• يکشنبه ٢٩ بهمن ١٤٠٢-١١:١١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٤٦٤
صادقی تذکر داد:4-216

پاسکاری ها و گردن نگرفتن مسئولیت علت عقب ماندگی حوزه هوشمند سازی/ سازمان فاوا و بهره برداران سامانه ها مسئولیت خود را به عهده گیرند

رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر تهران در علت عقب ماندگی و عدم کارایی حوزه هوشمندسازی در تهران گفت: آنچه در پیگیری های اینجانب برای چرایی کارهای انجام نشده؛ این بوده که پاس‌کاری دستگاه‌های بهره‌بردار و سازمان فناوری اطلاعات و انداختن گنان کار، گردن یکدیگر است. ولی آنچه مسلم است دستگاه بهره دار به عنوان مالک فرایند و سازمان فناوری اطلاعات به عنوان خالق زیر ساخت هر دو مسئول ترک فعل های خود هستند و لازم است به سرعت جبران کاستی ها را نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، احمد صادقی در دویست و شانزدهمین جلسه شورا و در تذکری مربوط به حوزه هوشمند سازی گفت: با شروع دوره ششم شورای اسلامی شهر و به تبع آن کمیته شهر هوشمند و شفافیت، مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیاست راهبردی این کمیته توسعه هوشمندسازی شهرو شهرداری تهران  بوده است. 
وی ادامه داد: با وجود پیشرفت در برخی موارد، اما شاهد توقف و حتی پس رفت و بازگشت به قدیم را در برخی از این حوزه‌ها شاهد هستیم. حمله سایبری به شهرداری تهران مدت زیادی سپری شده و دیگر بهانه ای برای کارهای انجام نشده باقی نمانده است.
لذا مواردی چند در این زمینه متذکر می گردد:
۱_ باوجود گذشت بیش از 6 ماه از تصویب لایحه خدمات غیر حضوری و درگاه واحد پاسخگویی شهروندان در شورای شهر، تاکنون گزارشی از اقدامات انجام شده به شورای شهر ارسال نشده است. توقع و انتظار بر این بود که کمیته راهبری ویژه ای که برای آن تعریف شده بود ساماندهی و فرماندهی واحدی در این حوزه شکل بدهد. این کمیته می بایست موجبات توسعه هوشمندسازی را فراهم آورد اما شاهد روند کند حوزه هوشمندسازی در شهر تهران هستیم. 
 
۲_ موضوع پرداخت حق بیمه کارگران ساختمانی مصوب  مجلس شورای اسلامی فی‌مابین سازمان تأمین اجتماعی و شهرداری تهران سال‌ها آلوده به تخلفات و فساد بوده که به دلیل عدم ارتباط هوشمند بین نهادی یکی از مهم‌ترین گلوگاه‌های فساد به شمار می آمد. در چندساله اخیر، این موضوع از طریق ارتباط مجازی بین نهادی تا حدود بسیاری حل شده بود و مبالغ واقعی عوارض صدور پروانه برای محاسبه و پرداخت حق بیمه به‌صورت سیستمی اظهار و محاسبه و دریافت می‌شد. لیکن در چندماهه اخیر این سیستم قطع شده و از طریق همان نامه‌های کاغذی بدون قابلیت اصالت‌سنجی امورات انجام می‌شود. در این باره بیم بازگشت فساد و شیوه های غیر شفاف در این حوزه محتمل است. 
 
۳_ بسیاری از سامانه‌های حوزه‌های مختلف مثل سامانه کمیسیون بند 20 و سامانه کمیسیون ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز  نزدیک به یک سال است که قرارداد های پشتبیانی و توسعه آن اتمام یافته و تمدید و توسعه آن رها شده است و هیچ کدام از سازمان ها و معاونت های بهره بردار مسئولیتی بابت توسعه هوشمندسازی برای خود قائل نمی باشند. سامانه کمیسیون ماده هفت بیش از 5 روز است دچار اختلال شده و سازمان بوستان ها و فاوا مسئولیتی بابت این موضوع برای خود قائل نیستند. سامانه آتش نشانی با قطعی‌های مکرر و خطاهای مکرر سیستمی همراه است و این بهانه ای برای دستگاه های اجرایی برای تعطیلی کارها گردیده است. عوامل بهره برداران این سامانه ها در حوزه شهرسازی مناطق،  سازمان بوستان ها و آتش نشانی و شرکت ساماندهی این ایرادات را بهانه ای برای تعطیلی کارها قرار می دهند. در این میان چه کسی پاسخگوی حقوق تضییع شده شهروندان می شود؟
 
۴_ چندین مورد در خصوص عدم نمایش مشخصات مالکین و ذی‌نفعان در گردش کار کمیسیون‌های مربوطه، ناشناس‌سازی پرونده‌ها،  تصادفی‌سازی هوشمند ارجاع پرونده، زمان‌دار کردن کارتابل‌ها برای اعلام تأخیر کاربر  در انجام امور به نهادهای نظارتی و تکمیل سامانه نهال و حذف رأی‌های کاغذی  و... مواردی بوده که بارها به جهت توسعه سامانه‌ها تذکر داده شده است. لیکن مسئولیت‌پذیری دیده نمی‌شود.
 
۵_ با وجود روش‌های جاری در احراز هویت و احراز سکونت و احراز مالکیت خودرو، اما تمام این موارد با بازگشت به عقب از روش‌های غیرحضوری به حضوری تنزل یافته‌اند. 
 
۶_ علل عدم تشکیل کمیته راهبری هوشمندسازی و خدمات غیرحضوری تاکنون چه بوده و اگر تشکیل شده  چه خروجی‌هایی داشته است؟
 
وی در پایان افزود: آنچه در پیگیری های اینجانب برای چرایی کارهای انجام نشده؛ این بوده که پاس‌کاری دستگاه‌های بهره‌بردار و سازمان فناوری اطلاعات و انداختن گنان کار، گردن یکدیگر است. ولی آنچه مسلم است دستگاه بهره دار به عنوان مالک فرایند و سازمان فناوری اطلاعات به عنوان خالق زیر ساخت هر دو مسئول ترک فعل های خود هستند و لازم است به سرعت جبران کاستی ها را نمایند.
 
کد خبر: 4-216

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: