• جمعه ٢٥ آذر ١٤٠١-١٧:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٧٥٦
زهرا شمس احسان؛

پژوهشگری، محور حل مسائل در کشور

اساس پیشرفت و ترقی یک جامعه، بر فرایند حل مسئله استوار است و جامعه‌ای که بتواند مسائل خود را بشناسد، می‌تواند برای آن‌ها راه‌حل پیشنهاد دهد و در نهایت به سمت مرتفع کردن آن گام بردارد.

 اشراف بر مسائل کلان یک حکومت، نیازمند پژوهش کردن بوده و لازم است که افرادی دغدغه‌مند و متخصص با پذیرش نقش پژوهشگری و انجام تحقیقات اصولی، مشکلات نهان کشور را آشکار کرده و راه برون‌رفت از آن را نیز پیشنهاد دهد. در واقع هر نوع برخورد دیگری با مسائل، اگر از این شرایط مستثنا شود، در نهایت به هدررفت منابع، زمان و انرژی منتهی خواهد شد. شبکه‌ی علیتی پنهان در پسِ مشکلات، گاه چنان پیچیده می‌شود که اگر در مورد آن پژوهش علمی صورت نگیرد، صرفاً به مقابله با پیامدهای آن پرداخته‌ایم؛ حال آنکه بایست به ریشه‌ی آن می‌‌پرداختیم. لذا همان‌طور که مبرهن است، پژوهشگری، محور حل مسائل در کشور است و خوشبختانه امروز توان پژوهشی کشور بسیار افزایش یافته و  تحقیقات ایرانی، در معتبرترین مجلات علمی دنیا بازتاب داده می‌شوند. اما نکته‌ای که به نظر می‌رسد مغفول مانده است، عرصه‌ی عملیات دادن به این تحقیقات است. یعنی آنچه بر روی کاغذ و در محیط شبیه‌سازی شده و با نمونه‌ی مطالعاتی اندک انجام می‌شود، بر زمین مستقر نشده و عملیاتی شدن آن در دنیای واقعی را شاهد نیستیم که این ناشی از فاصله‌ گرفتن میدان تحقیق از عرصه‌ی اجرا می‌باشد. 

لازم است که متصدیان امر در تمام ارکان حاکمیت؛ و البته ما به‌عنوان اعضای شورای اسلامی شهر تهران، میدان را برای پژوهشگران باز کرده و به ایده‌های آنان برای رفع مشکلات کشور فرصت آزمایش شدن بدهیم. 

 تغییرات اجتماعی و دگردیسی‌های همه‌جانبه فرصت استفاده از روش‌های مرسوم حل مسئله را به ما نمی‌دهد و باید خلاقانه و نوآورانه به مقابله با آن بپردازیم. مسیری که برای تحقق آن به پژوهشگران و فعالیت خالصانه‌ی آنان نیازمندیم و ضمن تبریک روز پژوهش به جامعه‌ی علمی و محققان کشور، اعلام می‌کنیم که مشتاق شنیدن ایده‌های عملیاتی و اثربخش آنان در حل مشکلات در حوزه مدیریت شهری می‌باشیم. 

 

زهرا شمس‌احسان عضو و رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: