• سه شنبه ٢٧ دی ١٤٠١-١٤:٢٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٩٨١
ادامه بررسی برنامه چهارم شهرداری تهران در صحن شورا؛ 9-122

از تاکید بر تجمیع دانش در برنامه تا تمرکز بر عدالت در مسائل فرهنگی و اجتماعی

در ادامه بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری در صحن شورا اعضای شورا بر تجمیع دانش در برنامه چهارم و تحقق عدالت در مسائل اجتماعی و فرهنگی تاکید کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، ادامه لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران در یکصد و بیست و یکمین جلسه شورا مورد بررسی قرار گرفت. 
در ابتدای روند بررسی ادامه این لایحه محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با ذکر نکاتی اظهار کرد: ویژگی خاصی که این برنامه داشت این بود که توسط پرسنل شهرداری چه در شهرداری و چه در شورا مبنای کار پرسنل متخصص شهرداری بودند متن اولیه آماده شد و در معاونت برنامه ریزی و اداره کل بودجه شهرداری، کمیته هایی تشکیل شد که در آن کارشناسان شهرداری، اساتید دانشگاه و نمایندگانی از کمیسیون شورا حضور داشتند که متن اولیه را آماده کردند. 
آخوندی ادامه داد: جلسات متعددی در این باره تشکیل شد که در همه آنها باز هم پرسنل شهرداری حضور داشتند، نظرات در کمیسیون برنامه و بودجه و نیز کمیسیون تلفیق تجمیع و مورد بررسی قرار گرفت؛ تلاش شد طی این جلسات برنامه ای تدوین شود که اولا بر اساس منابع و امکانات واقعی و نه تخیلی باشد، حمل و نقل ترافیک، محیط زیست و آلودگی هوا، ایمنی شهری و بافت فرسوده از جمله مواردی بود که در جلسه گذشته تصویب شد. 
در ادامه مهدی چمران، ریاست شورا در خصوص تدوین برنامه چهارم شهرداری تهران، متذکر شد: برنامه های روتین و دائمی شهرداری در تدوین برنامه چهارم لحاظ نشود و اگر برنامه ای ضروری و لازم الاجرا وجود داشت در قالب لایحه و طرح مطرح شود تا بتوان آن را دائمی کرد. 
میثم مظفر، در ادامه با تاکید بر اینکه برنامه چهارم تبلور تجمیع دانش همه بخش هاست، اظهار داشت: در برنامه چهارم بیشترین احکام مربوط به مباحثی مانند حمل و نقل عمومی، آلودگی هوا و ترافیک است که شامل ۴۱ حکم می شود.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورا افزود: فصل چهارم این برنامه مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی است که ابتدا شرح وضع موجود در آن بیان می شود، از آنجا که دال مرکزی برنامه چهارم بحث تحقق عدالت شهری است؛ تبیین عدالت در آن عرصه، احکام و در مرحله بعد شاخص های قابل سنجش و نیز همکاری دستگاه ها با یکدیگر از جمله مواردی است که در تدوین این لایحه در نظر گرفته شده است.
در ادامه مظفر به قرائت متن بخش فرهنگی و حکم ۸۳ پرداخت. 
در روند بررسی این لایحه چمران، در خصوص حکم قرائت شده مبنی بر مشارکت سازمان های مردم نهاد تذکر داد: این عنوان مشارکت مردم را محدود می کند، چرا مردم باید از اظهار نظر در تصمیم گیری ها برای محل خود محروم باشند. 
در ادامه احکام 84 تا 114 توسط مظفر قرائت شد که در جریان رروند بررسی ایجاد تغییراتی در عناوین برخی از احکام از سوی اعضا پیشنهاد شد که از میان آن‌ها به پیشنهاد مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر تهران، حکم 86 حذف شد. 
در خلال قرائت و بررسی احکام مندرج در لایحه برنامه چهارم شهرداری، حبیب کاشانی، عضو شورا اشاره‌ای به مسجد مفقود شده‌ای واقع در اتوبان شهید نواب داشت و در این باره گفت: 25 سال پیش در اتوبان شهید نواب صفوی، مسجدی با مشارکت و کمک مالی مردم ساخته شد که در جریان اجرای طرح‌های جدید این مسجد مفقود شده است، لذا درخواست می‌شود برای حفظ اعتماد مردم این موضوع در تدوین احکام با جدیت دنبال شود.
در جریان بررسی لایحه برنامه چهارم شهرداری تهران، قائمی به قرائت احکام ۱۱۶,۱۱۷و ۱۱۸ پرداخت که در ادامه نرجس سلیمانی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا در خصوص حکم ۱۱۸ متذکر شد که این حکم در سال ۱۳۹۵ در شورا تصویب شده است که باید بر اساس مصوبه این حکم بروزرسانی شود.
در ادامه احکام ۱۱۹,۱۲۰,۱۲۱,۱۲۲ و ۱۲۳ قرائت و مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت.
در ادامه روند بررسی شهردار تهران بار دیگر بر این نکته تاکید کرد که شهرداری برای تکمیل ناوگان حمل و نقل نیاز به ۵۹۷ هزار میلیارد تومان بودجه دارد که این امر تنها از طریق مولدسازی می تواند محقق شود.
در ادامه اقراریان، ضمن تشکر از اهتمام شهرداری برای تسویه بدهی های گذشته متذکر شد: ما در بودجه سقفی قرار داده ایم که باید در برنامه بودجه باید لحاظ شود یعنی این حکم باید ناظر بر برنامه بودجه باشد؛ حکم کلی نمی تواند جوابگو باشد.
در ادامه پس از قرائت حکم ۱۳۶ چمران پیشنهاد داد که در متن این حکم گزارش بدهی های شهرداری به شورا نیز باید درج شود.
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اشاره به حکم ۱۳۷ برنامه چهارم توسعه، یادآور شد: این حکم مبنی بر تدوین و اجرای برنامه به منظور کاهش تعداد دعاوی حقوقی، کیفری و دیوانی در مراجع قضایی و شبه قضایی بر اساس آسیب شناسی علل ایجاد دعاوی و شکایات و ارائه آن به شورای اسلامی شهر تهران تا حداکثر ۶ ماه پس از ابلاغ برنامه است.
وی تأکید کرد: شهرداری تهران موظف است در حوزه منابع انسانی به منظور امید آفرینی، ارتقاء انگیزه و تعلق خاطر کارکنان و همچنین تأمین نیازهای آنها نسبت به کاهش سالانه به طور متوسط چهار درصد نیروی انسانی با بکارگیری روش های مختلف خروج و جذب هدفمند به میزان ۵۰ درصد نیروی انسانی کاهش یافته در سال و بر اساس شاخص هایی از قبیل ارزیابی عملکر، جوان گرایی، شایسته گزینی، تعهد و تخصص اقدام کند.
زاکانی در نوبت عصر یکصد و بیست و دومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سه امکان برای تاثیرگذاری بر معیشت مردم ایجاد شده است، اظهار کرد: ما این سه امکان را به عنوان ابزار اساسی به کار می گیریم؛ فروشگاه های شهروند، میادن میوه و تره بار و مسکن را به صورت مستقیم هدف گذاری کردیم.
شهردار تهران تأکید کرد: در فروشگاه های شهروند در مشارکت با بخش خصوصی می خواهیم توسعه شهروند محلی را داشته باشیم و آنجا تعداد مطرح نیست؛ بلکه متراژ مهم است و ما در آن مشارکت می کنیم.
وی ادامه داد: اماکن عمومی همین مسیر را توسعه می دهند و در پایه پایین تر در محلات به طور مستقیم با مردم ارتباط برقرار می کنند، برای ما متراژ مهم است؛ این موارد مال ما نیست و ما تنها مشارکت می کنیم.
شهردار تهران با اشاره به حکم ۱۲۴ برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران اعلام کرد: لایحه استفاده از فناوری های نشانه گذاری رقومی مبتنی بر بلاک چین برای مولدسازی، پشتوانه ارز دیجیتال قرار می گیرد و ارز دیجیتال لایه بعد از آن است.
وی تأکید کرد: ما می توانیم با دارایی ها خلق ارزش کنیم و در خدمت شهر قرار دهیم و تنها جایی که در کشور می تواند این کار را انجام دهد، شهرداری و به ویژه شهرداری تهران است؛ شهرداری چون هم منبع و هم بازار دارد می تواند این کار را انجام دهد.
زاکانی با بیان اینکه پیش از این چهره های بزرگی آمدند و نتوانستند این کار را کنند، گفت: برای مثال طلا را پشتوانه قرار دادند و موفق نشدند.
در ادامه مهدی اقراریان در واکنش به سخنان شهردار تهران در خصوص ایجاد یک پلتفرم مجازی توسط مؤسسه همشهری، گفت: ما در حال تهیه طرح ساماندهی و نظارت بر رسانه های شهرداری تهران هستیم.
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: شهرداری بسترهایی همچون همشهری، همشهری آنلاین مرکز ارتباطات و رسانه ها و صفحات مختلفی دارد.
وی افزود: بر اساس تحولات در حوزه های فناوری، این وضعیت نیاز به بروز رسانی است و باید از احکام برنامه چهارم خارج شود و ایجاد پلتفرم باید در قالب یک طرح که شورا آماده می کند بررسی شود چراکه با زمان اندک نمی توان تصمیم جامع گرفت.
اقراریان در بخش دیگری از سخنان خود در جریان بررسی احکام برنامه چهارم توسعه ضمن تقدیر از شهرداری برای تسویه بدهی ها گفت: باید در بودجه سال ۱۴۰۲ منابع برای تسویه بدهی ها مشخص شود و اینکه بخواهیم حکم کلی بدهیم باید حتما در بودجه سالیانه مشخص شود. شهرداری لایحه را ارائه دهد چراکه شورا نیز رویکرد تسویه بدهی ها را دارد.
در ادامه ناصر امانی با تأکید بر بازنگری دستورالعمل انتصابات شهرداری تهران دستورالعمل انتصابات شهرداری تهران با رعایت ماده 20 آیین نامه استخدامی و با رویکرد اصلاح و به روز رسانی طرح طبقه بندی مشاغل اظهار کرد: دیگر حکم برنامه چهارم توسعه نیز بر ساماندهی تأمین مسکن کارکنان واجد شرایط با بهره گیری از منابع داخلی و ظرفیت های قانونی، تسهیلات بانکی کم بهره، ضابطه مندی آن به صورت عادلانه و همچنین افزایش خدمات درمانی و اعتبار بخشی به دفترچه بیمه پرسنل تأکید دارد.
وی افزود: پیشنهاد ما این است که شهرداری موظف شود در طول چهار سال اجرای برنامه چهارم، در راستای ماده آیین نامه استخدامی، ساز و کاری را فراهم کند که نیروهای انسانی به طور مستقیم با شهرداری وارد قرار داد شوند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به دیگر حکم برنامه چهارم توسعه گفت: هماهنگ سازی حقوق پرسنل شهرداری با کارکنان دولت از طریق وزارت کشور و سازمان امور استخدامی کشور موضوع یکصد و چهل و یکمین برنامه چهارم توسعه است.
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران به دیگر احکام برنامه اشاره کرد و افزود: ایجاد سامانه پایش و ارزیابی مستمر برنامه از طریق دبیرخانه دائمی و ایجاد دسترسی سامانه به اعضای شورا، ارائه گزارشات 6 ماهه از روند پیشرفت احکام برنامه به کمیسیون های شورا، امتیاز دهی و رتبه بندی عملکرد مدیران ستادی، مناطق، سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری در زمینه تحقق و اجرای احکام مربوطه و ممانعت از تمدید حکم مأموریتی مدیران فاقد امتیاز مناسب به صورت سالیانه نیز از دیگر الزامات شهرداری در بخش نظارت و پایش برنامه چهارم است.
وی ادامه داد: برگزاری جلسات و همایش های آموزشی و تبیینی تخصصی در هر عرصه برای مدیران و پرسنل ذی ربط تا حداکثر سه ماه پس از ابلاغ برنامه و تدوین پیوست رسانه ای و اطلاع رسانی تا سه ماه بعد از برنامه و انتشار در رسانه ها و ظرفیت های اطلاع رسانی شهری متن حکم های 145 و 146 برنامه چهارم توسعه را به خود اختصاص می دهند.
مظفر تأکید کرد: شهرداری تا 10 روز آینده باید جدول زمانی و مالی برنامه چهارم توسعه را به شورا ارائه دهد.
لطف الله فروزنده هم در این جلسه در فصل ساماندهی نیروی انسانی با بیان اینکه ۵۰ درصد خروجی را باید جذب کنیم و عملکرد نشان می دهد بسیار کمتر از این جذب کرده ایم، گفت: ممکن است یک سال خروجی کم باشد که به تعداد بازنشستگان بستگی دارد و نمی توان کاری کرد.
وی افزود: بعید است کسی به صورت انگیزشی از مجموعه خارج شود و افراد بیشتر به دنبال این هستند که تبدیل وضعیت شوند و غالب خروجی های ما به دلیل بازنشستگی است.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با اعلام اینکه سه هزار خروجی داشتیم و ۴۰۰ نفر جذب کرده ایم، گفت: نیروی مازاد داریم و اینکه مشخص باشد این نیروها چه تعداد و در کدام بخشی هستند، مشخص نیست و مرکز تحول ما در حال بررسی برای این موضوع است.
فروزنده افزود: در اتوبوسرانی خروجی داشتیم و ناچار شدیم ۴۰۰ راننده جذب کنیم اما در مترو به هیچ عنوان کمبود نداریم و احتمالا در آینده کمبود راهبر داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه باید متناسب با نیاز ورود انجام شود، خاطرنشان کرد: حتما باید نیروی شهرسازی جذب کنیم چون در این حوزه نیرو کم داریم. تلاش خود ما این است که با جابجایی، کمبود را جبران کنیم؛ کما اینکه تقریبا ۲ هزار نفر نیرو را جابجا کرده ایم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: مرکز تحول به صورت تخصصی بررسی می کند که در تخصص های مختلف چه تعداد نیرو نیاز و یا اضافه داریم، می دانیم در چه رده هایی در آینده دچار مشکل و بحران خواهیم شد که گزارش آن را ارائه خواهیم داد.
فروزنده با بیان اینکه در تبدیل نیروهای قراردادی به رسمی، سازمان امور استخدامی متولی است، یادآور شد: سازمان امور استخدامی نیز می گوید برای تبدیل وضعیت آزمون سراسری برگزار و فراخوان شود.
وی با بیان اینکه خدمات اداری شهر نیروهای کارمندی را تحت پوشش دارد و سازمان بازرسی اعلام کرده که نمی توان تبدیل وضعیت کارکنان این بخش را انجام داد و چرا اصلا باید چنین شرکتی ایجاد می شد، خاطرنشان کرد: شرکت هادیان تابع تأمین اجتماعی بوده و هیچ ایرادی نیز به آن نگرفته اند، اگر می خواهیم در بخش نیروی انسانی کاری انجام دهیم جلسه کارشناسی در کمیسیون برگزار کنیم تا تصمیمات به نفع سیستم و کارمندان باشد و با عجله وارد عمل نشویم.
معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: اینکه از دولت تقاضا کنیم که فوق العاده تطبیقی برای کارکنان در خصوص حقوق آنها در نظر بگیرد اتفاق خوبی است و اگر فوق العاده ماده ۱۰ به کارکنان شهرداری نیز اختصاص پیدا می کرد، اتفاق خوبی بود.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با اشاره به احکام بخش هوشمندسازی گفت: توسعه زیرساخت های ارتباط دیجیتالی پایدار، ارتقاء و بروزرسانی تجهیزات و زیرساخت های سخت افزاری مراکز داده و متناسب سازی کالبدی محل اسقرار تجهیزات و ارائه لایحه حکمروایی داده شهری از دیگر احکام این بخش به شمار می رود.
علی اصغر قائمی افزود: ارائه لایحه سند تعامل پذیری الکترونیکی برای برقراری ارتباط فنی، معنایی، فرآیندی و قانونی و همچنین اجرای کامل سند نظام جامع آماری شهرداری تهران و انتشار برخط تمامی اطلاعات و داده ها بر اساس مصوبات نیز باید در برنامه چهارم توسعه انجام شود.
قائمی تصریح کرد: شهرداری تهران موظف است به منظور ارتقاء سطح امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به پیاده سازی سازوکارهای پیشگیری از نقض محرمانگی و حفظ حریم خصوصی و عدم امکان مشاهده اطلاعات توسط افراد غیرمجاز و همچنین اجرای کامل سند نظام جامع آماری شهرداری تهران، تولید پیشخوان های اطلاعاتی برای لایحه های مدیریت شهری و انتشار برخط تمامی اطلاعات و داده ها بر اساس مصوبات بر روی سامانه شفافیت به منظور جلوگیری از تعارض منابع و پیشگیری از فساد اقدام کند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: پیاده سازی نظام جامع امنیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای استانداردهای رایج به منظور استقرار سازوکارهای پیشگیری از دسترسی غیرمجاز به سامانه ها و اطلاعات و تدوین و پیاده سازی نظام مدیریت سطح خدمت و سیستم تداوم کسب و کار و طرح بازیابی از بحران برای سرویس های اصلی فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز باید مورد توجه شهرداری قرار بگیرد.
قائمی با تأکید بر الزام شهرداری بر ایجاد زیرساخت های جمع سپاری و جلب مشارکت عمومی شهروندان و نخبگان، خاطرنشان کرد: دیگر حکم برنامه چهارم تجمیع ساختمان های حوزه ستادی شهرداری تهران است که باید تا پایان برنامه انجام شود.
در ادامه جلسه شهردار تهران در پاسخ به نکات اعضای شورا، با بیان اینکه ۵۶ هزار میلیارد تومان تا چند ماه قبل به بانک بدهکار بودیم، یادآور شد: بخشی از این بدهی ها ارزی است و اگر حساب شود سر به فلک می کشد، ما با بانک شهر در حال تهاتر هستیم و تسویه مطالبات و بدهی ها را از طریق تهاتر املاک دنبال می کنیم تا بتوانیم بدهی ها را کاهش دهیم. همین کار را با سایر بانک ها نیز دنبال می کنیم و باید حکمی برای ما مشخص شود که این تسویه بدهی ها را از طریق تهاتر و مسیر قابل قبول از سوی شهرداری و شورا و بر اساس کارشناسی رسمی انجام دهیم.
زاکانی تصریح کرد: موضوع ایجاد پلتفرم مجازی بهره مندی از تمام ظرفیت ها در فضای مجازی و اقتضاهای است که مدیریت شهری دارد، مساله نوع مواجهه ای است که در پیوستگی با مردم وجود دارد تا همشهری بتواند مبتنی بر پلتفرم موارد را ارائه کند.
زاکانی با اشاره به زیان دهی موسسه همشهری گفت: اگر قرار باشد مجموعه همشهری خود را از وضعیت فعلی نجات دهد و در فضای مجازی تلویزیون اینترنتی ایجاد کند و تمام ظرفیت های شهر و شورا و شهرداری را با مردم به مشارکت بگذارد، ایجاد پلتفرم امری فراتر از ظرفیت های موجود و خلق یک بستر است که ماهیت همشهری را تغییر خواهد داد.
زاکانی تصریح کرد: کسی مانع این نیست که همشهری از یک پیام رسان استفاده کند، پلتفرم مورد نظر ما زمینه ساز درآمد فوق العاده برای شهرداری و مدیریت شهری خواهد بود و ما باید این کار را بکنیم.
وی ادامه داد: ما دو چاپخانه داریم که بزرگترین چاپخانه هاست و باید ببینیم که چقدر ورودی و خروجی دارد؟ همشهری زمانی 200 صفحه آگهی همراه داشت اما حالا عنوان اینترنتی وجود دارد که کار همان آگهی ها را انجام می دهد و عملا همشهری از حیز انتفاع خارج شده و نمی تواند از آن فضاها که رقیب اوست استفاده کند بلکه باید در یک چارچوب مشخص از شرایط بهره مند شوند.
شهردار تهران با بیان اینکه همشهری می خواهد میدان جدیدی ایجاد کند، تصریح کرد: شهرداری به دنبال این است که همشهری سالانه درآمد جدی و تعامل و ارتباط اساسی با مردم داشته باشد.
شهردار تهران با بیان اینکه همشهری به دنبال راه اندازی روزنامه مترو است، خاطرنشان کرد: قرار است این روزنامه در اختیار متقاضیان مترو قرار بگیرد و شهروند از طریق بارکدی که روزنامه را دریافت می کند می تواند از مترو و همچنین محتوای روزنامه استفاده کند.
درپایان جلسه نوبت عصر صحن شورای شهر تهران بررسی برنامه 4 ساله چهارم شهرتهران به پایان رسید و این برنامه با رای اکثریت اعضا به تصویب رسید. 
 
 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: