• سه شنبه ١١ بهمن ١٤٠١-١٤:٥٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٠٦٥
در صحن یکصد و بیست و ششم شورا صورت گرفت؛ 5-126

تصویب کلیات بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران

اعضای شورای اسلامی شهر تهران، با کلیات بودجه 1402 شهرداری تهران به مبلغ 75 هزار و 800 میلیارد تومان موافقت کردند که این رقم افزایش حدود 57 درصدی بودجه را نسبت به سال قبل نشان می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ در جریان برگزاری صحن یکصد و بیست و ششم شورای شهر بررسی لایحه «بودجه سال 1402 شهرداري تهران و سازمان ها و شركت ها و مؤسسات تابعه» روی میز  اعضای شورا قرار گرفت و اعضا به بررسی ابعاد بخش منابع و درآمدهای بودجه سال آینده پرداختند.
 در ابتدا محمد آخوندی در جریان بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری تهران و سازمان ها و شركت ها و مؤسسات تابعه ضمن تقدیر از شهرداری تهران برای تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ با فرمی جدید، اظهار کرد: لایجه بودجه سال آینده ۷۸ هزار و ۴۷۵ میلیارد تومان است که ۵۶ درصد رشد دارد. 
وی افزود: بودجه سال ۱۴۰۲ برشی از برنامه چهارم توسعه و برای سال دوم این برنامه است و از طرفی دیگر عملکرد ۹ ماهه شهرداری تهران در تمام ردیف ها مورد بررسی قرار گرفته است؛ همچنین پیش بینی سه ماه پایانی سال بر اساس بررسی های کمیسیون، گزارشات شهرداری و قبوض عوارض نوسازی و مواردی از این قبیل انجام شد که در این راستا حقوق و دستمزد مورد توجه قرار گرفت.
 آخوندی با بیان اینکه ۶۵ هزار میلیارد تومان بودجه بررسی شد، اظهار کرد: ۳۸ هزار میلیارد تومان درآمد نقد محقق شده و چهار هزار میلیارد تومان نیز محقق شده و به ثبت نرسیده است، پیش بینی هایی که در حوزه شهرسازی شده سه هزار میلیارد تومان درآمد پایدار شامل مالیات بر ارزش افزوده است، پیش بینی می کنیم عدد از مبلغ مصوب شورا فراتر برود. 
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر توجه ویژه بودجه به حمل و نقل، تصریح کرد: شهرداری این سهم را مجدداً ۳۳ درصد در نظر گرفته و بودجه بخش حمل و نقل جهش بالایی در سال آینده خواهد داشت.
وی با بیان اینکه نهایتا در کمیسیون تلفیق، بر مبنای عدد ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان، طرازی تنظیم و ارائه شد، خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ درآمدها ۴۲ هزار میلیارد تومان، منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه ای چهار هزار و ۲۸۴ میلیارد تومان و منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی سه هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان است. 
آخوندی تأکید کرد: پیشنهاد ما برای سال ۱۴۰۲، بودجه ۷۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی و در بخش درآمدها ۶۳ هزار و ۵۳۰ میلیارد تومان، در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی سرمایه ای  ۶ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان و در بخش منابع حاصل از واگذاری دارایی مالی پنج هزار و ۵۶۳ میلیارد تومان است.
مهدی چمران؛ رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به گزارش آخوندی در خصوص مصوبه کمیسیون تلفیق برای ثبت بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: نیاز بود که برای سال آینده جهشی در حوزه حمل و نقل عمومی رقم بخورد، لذا مقرر شد 10 هزار میلیارد تومان به توسعه این بخش اختصاص پیدا کند و این افزایش در بودجه دیده شد تا شهرداری بتواند از ابتدای سال با اولویت قرار دادن این موضوع نسبت به تحقق این توسعه اقدام کند.
ناصر امانی در جریان بررسی لايحه « بودجه سال 1402 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شركت‌ها و مؤسسات تابعه (بخش منابع و درآمدها ) گفت: بودجه تکلیفی است که ما برای دخل و خرج شهرداری و برنامه‌هایی که برای شهر در نظر گرفته‌ایم، مصوب و ابلاغ می‌شود و مهم‌ترین وظیفه شورای شهر به شمار می آید لذا در این سند ما باید اولویت‌های شهر را مدنظر قرار بدهیم. 
امانی ادامه داد: پیشنهاد من این است که شهرداری تهران توضیح بدهد ما چگونه به عدد 75 هزار میلیارد تومان به عنوان بودجه سال آتی شهرداری رسیدیم؟ برداشت من است که در واقع 65 هزار میلیارد تومان سقف بوده که ما 10 هزار میلیارد تومان علاوه بر سهم حمل و نقل عمومی در بودجه، به سهم توسعه خطوط مترو و ناوگان کمک می‌کنیم که صرف هیچ‌چیزی جز حمل و نقل نشود، در تبصره‌ها هم نمی‌آوریم که شهرداری تهران از روز اول فروردین بداند باید برای توسعه حمل و نقل عمومی تلاش کند.
عضو شورای شهر تهران با گلایه از غیبت معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه بودجه صحن شورا گفت: اولویت شهردار را باید معاونان و مشاوران یادآوری کنند، اولویت شهر حمل و نقل عمومی است، امروز مردم در کنار اتوبان، منتظر اتوبوس از سرما می لرزیدند، من خجالت کشیدم که با ماشین از کنار آن‌ها رد شدم، ما نباید منتظر دولت برای توسعه حمل و نقل عمومی باشیم و مردم را معطل کنیم، باید 20 هزار میلیارد تومان به صور خالص صرف توسعه شود که حداقل بدانیم چرا سقف 50 هزار میلیارد تومانی بودجه به 75 هزار میلیارد تومان رسید.
نهایتا اعضای شورا با 20 رأی از 20 نفر حاضر در صحن شورا با سقف 75 هزار و 800 میلیارد تومان که 10 هزار میلیارد تومان آن برای توسعه حمل و نقل عمومی است، موافقت کردند.
 
گزارش تصویری یکصد و بیست و ششمین جلسه شورا را در لینک زیر ببینید:

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: