• يکشنبه ٦ آذر ١٤٠١-١٣:٥٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٦٢٤
از سوی محمد آخوندی صورت گرفت؛8-109

قرائت گزارش نظارتی حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداری تهران

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در یکصد و نهمین جلسه شورا، گزارش نظارتی 6 ماهه حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداری را قرائت کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در یکصد و نهمین جلسه این شورا ضمن ارائه گزارش نظارتی 6 ماهه پروژه های تملك دارايی های سرمايه ای حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداری تهران اظهار داشت: همانطور که در جلسه قبل مطرح شد گزارش های نظارتی 6 ماهه و منتهی به 31 شهریور 1401 است لذا امکان دارد در طی دو ماه گذشته اتفاقات و عملیات هایی صورت گرفته باشد که آنها در گزارش سه ماه بعد ارائه خواهند شد.
محمد آخوندی ادامه داد: این گزارش های نظارتی برگرفته از سامانه کنترل پروژه، فاینانس، جلسات با معاونت های تخصصصی و بازدید از پروژه ها به دست آمده است.
عضو شورای شهر تهران بیان داشت: گزارش های نظارتی در ابتدای مسیر خود قرار دارند لذا ممکن است نکاتی در آنها نیاز به تکمیل و اصلاح داشته باشند؛ بر همین اساس از نمایندگان محترم درخواست می شود که نکات را منتقل کنند تا نقاط ضعف در گزارشات بعدی مرتفع شوند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: جمع کل مصوب اعتبار معاونت حمل و نقل در بودجه  سال جاری 13554 میلیارد تومان است. در اعتبارات هزینه ای 4928 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که در طی شش ماه 2716 میلیارد تومان تخصیص و 941 میلیارد ثبت شده است.
آخوندی ادامه داد: در اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای از 8110 میلیارد تومان 3503 میلیارد تومان تخصیص صورت گرفته که 509 میلیارد هزینه ثبت شده است.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تملک دارایی سرمایه ای در این معاونت 8110 میلیارد اعتبار مصوب داشته که برای این حوزه 7940 میلیارد ابلاغ گردیده است؛ اعتبار تخصیص یافته نقد در این بخش 2485 تومان و اعتبار تخصیصی یافته غیر نقد 1018 تومان است که بر این اساس 86 درصد اعتبار نسبت به شش ماه تخصیص یافته است.
آخوندی ادامه داد: کل نقدینگی که دریافت شده 4664 میلیارد تومان است که تبعا بخش زیادی از این مبلغ بابت هزینه ها، حقوق و دستمزد صرف شده و 1236 میلیارد تومان به پروژه های سرمایه ای تعلق یافته است. 
 عضو شورای اسلامی شهر تهران میانگین پیشرفت فیزیکی معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداری تهران را 29 درصد دانست و گفت: میزان تخصیص نسبت به مصوب 46 درصد و درصد پیشرفت ریالی قطعی هم در این 6 ماه 6 درصد بود.
آخوندی خاطر نشان کرد: کل پروژه های این معاونت 73 پروژه بوده که 38 پروژه مستمر و 35 پروژه غیر مستمر است. 
وی در ادامه به گزارش پیشرفت ریالی و فیزیکی پروژه های مستمر و غیر مستمر در بخش حمل و نقل و ترافیک پرداخت و اقدامات صورت گرفته در سه بخش ساخت مترو، بهره برداری مترو و اتوبوس را تشریح کرد.
وی پیشرفت در خط 3 مترو را در شش ماه امسال 18 درصد، خط شش 32 درصد و خط هفت را 33 درصد اعلام کرد.
آخوندی همچنین ضمن ارائه برخی مغایرت ها در ابلاغ بودجه حمل و نقل از معاون برنامه ریزی و نیروی انسانی خواست این مغایرت ها را رفع نماید.
گزارش های نظارتی قرار است هر سه ماه یکبار تهیه و در صحن شورا قرائت شود.
 
اقراریان: عقب ماندگی در حوزه حمل و نقل عمومی بسیار جدی است
در ادامه بررسی این گزارش، مهدی اقراریان، با اشاره به طرح جامع ترافیک مصوب سال ۸۶ ، بیان کرد: در راستای طرح جامع ترافیک، پیش بینی‌های صورت گرفته که یکی از مهمترین آن‌ها، تامین و افزودن 11 هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران تا سال ۱۴۰۴ بوده است که 9 هزار از آن تعداد باید تا امسال تامین می‌شده که چنین اتفاقی رخ نداده است، لذا این یک عقب ماندگی بسیار جدی است که می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
 عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اگر قرار باشد ما اقدام مناسبی را در راستای خدمت به شهروندان انجام دهیم، با این تعداد محدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ دستگاه اتوبوس مشکلی حل نمی‌شود؛ با توجه به این نکات این سوال مطرح است که در حال حاضر چه تعداد اتوبوس متوقف شده و واگن مترو از کار افتاده در پایتخت وجود دارد؟ ما به عنوان عضو شورا هنوز نسببت به تعداد این اتوبوس‌ها اطلاعی نداریم، لذا درخواست می‌شود مسئولان ذیربط گزارش‌های لازم را در این خصوص به صحن شورا ارائه دهند تا مورد بررسی قرار بگیرد.
وی در ادامه با طرح سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا جدول زمان بندی مشخصی برای ورود مجدد این اتوبوس‌های از کار افتاده وجود دارد یا خیر، گفت: لازم است یک بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته شده و اعلام شود که مثلا این تعداد اتوبوس در 6 ماه آینده وارد ناوگان حمل و نقل شهری می‌شود.
 رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران، ادامه داد: سوال بعدی این است که با توجه به افقی که برای سال ۱۴۰۴ در نظر گرفته شده است، این گزارش به شورا ارائه شود تا هر یک از اعضاء بر اساس وظیفه خود این موضوع را مورد بررسی قرار دهد. اقراریان در پایان تاکید کرد: بر اساس مطالعات انجام شده در حال حاضر ما در تهران به ۹۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز داریم و مشکل حمل و نقل عمومی با این میزان بودجه و این تعداد تزریق اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی حل نخواهد شد؛ باید این را بپذیریم که فرقی نمی‌کند که چه کسی این نقد را مطرح می‌کند، نکته اصلی این است که کارشناسی‌های لازم در خصوص انجام شده که بر اساس آن پایتخت نیاز به ۹ هزار اتوبوس دارد باید برای آن تمهیدات و تدابیری اندیشیده شود، اگر دنبال حل مشکلات مردم هستیم.
 مهدی چمران، رئیس شورا ضمن تایید تذکرات اقراریان، تصریح کرد: شهرداری نمی‌تواند به تنهایی این تعداد اتوبوس و واگن مترو را به ناوگان حمل و نقل اضافه کند و مشکل برنامه‌ریزی نیز از همین جا نشات می‌گیرد چرا که این نهاد هنوز در خصوص موضع دولت نسبت به این مسئله مطلع نیست.

 

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: