• سه شنبه ٢٢ اسفند ١٤٠٢-١٢:١٦
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٥٧٥
در جریان تصویب طرح ثبت درختان ارزشمند پایتخت مطرح شد9-222

تدوین طرح جامع فضای سبز تهران تا پایان تابستان ۱۴۰۳

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران از ارائه و تصویب طرح جامع فضای سبز پایتخت تا پایان تابستان سال آینده خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، همزمان با دویست و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، طرح «ثبت درختان ارزشمند به عنوان ميراث طبيعي شهر تهران» که يك فوريت آن در دويست و نوزدهمين جلسه رسمي شورا به تصويب رسيد؛ روی میز شورا قرار گرفت و اعضا ابعاد این طرح را مورد بررسي قرار دادند.
 
مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در توضیح این طرح عنوان کرد که درختان کهنسال در تمام نقاط دنیا جزو ذخایر ارزشمند ژنتیکی، گیاه شناسی، فرهنگی و تاریخی محسوب می شود که برای ماندگاری و حفاظت از این اشجار تلاش های مختلفی در حال انجام است؛ از این رو با توجه به اینکه شهر تهران دارای 2517 اصله درخت با بن بالای بیش از 200 سانتی متر، داریم این طرح مطرح و به صحن شورا برای تصویب ارسال شده است.
وی با اشاره به اینکه این طرح دارای 4 ماده است که ماده اول شهرداری تهران موظف شده تا حداکثر ظرف مدت دو ماه نسبت به شناسایی، تهیه شناسنامه درختان کهنسال و ایجاد بانک اطلاعاتی مطابق با شرایط ثبت اطلاعات اختصاصی و جغرافیایی، سن درختان، محیط بن و... اقدامات لازم را انجام دهد.
این عضو شورا تهیه و تدوین ضوابط و دستور العمل های اجرایی، گونه بندی و احیای درختان را دومین ماده این طرح برشمرد و گفت که در این مورد شهرداری تهران ظرف دو ماه باید نسبت به احصاء این اطلاعات مقدمات آن را فراهم و به مرحله اجرا درآورد.
وی درخصوص ماده سوم این طرح افزود: شهرداری تهران طی مدت 6 ماه موظف است تا پس از تصویب این طرح مقدمات همکاری با سازمان میراث فرهنگی نسبت به مراحل ثبت درختان دیر زیست شهر تهران بعنوان میراث تاریخی و طبیعی را فراهم کرده و گزارش آن را به شورا اعلام کند.
پیرهادی با بیان اینکه ماده چهارم این طرح نیز به موضوعات فرهنگی اختصاص دارد یادآور شد: یکی از اقداماتی که در این دوره دنبال شد طرح جامع فضای سبز است و در نیمه اول سال آینده این طرح به نتیجه خواهد رسید. سعی خواهیم کرد در طول این مدت ایرادات را برطرف کنیم. امیدواریم منافع این طرح به مردم برسد و محیط زیست نیز حفظ شود.
 
امانی: بسیاری اشجار در احداث دوربرگردان ها جابجا می شوند
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا ضمن تقدیر از ارائه این طرح از سوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران به صحن شورا عنوان کرد: پیش از این طرح باید طرحی مبنی بر حفاظت از کلیه درختان شهر تهران ارائه می شد؛ بنده خودم در یکی از مناطق درختانی با بن 200 سانتی متر را دیدم و به شهردار و مدیر عامل سازمان پارکها گفتم که این درختان در معرض خطرند، اما هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نشده است.
وی ادامه داد: درختانی که در معابر شهر تهران، به ویژه معابر فرعی هستند نیاز به یک توجه ویژه دارند چرا که تعداد درختان خشک شده در سطح پایتخت بسیار زیاد است. مضافاً بر اینکه یک مشکلی هم که در این خصوص وارد است اقدامات سازمان فنی عمرانی در احداث دوربرگردان هاست که منجر به جابجایی درختان بسیاری می شود.
این عضو شورا یادآور شد: هنوز از جو رسانه ای ماجرای دوربرگردان پارک قیطریه خارج نشدیم که در خیابان 192 منطقه تهرانپارس شاهد احداث دوربرگردان و جابجا کردن اشجار بسیاری هستیم. برخی شهروندان می گویند که این اشجار، قطع شده اما به ادعای شهردار منطقه 4 این درختان جابجا شده است؛ این اتفاق نیاز به نظارت های دقیق دارد.
 
بابایی: جابجایی اشجار نیاز به مجوز کمیسیون ماده 7 دارد
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تمام اطلاعات درختان در سامانه نهال ثبت و قابل دسترس است با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: لازم است یک لایه ی عملیاتی در سامانه نهال برای درختان اکولوژیک و با اهمیت افزوده شود تا بتوان رصد این اشجار بطور هوشمند انجام شود.
وی ادامه داد: موضوع جابجایی اشجار نیاز به مجوز کمیسیون ماده 7 دارد که ما در صورتی که قابلیت جابجایی وجود داشته باشد مجوز جابجایی درختان را صادر میکنیم والا بهیچ عنوان زیر بار جابجایی درختان نمی رویم؛ بطور مثال طرحی برای احداث در بزرگراه یادگار امام ارائه شد که این عملیاتی شدن این طرح مستلزم جابجایی حدود 100 درخت 50 ساله را داشت که ما مصرانه این طرح را رد کردیم.
بابایی افزود: ما در برخی موارد نیز شهرداری را موظف کرده ایم که چند برابر درختان کاشته شود.
گفتنی است پیشنهاد مطرح شده از سوی مهدی بابایی، مورد موافقت اعضا قرار گرفت و در نهایت طرح ثبت درختان ارزشمند به عنوان میراث طبیعی شهر تهران پس از اعمال اصلاحات با حداکثر آراء موافق به تصویب رسید.
 
کد خبر:9-222

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: