• دوشنبه ٢ بهمن ١٤٠٢-١٣:٢٠
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٣٣٥
میزبانی شورای شهر از کارشناسان آلودگی هوا:

از انتقاد به لغو مجوز دولت از سوی دیوان تا جولان 9 میلیون موتور سیکلت بدون معاینه فنی در تهران

شورای اسلامی شهر تهران به مناسبت هفته هوای پاک، میزبان کارشناسان و متخصصان مجموعه های وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد، انجمن خودروسازان و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بود که حاضران در این جلسه ضمن طرح چالش ها و اقدامات صورت گرفته در خصوص معضل جدی آلودگی هوای تهران به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، 26 دی تا 2 بهمن ماه هر سال، به عنوان هفته هوای پاک در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است که در همین راستا، شورای اسلامی شهر تهران در روز 2 بهمن ماه که با شعار "هوای پاک، سلامت" مزین شده؛ میزبان کارشناسان و متخصصان این حوزه از مجموعه های وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد، انجمن خودروسازان و شرکت کنترل کیفیت هوای تهران بود که حاضران در این جلسه ضمن طرح چالش ها و اقدامات صورت گرفته در خصوص معضل جدی آلودگی هوای تهران به بحث و تبادل نظر پرداختند.
در ابتدای جلسه، جلیل سالاری، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، ضمن تقدیر از برگزاری این نشست عنوان کرد: با توجه به گزارش های جامعی که در خصوص علل آلودگی هوا بیان شده؛ متأسفانه شاهد هستیم که آمار خودروهای فرسوده در کشور بسیار بالاست. چرا که ما هیچ اقدامی در خصوص خارج کردن این نوع خودرو ها از شبکه حمل و نقلی ندیدیم و علاوه بر آن، سالانه حدود 2میلیون وسیله نقلیه، به خودروهای فعال در شهرها افزوده می شود. مضافاً بر اینکه طبق گزارش پلیس، بیش از9 میلیون موتورسیکلت ها فاقد معاینه فنی هستند و این موجب شده سرانه معاینه فنی بخش خودرویی و موتورسیکلت ها کم باشد.
وی ادامه داد: به لحاظ میزان مصرف حامل های انرژی در کشور و با توجه به تعداد صدور کارت های سوخت متوجه شدیم که میزان مصرف به ازای هر خودرو از 2.3 دهم لیتر به 4.2 دهم افزایش پیدا کرده که تقریباً 16 درصد به سرانه مصرفی حامل های انرژی افزوده شده است.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه طبق استانداردهای دنیا این مقدار مصرف، کاملاً رقم بالایی است و باید ما به سمت و سوی مدیریت مصرف انرژی حرکت کنیم؛ گفت: قبلاً در تهران سرانه مصرف حدود 12 لیتر ثبت شده بود اما در حال حاضر این رقم به 20 لیتر ارتقاء یافته است. حتی در حوزه گاز مصرف این محصول در تهران به 105 میلیون متر مکعب رسیده و این به معنی است که تنها شهر تهران معادل مصرف 50 پالایشگاه مصرف گاز دارد و همه این ها قطعاً در حوزه افزایش آلودگی های شهر اثرگذار است.
وی یادآور شد: ما در حوزه تولید سوخت اقدامات خوبی را ترتیب داده ایم؛ به نحوی که در سال گذشته توانستیم در پالایشگاه اصفهان گازوئیل هایی که دارای (ppm6500 ) هستند را به (ppm 10) تقلیل دهیم. دو واحد گوگردزدایی را برای این موضوع فعال کردیم. در واحد های پالایشگاهی تبریز و شازند حامل های انرژی با استانداردهای یورو در فرآیند تولید قرار دارند؛ تولید گازوئیل پالایشگاه تهران مطابق با استانداردهای یورو و بنزین تولیدی در حد یورو است که با راه اندازی CCR جدید این موضوع نیز عملیاتی خواهد شد.
سالاری با بیان اینکه مدتی است با اجرایی کردن طرح جامع در بخش پالایشگاه ها و حوزه های بالادستی و در امر کیفی سازی به مرحله دانش بومی سازی رسیده ایم؛ افزود: هنوز در خصوص نفت کوره به دلیل پیچیدگی ها همچنان با وابستگی هایی مواجه هستیم که با فعال کردن دو شرکت دانش بنیان امیدواریم به زودی در این بخش نیز به توفیقاتی دست پیدا کنیم.
 
سهم حمل و نقل عمومی از دهه ۸۰ شمسی کمتر است
احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان ایران، نیز با حضور در این نشست، ضمن انتقاد از عدم خروج خودروهای فرسوده از چرخه فعالیت و تأکید بر استفاده از خودروهای کیفیت بالاتر عنوان کرد: متأسفانه در جریان خروج خودروهای فرسوده و اسقاط آن، فردی با طرح شکایت به دیوان، رأی به منسوخ کردن این مصوبه دولت گرفت و عملاً اسقاط خودروهای پر مصرف و فرسوده منسوخ شد. همین امر موجب شد تا خوردوهای از رده خارج شده، اقدام به اخذ معاینه فنی کنند و عملاً فرآیند آلودگی این خودروها، به دو برابر خودروهای استاندارد افزایش یافت.
وی از رئیس شورای اسلامی شهر تهران درخواست کرد تا مراتب گفتگو با مجموعه دیوان عدالت صورت گیرد تا مصوبه قبلی دولت همچون سنوات قبل عملیاتی شود.
نعمت بخش با اعلام اینکه حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری، کافی نیست؛ گفت: این امر موجب شده که شهروندان به سمت استفاده بلامنازع از خودروهای شخصی بروند که همین موضوع، موجب چالش های ترافیکی، پارکینگی و... شده است. مضافاً بر اینکه برخی ها مدعی واردات خودرو دست دوم بودند؛ پاسخ دادیم که اصلاً شهر تهران دیگر جایی برای ورود خودروهای جدید ندارد.
نعمت بخش تصریح کرد: سهم شهر تهران در فعال بودن حوزه حمل و نقل عمومی در دهه 80 سهم 25 درصدی داشته که مقرر بود تا سال 90 این سهم به 50 درصد برسد اما متأسفانه در سال 1402 این سهم به 13 درصد رسیده و این یک فاجعه برای شهر و حمل و نقل شهری است.
وی در خصوص اتوبوس های برون شهری نیز اظهار کرد که در سال 86 سهم فعالیت این اتوبوس ها 57 درصد بود که تا سال 90 این رقم باید به مرز 90 درصد برسد اما این موضوع به 7 درصد رسیده و ما در این مقوله هم متأسفانه رکودی کم سابقه را شاهد بودیم.
رئیس انجمن خودروسازان ایران با ابراز تأسف از جولان خودروهای سنگین داخل شهر تهران که دارای آلایندگی بالا هستند و تنها برای تردد برون شهری استفاده می شوند؛ افزود: در این خصوص باید تصمیمات جدی اخذ شود. اگر این خوردو ها مجوز تردد برون شهری دارند؛ نباید به مدت طولانی وارد محدوده شهری شده و تردد بیش از حد مجاز کنند و وزارت کشور باید مسئولیت کنترل آنها را بر عهده گیرد.
 
ادامه دارد...

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: