. در سه ماه نخست شش ماهه دوم به تحویل و تحول درونی شهرداری گذشت و خیلی از مدیران تغییر کردند و تا مدیران جدید  با صندلی جدید و مسئولیت و ماموریت جدید هماهنگ شوند مقداری طول کشید و عملا اتفاق خاصی رخ نداد به‌ویژه در حوزه فرهنگی و اجتماعی چون معاونت فرهنگی و اجتماعی تا حدود دو ماه و اندی بعد از روی کار آمدن شهردار جدید هم تغییر نکرد و بعد از آن هم که آقای صالحی امیری  آمدند تا بخواهند کاری انجام بدهند ایشان به  کمیته ملی المپیک رفتند و الان تقریبا یک ماه است که شجاع پوریان ماموریت خود را شروع کرده  و به نظر می رسد کم کم حوزه فرهنگی هم مسیر خودش را پیدا می‌کند اما در حوزه‌های دیگر در سه ماهه دوم شش ماه دوم تا حدی کارها روی ریل افتاده بود و  به سمتی که باید میرفت اتفاق عمده ای که در شش ماهه دوم نسبت به شش ماهه اول رخ داد اینکه خیلی از هزینه های غیرضروری در شهرداری تهران کاهش پیدا کردند در کنار آن بسیاری از درآمدهایی که از نظر مدیریت شهری فعلی درآمدهای نادرست و ناپایدار بود هم عملا کاهش پیدا کرده و به طور طبیعی وقتی درآمد کمتری داشته باشید هزینه‌های کمتری هم در شهر صورت می گیرد و کارهای شهرداری در این شش ماهه دوم با کندی بیشتری ادامه پیدا کند. در این شش ماه فشارهای مختلفی روی شهرداری بود از جمله بدهی سنگینی که شهرداری تهران داشته و میراث مدیریت شهری قبلی بوده. رقمی که آقای نجفی در صحن علنی شورا هم مطرح کرد بالغ بر 52 هزار میلیارد تومان بدهی برای شهر به جا مانده و اتفاقی که می‌افتد این است تقریبا هر یکی دو روز یک بار مقابل شورا و شهرداری تجمعاتی می بینیم یا کارگرانی داریم که به دلیل اینکه درآمدهای شهرداری کم شده وفعالیت های عمرانی رونق سابق را ندارد عملا از کارشان بیکار شده اند ضمن اینکه مطالباتی هم دارند.یکی از اتفاقاتی که امسال رخ خواهد داد این است که شهرداری در درجه اول مطالبات کارگران را پرداخت کند و در درجه دوم تلاش خواهد کرد که از منابع، بهینه استفاده کند کما اینکه در بودجه مصوب سال 97 هم این تغییر رویکرد را داشتیم و جامعه دیده که در چه حوزه هایی هزینه هایمان را کاهش دادیم و در چه حوزه هایی به جبران هزینه رو آورده ایم.

 

 امیدواریم که پروژه های عمرانی مثل خط 6 مترو که به هر حال مهجور مانده اند و خیلی کارشان پیش نرفته امسال تکمیل و بهره برداری بشوند و مشکل کارگران این خط هم حل شود. در مورد تغییر رویکرد بودجه هم حداقل در حوزه فرهنگی و اجتماعی که من فعالیت می‌کنم کمک‌هایی قدیم می‌شده که این کمک ها شاید خیلی در حوزه وظایف و اختیارات و ماموریت های شهرداری تعریف نمی شود، مثل کمک به نهادهای مذهبی، مساجد، هیئت‌ها و امثال آن‌ها که هر کدام متولی خودشان را دارند مثل سازمان تبلیغات اسلامی، اداره اوقافو غیره. در سال 97 بودجه مصوب شورا نسبت به سال 96 بیش از 62 درصد کاهش داشته و ما این کاهش بودجه را در این حوزه می بینیم، 62 درصد چند ده میلیارد تومان مبلغ را شامل می‌شود که البته با مراجعه به آنها قابل احصا است اگر بخواهم حدودی بگویم بیش از سی میلیارد تومان کاهش در این حوزه‌ها داشتیم اما در حوزه های دیگر در شهر به اتفاقات جدیدی نیاز دارد، با توجه به شرایط کلی جامعه به نظرمان رسید لازم است در مورد نشاط اجتماعی،ورزش همگانی و مشارکت اجتماعی شهروندان در حوزه های مختلف اعم از  حمل و نقل و بحث های عمرانی اجتماعی باید فعالیت‌های ویژه‌تری صورت بگیرد.

 

در سال 97 پروژه جدید به دلیل مشکلات مالی شهرداری کم داریم...

 

قطعا  و فکر کردیم که در این حوزه‌ها باید افزایش بودجه داشته باشیم تا هم به شرایط روحی جامعه  بیشتر بپردازیم، متاسفانه جامعه با نشاطی نداریم و مشکلات معیشتی و غیرمعیشتی باعث شده جامعه خشنی داشته باشیم، این خشونت باعث می شود بر سر جای پارک قتل رخ می دهد و این اصلا فضای مطلوبی برای ما نیست لذا فکر کردیم که به شهر از نظر فرهنگی اجتماعی خون تازه ای تزریق شود.بعضی از پروژه‌های عمرانی که قبلا اجرا شده، اولا باید ببینیم که خوب بود اجرا شود یا خیر، ثانیا اگر هم خوب بود اجرا شود، خوب اجرا شده یا خیر، یعنی هزینه ای که برای آن صورت گرفته آیا هزینه پیش بینی اولیه بوده یا چند برابر هزینه شده یا اصلا توانسته کارکرد لازم  را داشته باشد یا خیر.معتقدم که پروژه‌های عمرانی در شهر تهران زیاد اجرا شده‌اند و ما امروز نیاز شهرمان پروژه های عمرانی نیست امروز شهر تهران به نظر من از نظر تعداد بزرگراه، زیرگذر، پل و خیلی از زیرساخت‌های عمرانی نیاز کار جدی ندارد هر چند که در بحث حمل و نقلی و مشخصا حمل و نقل ریلی ما هم چنان نیاز داریم که زیرساخت‌های بیشتری داشته باشیم اما  معتقدم تا حد قابل توجهی زیرساخت‌های فعلی می‌توانند مشکلات ما را حل کنند و  نیاز اصلی شهر تهران حداقل در سال جاری پرداختن ویژه به حوزه فرهنگی_اجتماعی است که متاسفانه شهرداری در لایحه پیشنهادی خودش بیشترین کاهش را در این حوزه داشته است.

 

در نهایت برای موازی‌کاری معاونت فرهنگی_اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری شهر چه اقدامی انجام می‌دهید؟چرا در تصویب لایحه بودحه 97شهرداری تهران در این باره اتفاقی نیفتاد؟

 

سازمان فرهنگی و هنری مصوبه مجلس دارد و خیلی شهرداری در این زمینه ابتکار عملی ندارد چه در اداره و سیاست گذاری آن جا و چه در تخصیص بودجه،  لایحه پیشنهادی را خودشان مطرح می‌کنند و شهرداری تا جایی که خیلی به اصل آن ضربه نزدند ممکن است کم و زیاد کند. بودجه ای که شهرداری به سازمان فرهنگی هنری می‌دهد بودجه جاری است هزینه اعم از آب، برق، گاز ، تلفن ، حقوق و مزایا وغیره. بودجه برنامه‌ای را خودشان از درآمدهایشان تامین می‌کنند لذا خیلی ابتکار عمل دست شهرداری و شورا نیست و طبق قانون هم شهرداری موظف است که هزینه‌هایش را پرداخت کند. اما در معاونت فرهنگی اجتماعی معتقدم که بودجه 97 تغییر رویکرد داشته یعنی در سال 96 یا حتی قبل از رویکرد این معاونت تجمیع چند وزارت‌خانه بود، یعنی فعالیت‌های وزارت ارشاد، بهزیستی و سازمان میراث فرهنگی در این معاونت انجام می‌شد.

 

ما بعضا جاهایی را که اعتقادمان براین است که شهرداری وظیفه و ماموریتی ندارد را به شدت کاهش دادیم و جاهایی که فکر کردیم با زندگی روزمره شهروندان در ارتباط تنگاتنگ است توجه ویژه کردیم و سعی کردم افزایش قابل توجه داشته باشیم این خودش تغییر رویکرد را در معاونت فرهنگی اجتماعی می رساند اگر قرار باشد ما رویکرد عینی را در مورد معاونت فرهنگی اجتماعی شاهد باشیم، در مورد لوایحی است که از سمت این معاونت به شورا ارسال می شود و در واقع برنامه هایی است که خود معاونت در بخش های مختلف اعلام خواهد کرد با توجه به اینکه مدت کوتاهی است که شجاع پوریان بر سر کار آمده شاید نیاز به زمان بیشتری باشد اما معتقدم که تا اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت می توانیم انتظار داشته باشیم برنامه های مد نظر معاونت فرهنگی اجتماعی به شورا و به شهروندان اعلام شود.

 

به نظر شما چگونه دو سوم بودجه 97محقق شد؟

 

صدور پروانه و عوارض ساخت و ساز یکی از منابع درآمدی شهرداری‌ها هست. حرف ما این است که این عوارض نباید نامتعارف باشند اگر در طرح تفصیلی  در نظر می‌گیرند که فلان کوچه و با فلان متراژ و عرض با عرض شش متر باید این تعداد طبقات در آن ساخته شود شهرداری موظف است که  به همان تعداد طبقات مجوز اگرنه در همه دنیا سابقه دارد و اتفاق عجیبی نیست ما نبایددر  فضای شهری به نحوی ساخت و ساز کنیم که زندگی برای شهروندان دچار مشکل شود اعم از تردد در معابر اصلی و فرعی، وضعیت ترافیکی شهر و آلودگی هوایی و غیره که به دلیل بلندمرتبه‌سازی است. البته ممکن است در دوره جدید هم تخلفاتی صورت بگیرد نمی توانم در این مورد فعلا قاطعانه چیزی تایید یا رد کنم چون تخلف ممکن است همه جا باشد اما تلاش شده براساس طرح تفصیلی مجوزهای ساخت به شهروندان داده شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: