• يکشنبه ٩ بهمن ١٤٠١-١١:٤٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٦٠٤٦
در صحن شورا صورت گرفت؛7-125

بررسی گزارش خزانه دار شورا در خصوص حساب‌های درآمد و هزینه‌ شهرداری تهران

در یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، گزارش خزانه دار شورا در خصوص حساب‌های درآمد و هزینه‌های شهرداری تهران منتهی به 30 آذر 1401 مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای ششم، حبیب کاشانی خزانه دار شورا در خصوص این گزارش اظهار کرد: طی ماده واحده مصوبه بودجه 1401، مبلغ 50 هزار و 370 میلیارد تومان، توسط شورای شهر برای شهرداری به تصویب رسید، این بودجه دارای سه بخش است: درآمدها به مبلغ 38 هزار 346 میلیارد تومان که 76 درصد از میزان بودجه را تشکیل می‌داد، منابع حاصل از واگذاری دارایی و سرمایه‌ای به مبلغ 8 هزار میلیارد که شامل 16 درصد بود و منابع حاصل از واگذاری دارایی و مالی شامل 3 هزار 940 میلیارد تومان که 7.82 درصد از این بودجه را شامل می‌شد. 
کاشانی ادامه داد: در 9 ماهه منتهی به آذر 1401 منابع نقدی و غیرنقدی حدود 33 هزار 72 میلیارد تومان است که 32 هزار 447 میلیارد تومان مربوط به عملکرد نقد و مبلغ 625 میلیارد تومان مربوط به عملکرد غیر نقد است. 
وی در ادامه تاکید کرد: در فصل اول در 9 ماهه 1401، باید مبلغ 27 هزار 760 میلیارد تومان وصول می‌شد که مبلغ 29 هزار 101 میلیارد تومان از این میزان کسب شده که علت اصلی این افزایش درآمد توسعه شهر و اجرای مصوبه اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات شهرداری تهران در حوزه شهرسازی در آبان 1401 است، در فصل دوم نیز باید در 9 ماهه 1401، مبلغ 6 هزار 62 میلیارد تومان وصول می‌شده است که از این مبلغ 407 میلیارد تومان کسب شده است و به همین ترتیب در فصل سوم باید مبلغ 2 هزار 955 میلیارد تومان وصول می‌شد که از این میزان نیز حدود 3 هزار 563 میلیارد تومان وصول شده است که علت اصلی افزایش درآمد در این فصل نیز مربوط به فروش اوراق مشارکت است.
خزانه دار شورا در ادامه با تاکید بر اینکه برای مواردی که میزان درآمد صفر است، یک همت والا نیاز است، بیان کرد: مثلا مشاهده می‌شود که عوارض اجرای رسیدگی به تخلفات، ماده 32، دکل و آنتن و ایمنی هم میزان درآمد صفر است که اینها حق شهر بوده و نمی‌توانیم از آن بگذریم. 
کاشانی در خصوص عوارض قطع اشجار نیز گفت: در عوارض اشجار و عوارض مربوط به آتش نشانی ما پیشتاز هستیم اما در خصوص عدم امکان تامین پارکینگ ما همچنان منتظر گزارش شهرسازی هستیم، با وجود اینکه در گزارش‌های شهرداری بارها به تخفیف 40 درصدی تاکید شده، اما در ملاقات‌های مردمی، مدام با این گله مواجه هستیم که هیچ پارکینگی احداث نمی‌شود و این امر آن‌ها را دچار استیصال کرده و بودجه مورد نظر برای این منظور تنها صرف خرید باغات و فضای سبز می‌شود که این خلاف قانون مصوب شوراست.
وی در ادامه توضیح داد: در بخش نقدی و غیرنقدی در سه بخش عنوان شده، 52 هزار و 770 میلیارد تومان ابلاغ شده، در حالی که مصوبه ما 50 هزار 370 میلیارد تومان است که در قیاس ماهیانه و با توجه به بررسی بودجه در طول سال ما در ماه آذر عقب بوده‌ایم. 
خزانه دار شورا در ادامه گزارش خود درباره اختصاص تخفیف 40 درصدی تصریح کرد که منابع حاصلی در این زمینه به تفکیک در این گزارش عنوان شده است. 
کاشانی گفت: ۳۳ هزار و ۷۰ میلیارد تومان از بودجه امسال تا پایان آذرماه محقق شده که ۶۵ درصد کل بودجه و ۸۷ درصد بودجه ۹ ماهه است.
وی با بیان اینکه در بخش درآمدها بایستی ۲۸ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان محقق می شد، خاطرنشان کرد: در این بخش حدود ۱۰۱ درصد محقق شده که ۲۹ هزار و ۱۰۱ میلیارد تومان بوده که ناشی از توسعه شهر و مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی است.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در خصوص هزینه ها در بخش نقدی ۴۸ هزار و ۳۰۷ میلیارد تومان ابلاغ شده است، یادآور شد: با تخصیص اعتبار ۳۷ هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان و عملکرد حدود ۱۳ هزار و ۴۴۶ میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۳۶ درصد است.
کاشانی گفت: در آذرماه چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد از محل تخفیف ۴۰ درصدی عوارض درآمد داشته‌ایم که در این زمینه در مجموع سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تخفیف داده شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه در بخش غیر نقدی چهار هزار و ۴۶۲ میلیارد تومان ابلاغ شده است، تصریح کرد: با تخصیص اعتبار چهار هزار و ۴۰۶ میلیارد تومان و عملکرد حدود ۸۷۷ میلیارد تومان درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۱۹ درصد است.
خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران اعلام کرد: در مجموع هزینه‌های نقدی و غیرنقدی ۵۲ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان ابلاغ شده و با تخصیص اعتبار ۴۱ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان و عملکرد حدود ۱۴ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان، درصد جذب نسبت به تخصیص اعتبار ۳۴ درصد است.
کاشانی در پایان با اشاره به اینکه ۱۴ هزار و ۵۷۶ میلیارد تومان از ۵۰ هزار میلیارد تومان بودجه امسال پایدار و ۳۵ هزار و ۷۹۳ میلیارد تومان ناپایدار است، بیان کرد: در عملکرد منتهی به پایان آذرماه در مجموع ۳۳ هزار و ۷۲ میلیارد تومان وصولی، ۱۰ هزار و ۹۹۹ میلیارد تومان معادل ۳۳ درصد پایدار و مبلغ ۲۲ هزار و ۷۲ میلیارد تومان معادل ۶۶ درصد ناپایدار است.
 
امانی: فاصله میان تخصیص بودجه و عملکرد در شهرداری تهران زیاد است
ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش حساب‌های درآمد و هزينه شهرداری تهران منتهی به پایان آذرماه ماه سال جاری گفت: در گزارش مربوط به تخصیص و عملکرد بودجه، 41 هزار میلیارد تومان اختصاص داده شده اما عملکرد 14 هزار میلیارد و 300 میلیارد تومان است، فاصله میان تخصیص و عملکرد بسیار زیاد است .
او ادامه داد: به همین دلیل هفته گذشته به شهردار تهران گفتم همزمان با تقدیم بودجه گزارش عملکرد بودجه سال جاری هم ارائه شود که ایشان گفتند ربطی میان بودجه سال آینده و عملکرد امسال نیست که بنده شگفت‌زده شدم!
امانی گفت: وقتی به مناطق می‌رویم اغلب پروژه‌هایشان تعطیل شده و تازه از ماه نهم به آرامی کار را شروع کرده‌اند، از مناطق که بگذریم، 16 هزار میلیارد تومان بودجه حوزه حمل و نقل بوده که برای همه ما بسیار مهم است و اولویت دارد، 7 هزار میلیارد تومان آن حقوق و دستمزد است، شهرداری بگوید آیا مابقی آن را تخصیص داده یا نه، اگر تخصیص داده عملکرد چگونه بوده است؟
 

گزارش تصویری یکصد و بیست و پنجمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران را در لینک زیر ببینید:

https://www.shoratehran.ir/page/%DA%AF%D8%A7%D9%84%D8%B1%DB%8C_%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84%DB%8C?picview=2634

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: