• چهارشنبه ١١ آبان ١٤٠١-١٢:٠٢
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٥٤٧٠
گزارش روزنامه همشهری از یکصدو دومین جلسه شورا:

تخفیف ویژه در عوارض ساخت و ساز پایتخت

کلیات لایحه «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی» با 18رأی در صحن شورا تصویب شد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری از یکصدو دومین جلسه شورا نوشت: بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی مهم‌ترین دستور جلسه دیروز شورای شهر تهران بود. اعضای پارلمان شهری در صدمین جلسه یک فوریت این لایحه را تصویب کرده بودند و دیروز مطرح شد تا کلیات و جزئیات آن بررسی و تعیین تکلیف شود. شهرداری قصد دارد به‌واسطه این لایحه با اعمال سیاست‌های حمایتی - تشویقی، فرایند ساخت‌وساز را تسهیل و از طریق تخفیف‌های پیش‌بینی‌شده مطالبات حوزه شهرسازی را وصول کند. در جریان بررسی این لایحه مباحث و نکات زیادی مطرح شد و درنهایت اعضا به کلیات آن رأی موافق دادند؛ اما جمع‌بندی و تصمیم‌گیری نهایی درخصوص جزئیات لایحه به جلسات آتی موکول شد.
به‌گزارش همشهری، در جریان بررسی این لایحه مهدی عباسی به عدم‌جمع‌بندی در جلسه مشترک کمیسیون‌های معماری و شهرسازی و برنامه‌وبودجه اشاره کرد و گفت که به‌دلیل کافی نبودن اطلاعات پایه و مبنا، تصمیم‌گیری نکردیم و ازاین‌رو لایحه در صحن ارائه شد تا تصمیم‌گیری توسط اعضا انجام شود. سپس معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران برای توضیحات بیشتر پشت تریبون رفت و گفت: «اولین مسئله این است که بتوانیم در سال تولید و پشتیبانی باتوجه‌به کاهش شدید صدور پروانه در چند سال اخیر یک محرک برای جامعه ایجاد کنیم تا مردم با دریافت پروانه شهرسازی از مشوق استفاده کنند. به‌طور معمول ۲۰درصد مشوق داده می‌شود و تأکید ما این است تا ۲۰درصد تخفیف مازاد هم بدهیم. اکنون بیش از ۳۸هزارو۴۰۰میلیارد تومان فیش عوارض اعلامی در صدور پروانه و گواهی‌های صادره داریم. اعضای شورا بپذیرند که برای یک متر تجاری ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان هزینه دریافت می‌شود و از طرفی تسهیل در مشوق‌ها را مطرح می‌کنیم که با هم در تناقض است. عوارض ما در بخش مسکونی چندان افزایشی ندارد؛ اما در بخش اداری و تجاری بسیار بالاست.» به‌گفته حمیدرضا صارمی، اکنون حدود۲۰هزارو۵۰۰ میلیارد تومان گواهی‌ اعلامی و ۱۸هزارو۴۰۰میلیارد تومان فیش‌ اعلامی در شهرداری وجود دارد. او در ادامه با بیان اینکه 5 تا 10درصد آرای مالی کمیسیون ماده۱۰۰ در سال‌های اخیر وصول شده است، تأکید کرد: «کسانی که پول اصلی را به شهرداری می‌دهند هزار نفر هستند که امروز دیگر وارد عمل نمی‌شوند و برای دریافت پروانه اقدام نمی‌کنند. امسال در برخی مناطق شمال تهران ۶۷ تا ۷۰ پروانه صادر شده و کل پروانه‌ها به هزار مورد هم نمی‌رسد. عوارض در سال۹۸ نزدیک به ۳۰۰درصد افزایش‌یافته و جامعه نیاز به مساعدت مالی دارد و این مشوق باعث می‌شود حرکت روبه‌رشدی صورت بگیرد.»

پیش‌بینی پیوست عدالت در لایحه
صارمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه شهرداری مجری سیاست‌های شوراست، گفت: «درآمد ۶ماه ابتدایی امسال در شهرداری نسبت به ۲۰سال گذشته بی‌سابقه بوده و این لایحه پیوست عدالت دارد و مبالغ پرداختی پیمانکاران منطقه یک در مناطق پایین‌شهر هزینه می‌شود؛ اما امروز شاهد کاهش پروانه‌ها از 30هزار به 5هزار هستیم. چرا که ساخت‌وساز سود ندارد.» او با بیان اینکه در صدور پروانه، فراوانی بین ۱۰۰ تا ۵۰۰میلیون تومان است، تأکید کرد که تصویب این لایحه یک پیام مثبت از شورا به دولت و مجلس خواهد بود.

آینده‌نگری اولویت شهرداری
معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران با بیان اینکه لایحه رانتی نیست و ۴۰سال در حال اجراست گفت که شهرداری با چالش درآمدی روبه‌رو نیست و آینده‌نگاری را در اولویت قرار داده تا شهر در آینده دچار اثرات اقدامات و لوایح ما نشود. او به صدور 5هزارو400پروانه شهرسازی و بیش از 8هزار پروانه در بخش نظارت فنی در سال گذشته اشاره و عنوان کرد که عوارض اختصاص‌یافته مربوط به پروانه شهرسازی است و تا پایان سال۱۴۰۲ هم‌افزایش نمی‌یابد.

بررسی نامه‌های اعتراض فرمانداری
بررسی اعتراضات هیأت تطبیق فرمانداری، دستور جلسه دیگر شورای شهر تهران بود که ابتدا نامه اعتراض درخصوص «مصوبه اخذ بهای خدمات ارائه شده به مهاجران و اتباع خارجی» مطرح شد و ناصر امانی، در تشریح آن گفت که قرار شد براساس توافقنامه صورت‌گرفته میان شهرداری و استانداری سهم استانداری از 40درصد تا سقف 50درصد افزایش یابد که فرمانداری به کلمه «تا» اعتراض داشته و خواسته سهم همان 50درصد باشد. اعضا این اعتراض را وارد ندانسته و در راستای حفظ و صیانت از جایگاه حقوقی‌اش روی مصوبه تأکید کرد و اعضا هم موافقت کردند. سپس بررسی اعتراض به «اصلاحیه تعیین بهای خدمات استفاده از سامانه پایش هوشمند اعلام حریق» که با افزایش 50درصدی بهای خدمات تصویب شده بود، انجام شد و درنهایت اعضا اعتراض را وارد دانسته و با پیشنهاد مهدی چمران لایحه را با افزایش 25درصدی تصویب کردند. در ادامه لایحه پیشنهاد عناوین و ترتیبات وصول عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران در راستای ایجاد وحدت رویه در عناوین عوارضی براساس مصوبه مجلس، مطرح و اعضا با عناوین تعیین شده ازجمله عوارض بر تردد طولانی‌مدت خودروهای غیربومی، خانه‌های خالی و... موافقت کردند.

مکث
بهره‌برداری از پارکینگ امیرکبیر در مرحله آزمایشی است


 دیروز رئیس شورای شهر تهران هم در جمع خبرنگاران از راه‌اندازی آزمایشی پارکینگ امیرکبیر خبر داد و گفت که این پارکینگ در منطقه حساسی قرار گرفته و آماده استفاده مردم است و ظرفیت پذیرش خودروهای زیادی را دارد. مهدی چمران تأکید کرد: «ممکن است پروژه مشکلاتی داشته باشد؛ چون در مرحله آزمایشی است و باید اشکالات برطرف شود.» او درباره پروژه ادامه بزرگراه یادگار امام (ره) هم گفت که اقدامات در داخل پارگان جی و بزرگراه شهید بروجردی در حال انجام است و امیدواریم براساس زمانبندی در 2سال آینده این پروژه بزرگ به نتیجه برسد. چمران در ادامه به برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز هم اشاره و عنوان کرد: «پس از تذکرات مطرح شده، شاهد کاهش ساخت‌وساز غیرمجاز بودیم و در منطقه 5 و محله مرادآباد عملیات تخریب صورت گرفت و امیدواریم برخورد با این ساخت‌وسازها در منطقه ۱۸ و ۱۹ با شدت و جدیت دنبال شود.»


لایحه‌ای برای بازشدن قفل شهر


 گرچه اعضای شورای شهر تهران با کلیات لایحه «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی» موافق بودند؛ اما در جزئیات نظرات مخالف و موافقی داشتند. نکته قابل‌توجه این بود که اکثر آنها اعتقاد داشتند لایحه ارائه شده توسط شهرداری تهران به باز شدن قفل ساخت‌وساز در شهر کمک می‌کند؛ اما باید برخی موارد چکش‌کاری شود تا همه شهروندان از فواید آن منتفع شوند.
مهدی چمران: افزایش درصد عوارض شهرداری هرچند اندک از نظر روانی تأثیرگذار است و تأثیر منفی روی ساخت‌وساز می‌گذارد. عدالت اجتماعی ایجاب می‌کند که هزینه از کل شهر دریافت و در کل شهر هزینه شود. اگر قرار است شهر آباد شود باید کل شهر را در این آبادی مدنظر قرار دهیم. چرا که لذت زندگی دیدن کوخ در کنار کاخ نیست. مردم را تشویق می‌کنیم که در ساخت‌وساز سرمایه‌گذاری کنند. زیرا مشمول تخفیف در عوارض خواهند شد.
پرویز سروری: تصمیم‌گیری درباره این لایحه منجر به باز شدن قفل شهر می‌شود. وقتی رونق مسکن در بخش تولید ایجاد شود حتماً رونق اشتغال را هم در پی خواهد داشت و این به عدالت نزدیک‌تر خواهد بود و می‌توانیم خدمات را در شهر توسعه دهیم. تخفیف 40درصدی عوارض زمینه‌ای فراهم می‌کند تا مردم در نقاط پایین‌شهر هم اقدام به ساخت‌وساز کنند و باید تلاش کنیم که منابع مالی به سمت جنوب شهر هدایت شود تا عدالت را برقرار کنیم.
حبیب کاشانی: با این لایحه و تخفیف 40درصدی عوارض، سود قابل‌توجهی برای پرونده‌ها با مبالغ بالا به سازندگان می‌رسد؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم لایحه چکش‌کاری شود و مورد بررسی بیشتر قرار گیرد تا راهی را پیدا کنیم که متهم به رانت‌خواری نشویم.
ناصر امانی: این تخفیف ۴۰درصدی در پرداخت عوارض به کسانی می‌رسد که از مرحله صدور پروانه عبور کرده و در مرحله نظارت فنی تخلف کرده و حالا می‌خواهند تخفیف بگیرند. پس اگر این لایحه تصویب شود رانتی است که عمدتاً شامل پروانه بگیرانی می‌شود که دنبال بخشودگی تخلفاتشان هستند. ما با افزایش درآمد شهرداری مخالف نیستیم؛ اما این لایحه باید کامل و با جزئیات مطرح و بررسی شود.
مهدی اقراریان: وقتی در عملیات بودجه غیرنقد عقب هستیم، بهتر است روی لایه‌های عقب‌مانده درآمدی تمرکز کنیم. زیرا برخی پروژه‌های عمرانی پیشرفت فیزیکی پایینی دارند و افزوده شدن منابع به این معنا نیست که پروژه‌ها رونق بگیرند و صرف موارد جاری می‌شود.
مهدی پیر هادی: برای تشویق فعالیت سازنده‌ها در بافت ناپایدار جنوب شهر تهران پیشنهاد می‌کنم برای عوارض تا 500میلیون تومان 40درصد، 500میلیون تومان تا یک میلیارد تومان 35درصد، یک تا 5میلیارد تومان 32درصد، 5تا 10میلیارد تومان 30درصد و 10میلیارد تومان به بالا 28درصد تخفیف پیش‌بینی شود.
مهدی عباسی: تغییر عوارض در 3ماه گذشته نشان می‌دهد که ما برای 3ماه هم نمی‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم و این رفتار سیاستگذاری درست نیست. چرا که سرمایه‌داران ما را اداره می‌کنند و آنها می‌گویند که ما عوارضمان را نمی‌دهیم؛ چون که شهرداری تخفیف‌هایش را افزایش می‌دهد و این نگران‌کننده است.
مهدی بابایی: بار اصلی ساخت‌وساز در تهران به دوش فعالان ساخت‌وساز است؛ متأسفانه فرهنگ غلطی جاافتاده که فعالان اقتصادی را با متخلفان و رانت‌بگیران یکسان می‌بینند که این به ساخت‌وساز ضربه می‌زند. هم‌اکنون فعالان ساخت‌وساز در تهران به شمال کشور یا شهرهای اطراف مهاجرت کرده‌اند و باید مشوق‌هایی بدهیم که آنها علاقه‌مند به بازگشت شوند.
سیدمحمد آقامیری: شهرداری برای ایجاد جذابیت ساخت‌وساز در تهران باید یک شوک وارد کند و این لایحه یک شوک است که سبب رونق بازار ساخت‌وساز می‌شود.
سید احمد علوی: مردم نسبت به مبلغ عوارض اعتراض دارند و وظیفه ما در شورا این است که اصلاحات را انجام دهیم. نفع مردم باید موردتوجه قرار بگیرد و ما در این زمینه وظیفه داریم.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: