• سه شنبه ٨ آذر ١٤٠١-١١:٣٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٦٤٩
آخوندی در صحن علنی شورا مطرح کرد؛ 4-110

اصلاح نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران از اصلاح نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران؛ محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و دهمین جلسه این شورا در توضیح لایحه اصلاحیه نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی بیان داشت: بعد از جلسات مشترکی که بین کمیسیون های برنامه و بودجه و خدمات شهری که  با حضور نمایندگانی از شهرداری برگزار شد، نهایتا مصوبه ای در زمینه نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی به دست آمد.
وی ادامه داد: بر اساس قانون به شهرداری ها اجازه داده شده بهای خدمات مراکز غیر مسکونی را در بحث پسماند سالانه در شورا مصوب کنند، در تاریخ دوم تیرماه 1400 شورای پنجم مصوبه ای داشت که در آن فهرست متوسط تولید روزانه پسماند عادی دقیق نبود و باعث شد نارضایتی هایی به وجود آید.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان داشت: در مصوبه مذکور آمده بود که بهای خدمات مدیریت پسماند واحدهای غیر مسکونی در 1400 نباید از 5 برابر بهای خدمات مذکور در سال 1399 بیشتر و یا از یک سوم آن در سال 99 کمتر باشد، بر این اساس در حوزه معوقات عددهای عجیبی به دست آمد که موجبات نارضایتی شهروندان را به همراه داشت است .
آخوندی افزود: آن چیز که در کمیسیون مشترک و شهرداری تصویب شد این است که  بدهی معوقات بهای خدمات مدیریت پسماند عادی معدیان از سال 1393 تا 1399 مطابق عددهای سال 1399 محاسبه شود و از سال 1400 بر مبنی 1400 و 1401 بر مبنی 1401؛ در حالی که قبلا بحث بر این بود که برای 1400 هم بروند از 1393 تا 1399 معوقات را محاسبه کنند. 
وی خاطر نشان ساخت: با توجه به تصویب قانون درآمد پایدار در مجلس شورای اسلامی و ماده 10 این قانون، عدم پرداخت بهای خدمات مدیریت پسماند توسط مودیان با احتساب جریمه ای به ازای هر ماه تاخیر به میزان دو درصد و حداکثر تا میزان 24 درصد اعمال خواهد شد.
مهدی اقراریان، عضو شورا در اعلام مخالفت خود در خصوص لایحه اصلاحیه نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی، اعلام کرد: متاسفانه ما بطور عمومی شاهد این هستیم که سامانه ارتباطی با مردم در شهرداری دچار اختلال است.
وی ادامه داد: در ادوار گذشته سراهای محله و شورایاری ها بعنوان یک ظرفیت بالقوه در محلات ما فعال بودند و وجود این مراکز موجب می شد تا مجموعه مدیریت های شهری با بدنه مردم ارتباط های نزدیکتر و ملموس تری داشته باشند، اما با توجه به اینکه این سامانه از دوره گذشته دچار اختلال شده است متاسفانه زمینه این نوع ارتباط نیز از بین رفته است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه شهر باید از طریق منابع پایدار اداره شود، اذعان کرد: ما در کسب هزینه ها باید از سمت شهر فروشی به سمت اقداماتی که بر اساس منابع پایدار احصا می شود حرکت کنیم و این منابع پایدار همین عوارض و بهای خدماتی است که از مردم اخذ می شود.
وی اظهار داشت: اگر به فرض اینکه اگر در ادوار گذشته بر اساس خدمتی که مجموعه مدیریت شهری ارائه به شهروندان ارائه کرده و متاسفانه هزینه عوارض مربوطه پرداخت نشده، چرا امروز باید به کسی که به وظیفه و تکلیف خودش بعنوان یک شهروند عمل نکرده ما بخواهیم تخفیفی اعمال کنیم.
اقراریان در پایان با تاکید بر اینکه ما در موضوعات مختلفی چون جمع آوری پسماند و... حجم زیادی مخارج صرف می شود، تصریح کرد: باید به یاد داشته باشیم که ما امروز بر اساس سند جامع ترافیک 9 هزار اتوبوس برای کلانشهر تهران نیاز است و سوال اینجاست که تامین منابع مالی آن از کجا باید باشد؟ اگر این عوارض ها نباشد تامین منابع از کجا حاصل خواهد شد؟
عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران اذعان کرد: بنده پیشنهاد می کنم تا اصلاحیه نحوه محاسبه و اخذ بهای خدمات مدیریت پسماند عادی همچنان طبق مصوبه قبلی و اخذ بدهی ها بر اساس سال 1401 بررسی شود و تغییری در آن صورت نگیرد تا در نهایت شاهد این باشیم که اصلاحیه ما باعث کاهش درآمد های شهرداری شود.
گفتنی است این لایحه با 15 رای مثبت به تصویب نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران رسید.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: