• دوشنبه ٢٧ شهريور ١٤٠٢-١٤:٢٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٧٥١٨
آخوندی در نشست خبری کمیسیون برنامه و بودجه:

نظارت مستمر کمیسیون برنامه و بودجه بر عملکرد شهرداری/ اساسنامه شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری به‌روزرسانی می‌شود + گزارش تصویری

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نظارت دقیق بر عملکرد شهرداری از مهم ترین تکالیفی است که در کمیسیون تعریف کردیم و این نظارت تعریف مختلفی دارد، درواقع نظارت ما به معنی مچ گیری نیست چراکه شهرداری و شورا جدا از یکدیگر نیستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به اقدامات انجام شده در کمیسیون متبوع خود، اظهار کرد: نکته اساسی که میخواهم به آن اشاره کنم این است ما اصلی ترین وظیفه که در کمیسیون تعریف کردیم و تلاش داشتیم که وفادار به آن بمانیم، این است که نظارت دقیق بر عملکرد شهرداری داشته باشیم این نظارت تعریف مختلفی دارد، درواقع نظارت ما به معنی مچ گیری نیست چراکه شهرداری و شورا جدا از یکدیگر نیست، شهردار به انتخاب شورا است و اعضای شورا به عنوان نماینده مردم موظف هستند بر شهرداری که انتخاب کردند نظارت داشته باشند. 
وی افزود: نظارت به معنای داد و فریاد کردن نیست، صرفا منتقد نیستیم، در عمل هم ثابت کردیم ک نظارت ما به معنی همکاری، کمک و اصلاح مسیر است که درواقع همه عملکرد کمیسیون در این مسیر قرار دارد.
آخوندی گفت: یکی از مهم ترین مسائلی که در بدو ورود با آن مواجه شدیم این بود حسابرسی از تمام بخش های مختلف شهرداری که باید به صورت سالیانه انجام میشد، در طول ۴ سال گذشته صورت نگرفته بود و روزی که در شورای شهر مستقر شدیم دبیر کمیسیون گزارشی را به ارائه کردند که حسابرسی‌ها انجام نشده و دلایل مختلفی داشت یا قراردادها منعقد شده و به نتیجه نرسیده، یا حسابرسان مستقر نشده بودند و یا مستقر شده بودند اما گزارش آماده نشده بود. ما یک کارگروه حسابرسی را تشکیل دادیم و از کارشناسان دعوت کردیم تا عقب ماندگی اصلاح شود و با همه حسابرسان جداگانه جلسه گذاشتیم و نهایتا با پیگیری مداوم گزارش های حسابرسی ۹۶ تا ۹۹ آماده و تا چند ماه پیش در صحن شورا قرائت شد و قول به روز رسانی گزارش های حسابرسی عملیاتی شد.
رئیس کمیسیون برنامه و‌ بودجه شورای شهر افزود: درحال حاضر گزارش های حسابرسی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در حال قرائت در صحن شوراست امیدواریم حسابرسی ۱۴۰۱ تا پایان امسال قرائت خواهد شد. در گزارش های حسابرسی بعد نظارتی را قوی تر دنبال می کنیم و ایراداتی که در سازمان ها و شرکت ها وجود دارد را به جد دنبال می‌شود تا ایرادات گذشته در گزارش حسابرسی ۱۴۰۲ تکرار نشود. 
وی بیان کرد: بخش دیگری که درواقع به عنوان حوزه نظارتی داریم دنبال می‌کنیم مربوط حوزه ذی حسابان است و که در این بخش نظارت مستمر داریم. یکی دیگر از اقدامات کمیسیون که از بعد نظارتی قوی دنبال می‌شود، موضوع مشارکت مردم در بودجه ریزی است که در میدان و در ابتدای فعالیت شورای ششم طرح رصد را آغاز کردیم و با حضور در مناطق مشکلات مردم در مناطق مختلف را می شنویم و تصمیم میگیریم و در نهایت بودجه اختصاص می‌دهیم.
آخوندی تصریح کرد: گزارش های نظارتی بحث دیگری است که در دوره گذشته کمرنگ شده بود. گزارش های نظارتی به این معنا که تمام پروژه هایی ک در شهر تهران وجود دارد از ابعاد مختلف تخصیص بودجه، تخصیص نقدینگی و پیشرفت فیزیکی بررسی خواهیم کرد که این نظارت از روش های مختلف که شامل سامانه کنترل پروژه، بازدید میدانی، جلسات با واحدهای تخصصی و ... دنبال می شود. در حال حاضر نیز گزارش نظارتی ۵ ماهه اول تمام پروژه های شهر آماده است و در جلسه کمیسیون بررسی و به زودی در صحن شورا قرائت می شود.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: تدوین بودجه سالیانه که وظیفه ماست و تلاش کردیم در دو سال گذشته این وظیفه را به نحو احسن انجام دهیم که در بودجه ۱۴۰۲ بعد از جلسات متعددی که داشتیم پیشنهاد افزایش ۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه حمل و نقل را ارائه کردیم و در همان ابتدا رییس شورا این موضوع را پذیرفتند بعد از اینکه که این اتفاق افتاد و حدود نیمی از بودجه به این‌ موضوع اختصاص پیدا کرد نتایج آن را شاهد بودیم. 
آخوندی ادامه داد: تدوین برنامه چهارم پیشرفت و‌ تحول شهر یکی از مهم ترین افداماتی است که کمیسیون برنامه و بودجه انجام داد، همچنین گزارش تفریق بودجه یکی از اقدامات ما بود و درحال حاضر گزارش تفریق ۱۴۰۱ آماده شده و شهرداری براساس قوانین جدید تا شهریور فرصت داشت که این گزارش را برای وزارت کشور آماده کند. 
وی تصریح کرد: بخش دیگر کار ما بازدید از پروژه های بزرگ مقیاس است درواقع سه پروژه، یادگار امام، آزادراه شهید شوشتری و بزرگراه شهید بروجردی برای ما اهمیت زیادی دارد و برهمین اساس جلسات متعددی داشتیم، فاز اول بروجردی درحال افتتاح است و مشکلات از جمله معارضین رفع شده است. همچنین برای پروژه ازادراه شهید شوشتری نیز چندین جلسه برگزار کردیم و تفاهم نامه ای بین وزارت ورزش و شهرداری آماده شده تا زمین های ورزشگاه تختی را تحویل شهرداری قرار گیرد و تکمیل پروژه دنبال شود. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: شهرداری برای ۱۹ اساسنامه لایحه‌ای ارسال کرده بود که در کمیسیون مطرح و‌بررسی شد برهمین اساس به زودی تکلیف اساسنامه سازمان ها و شرکت ها مشخص می شود تا تمام مسائل حل و فصل شود.
آخوندی خاطرنشان کرد: در این دوره بیش از ۱۲۵ جلسه کمیسیون به غیر جلسات برای بودجه و برنامه چهارم داشتیم که بیش از ۵۰ لایحه و ۱۹ طرح در این مدت مورد بررسی قرار گرفت.
آخوندی در پاسخ به سئوالی درباره تحقق بودجه، گفت: ما یک تخصیص بودجه داریم که در حوزه حمل و نقل صددرصد در ۶ ماهه اول انجام شده است و در تبصره بودجه اشاره کردیم که باید در برخی از بندها به صورت یک دوازدهم پرداخت شود، در‌ حوزه نقدینگی آقای فروزنده درباره پرداخت ها توضیح دادند، ممکن است برخی از هزینه ها ثبت در سیستم نشده باشد، اما درباره تحقق بودجه نیز طبق آماری که تا امروز داریم اگر همین روند ادامه پیدا کند شهرداری تا پایان امسال به درآمدی بیش از آنکه شورا مصوب کرده خواهد رسید و درامد شهرداری فقط در ۶ ماهه ابتدایی سال ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که رقم خوبی است. شهرداری طبق قانون می‌تواند اصلاحیه و یا متمم آورد اگر تصمیمی داشته باشند بررسی خواهد شد.
وی درباره تخلفات که در گزارش‌های حسابرسی دوره گذشته وجود داشت، بیان کرد: در گزارش حسابرسی بررسی صورت های مالی داریم و‌ در نهایت برای واحد مربوطه تکالیفی مشخص می‌شود و موظف است تا سال آینده آن را جبران کند اگر تخلفی وجود داشته باشد و در گزارش حسابرسی به آن اشاره شود، دستگاه‌های نظارتی ورود پیدا خواهند کرد و شورای شهر نیز اگر تخلف شاخصی را رویت کند به دستگاه‌های نظارتی ارجاع خواهد داد.
وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر ایجاد تعهد شهرداری خارج از بودجه، گفت: توجه به این نکته داشته باشید که شهردار تهران از قراردادهایی که روز گذشته صحبت کردند که تقریبا همه دو ساله و بخشی مربوط به امسال و‌ بخش دیگر مربوط به سال آینده است، در تبصره ۱۰ بودجه بحث کاهش آلودگی هوا با رویکرد توسعه حمل و نقل عمومی است مجوزهایی را به شهرداری دادیم همچنین در تبصره ۲۰ بودجه هم به ترتیب اولویت‌، مشخص کردیم که شهرداری می‌تواند هزینه کند که درباره مترو، پایانه، اتوبوس، موتورسیکلت برفی و ... است، درواقع براساس تبصره ۲۰ و ۲۰ شهرداری در حوزه حمل و نقل شهرداری مجوز دارد هزینه کند و بعدا در اصلاحیه ان را مطرح کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به سئوالی درباره لایحه اصلاحیه بودجه توسط شهرداری، بیان کرد: در این باره شهرداری باید پاسخگو باشد که می خواهد لایحه اصلاحیه و متمم ارائه دهد یا خیر، اگر درامد شهرداری کمتر و‌ بیشتر از رویه سابق باشد در آبان ماه اصلاحیه و اگر درامد از سقف بودجه بیشتر باشد در پایان سال متمم خواهد آورد.
آخوندی در پاسخ به سئوالی مبنی بر نحوه نظارت بر انحراف بودجه، گفت: ما هم در تخصیص بودجه و هم‌ در بحث نقدینگی حضور داریم، در گزارش های ماهیانه، گزارش های کنترل ‌پروژه و نظارتی نیز بر هزینه کرد شهرداری نظارت می کنیم ضمن اینکه ذی حسابان بر میزان هزینه کرد شهرداری نظارت دارند و اگر انحراف زیاد باشد تذکر خواهیم داد.

گزارش تصویری این نشست را در لینک زیر ببینید:
yun.ir/m1acmb

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: