گزارش روزنامه همشهری از یکصدومین جلسه شورا:
سدهای اطراف تهران، آب ندارند
در صدمین جلسه شورای شهر تهران، موضوع منابع آب پایتخت و خبر تمام شدن آن در 100روز مطرح شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری از جلسه شورا نوشت: در صدمین جلسه شورای شهر تهران، موضوع منابع آب پایتخت و خبر تمام شدن آن در 100روز مطرح شد. این خبر اگرچه از سوی سازمان آب و فاضلاب رد شده بود اما شرایط خشکسالی و احتمال کم بارش بودن پاییز باعث شد که در صحن شورا باز هم به آن پرداخته شود.
به گزارش همشهری، در این جلسه رئیس کمیسیون سلامت محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نسبت به بحران کمآبی و ضرورت مصرف بهینه آب در تهران، هشدار داد و گفت: متأسفانه براساس گزارش مدیرعامل سازمان آب و فاضلاب تهران، اگر باران نیاید و ورودی سدها کاهش داشته باشد و از آبهای زیرزمینی استفاده نشود، تهران ۱۰۰روز بیشتر آب ندارد و این هشداری برای شهر تهران است.
مهدی پیرهادی گفت: در سدهای اطراف تهران آب وجود ندارد و باید گفت آب نیست. چون واقعیتها را به مردم نمیگوییم، مردم حساسیت موضوع را احساس نمیکنند. بسیاری از مجموعههای دولتی و نهادهای عمومی ازجمله شهرداری باید برای مصرف بهینه آب و برق اقدامات لازم را انجام داده و مبحث ۱۶ و ۱۹ ساختمان را اجرا کنند.
او با بیان اینکه این موضوع را با استاندار تهران نیز مطرح کردهام، گفت: ابتدا مجموعههای دولتی و نهادهای عمومی باید مبحث ۱۶ و ۱۹ را اجرایی و تعیین تکلیف کنند تا پس از آنها از شهروندان بخواهیم این مباحث را اجرایی کنند.
رئیس کمیسیون سلامت و محیطزیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با ارائه تذکر دیگری درخصوص بحث سکونتپذیری شهر تهران گفت: از دولتمردان میخواهم نسبت به سکونتپذیری شهر تهران تجدیدنظر کنند چراکه تهران بیش از ۱۰میلیون نفر گنجایش ندارد.
پیرهادی با بیان اینکه مدیرعامل آب و فاضلاب بارها طی نامههای مختلف اعلام کرده که شهر پرند ظرفیت ندارد، گفت: در شهر پرند حتی با گذر از ۴۰۰متر به آب نمیرسیم؛ پرند ظرفیت گنجایش بیشتر ندارد و نیز آب و برق هم ندارد. براساس اعلام مجموعه آب و فاضلاب، شهر پرند برای سکونتپذیری بیشتر، آب و زیرساخت ندارد.
پیرهادی همچنین از تصویب آییننامه کاهش مصرف کیسههای پلاستیکی توسط دولت تقدیر کرد و گفت: تصویب این آییننامه اتفاق خوبی در حوزه محیطزیست بوده است.
وی تأکید کرد که نخستین بار است که قانون جامعی در بحث محیطزیست تصویب شده است.
تهران ظرفیت شهرکسازی را دارد
در بخش دیگری از جلسه دیروز نایبرئیس شورای شهر تهران در واکنش به اظهارنظر شهردار تهران در احداث مناطق مسکونی در قالب ساخت شهرکها گفت: قطعا این پتانسیل در پایتخت وجود دارد اما چنین طرحهایی نیازمند داشتن پیشینه مطالعاتی قوی است ضمن آنکه تهران دارای این ظرفیت است.
پرویز سروری گفت: ساخت چنین شهرکهایی و با ظرفیتهای بالا که بتواند گشایشی در تمام حوزهها ایجاد کند، لازم است. بستر این اتفاق در تهران وجود دارد اما این شهرکهای مدنظر باید بتواند تمام نیازهای ساکنان آن را پاسخ دهد و مردم بتوانند به سهولت دسترسی لازم برای تامین نیازهای خود را داشته باشند.
تراموا میتواند بخشی از این نیازها را پاسخ دهد اما این مسئله نیاز به امکانسنجیهای مطالعاتی دارد از اینرو این قبیل کارها باید پس از بررسی کارشناسانه به صحن شورا ارسال شود تا ابعاد دیگر آن مورد پایش اعضا قرار گیرد.
سروری با اشاره به برگزاری «جشنواره ایران عزیز» افزود: این جشنواره که در فضای عمومی در کنار دریاچه خلیجفارس برگزار شد خوشبختانه با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم مواجه شد و این اقبال عمومی که صورت گرفت مبین این است که چنین برنامههایی نیاز جامعه تلقی میشود و نیاز به توسعه دارد. رضایتمندی صاحبان غرف و مردم حاضر در این جشنواره نشان میدهد که شهرداری تهران باید این موضوع و برنامه را در نقاط دیگر پایتخت تکرار کند.
ترافیک در معابر فرعی
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در صدمین جلسه این شورا نسبت به گسترش معضل ترافیک به معابر فرعی در تهران تذکر داد. مهدی عباسی گفت: ضرورت دارد شهرداری برای این معابر، چهارراهها و تقاطعی که به هر دلیلی ممکن است فاقد چراغ بوده یا چراغهای آنها غیرفعال یا چشمکزن باشد، تدابیری بیندیشد تا گره ترافیکی درون بافت محلی رخ ندهد و مزاحمتی برای شهروندان نداشته باشد.
اعضای شورای اسلامی شهر تهران همچنین یک فوریت 2لایحه شهرداری تهران در خصوص «اصلاح مصوبه نحوه اخذ عوارض شهرسازی» و «پیشنهادات عناوین و ترتیبات وصول عوارض و بهای خدمات شهرداری تهران» را به تصویب رساندند.
در این جلسه اساسنامه سازمان فناوریهای نوین و نوآور شهر در یکصدمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به تصویب رسید. اعضای شورا همچنین لایحه تعیین بهای خدمات بازدید از مجموعه باغ پرندگان در سال 1401 را به تصویب رساندند و براین اساس تخفیف 50درصدی برای کارکنان و بازنشستگان شهرداری و خانوادههای آنها تا سقف 6 نفر و نیز تخفیف 70درصدی برای بازدیدهای گروهی دانشآموزان و دانشجویان به جز تعطیلات رسمی و تخفیف 30درصدی برای خانوادههای تحت پوشش کمیته امداد و 50 درصدی برای خانوادههای ایثارگران در نظر گرفته شد.
محله شیوا محصور در مشکلات
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در جریان ارائه گزارش محله گردی از محله شیوا در منطقه 14گفت که این محله با کمبود شدید پارکینگ، سد معابر وانتبارها، شرایط نامناسب فضای سبز، بافتهای فرسوده و... مواجه است.
به گزارش همشهری، پرداختن به مسائل ریز و کوچک محلههای کم برخوردار سبب رضایتمندی مردم میشود. ناصر امانی با بیان این مطلب گفت: «انگیزه ما هم حل مشکلات است و به همین دلیل در محلهها حاضر میشویم تا مشکلات را احصاء و پیگیری کنیم. بافت فرسوده، قالب کالبد محله شیوا را تشکیل میدهد و اهالی برای تغییر این رویه به عملی شدن بسته نوسازی امیدوار هستند.
همچنین وضعیت نگهداشت و رفت و روب محله شیوا مناسب نیست و برای حل این مشکل باید پیمانکاران دائم در این حوزه تعیین شوند.»
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه به وضعیت نامناسب درختان هم اشاره و عنوان کرد: «سرانه فضای سبز منطقه نیم متر به ازای هر نفر است و از اینرو باید توجه به فضای سبز و درختان مورد توجه ویژه قرار گیرد. تیرهای چراغ برق هم معضل دیگری است که تردد در معابر و کوچهها را برای اهالی سخت و دشوار کرده است و جابه جایی آنها نیاز به همکاری اداره برق دارد.»
بهگفته او معضلات دیگر محله کمبود پارکینگ، نبود شعبه بانک، صفربودن سرانه آموزشی، نبود امکانات ورزشی در دسترس اقشار ضعیف، تردد و فعالیت وانت بارها، مسدود شدن مسیر تردد عابران پیاده با اجرای طرح پیاده راه آرامستان ارامنه، عدمدسترسی خودروها به غرب محله و... برخی از معضلات هستند که محله شیوا را محصور کردهاند.
افزایش ۳۰۰درصدی عوارض در دوره پیشین مدیریت شهری
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران درباره لایحه اصلاح نحوه اخذ عوارض حوزه شهرسازی شهرداری تهران بر اهمیت حمایت از کسبوکار و اشتغالآفرینی، رونق ساختوساز در تهران و همچنین تسهیل و دسترسی عموم شهروندان به مسکن تأکید کرد.
حمیدرضا صارمی گفت: «شهروندانی که عوارض نوسازی و خدمات شهری را پرداخت میکنند از تخفیف ۲۰ درصدی برخوردار میشوند و بابت عوارضی که به موقع پرداخت میکنند جایزه خوشحسابی میگیرند.» او با اعلام اینکه صدور پروانه از سال ۹۰ تا ۹۷ در حد معقول بوده است، عنوان کرد: «در سال۱۳۹۰ میزان صدور پروانه ۲۸هزار فقره بوده که تا سال۹۷ کاهش محدودی داشته است. صدور پروانه در سال۱۴۰۰ به 5هزارو۵۰۰ فقره رسید بهطوریکه کاهش صدور پروانه افزایش محسوسی داشته است. افزایش ۳۰۰درصدی عوارض که در راستای جبران کاهش صدور پروانه و دوره پنجم مدیریت شهری (دوره پیشین) انجام شده، کاهش ساختوساز را نیز بهدنبال داشت.»
قطار مشکلات در لبخط
اتمام طرح نیمهکاره باغراه حضرت فاطمه س در جنوب تهران نیازمند همکاری شرکت راهآهن است
گزارشقطار مشکلات در لبخط
دهه30 وقتی کارگران مشغول ریلگذاری مسیر قطار تهران - تبریز بودند، خبری از خانه و سکونتگاهها نبود تا اینکه کمکم چهره شهر تغییر کرد و ساختوسازها رونق گرفت و به همسایگی ریل رسید؛ همجواری نامیمونی که همواره گلایه و نارضایتی ساکنان لب خط را در پی داشت و بیش از نیمقرن طول کشید تا طرح زیرزمینی شدن این مسیر اجرایی شود؛ طرحی که مردم گمان میکردند خط پایانی است برای مشکلاتشان، اما گویا دردسرهای این مسیر و غولهای آهنین تمامی ندارد. دیری نپایید که رها شدن زمین فوقانی ریل راهآهن مشکلات جدیدی (بیتوته معتادان، آسیبدیدگان و...) را به ساکنان منطقه 17 و 18 تحمیل کرد. با کوچ قطارهای پرسروصدا حالا نوبت شهرداری بود که پا در میدان بگذارد و وضعیت محوطه آزادسازی شده که زمین وسیعی بود را تعیینتکلیف کند و گامی در راستای حل مشکلات اهالی بردارد.
پروژه 9کیلومتری باغراه حضرت فاطمه(س) با کاربریهای فرهنگی، ورزشی، تفریحی و گردشگری، مطرح و عملیات عمرانی شروع و مرداد سال گذشته فاز اول این طرح پس از رسیدن به مرز منطقه18، بهرهبرداری شد. وضعیت لب خطیهای منطقه17 بهواسطه این پروژه تا حدود زیادی تعیینتکلیف شد، اما توقف در مرز منطقه18، همسایگان ریل را همچنان بلاتکلیف گذاشت؛ موضوعی که سبب واکنش علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران شد و گفت که ضرورت دارد مدیران شهری در راستای پیگیری مطالبات مردم توافقاتی با مسئولان راهآهن جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. بهگزارش همشهری، دهه90 حرکت قطار تهران - تبریز زیرزمینی شد، اما هنوز لب خطیها از معضلات این همسایگی
خلاص نشدهاند. آنطور که علیرضا قهرمانی، شهروند ساکن همین محدوده گفته: «سالهای زیادی است که دود این همسایگی به چشم ساکنان لب خط میرود و مشکلات این محدوده مانند توپ مدام توسط شهرداری تهران و مسئولان راهآهن پاسکاری میشود. وقتی پروژه باغراه کلید خورد، اهالی خوشحال شدند و منتظر روزهای خوش بودند، اما توقف ناگهانی آن سبب گلایه مردم شده است. در این محدوده 8سوله وجود دارد که رها و تبدیل به پاتوق معتادان شده و تردد افراد آسیبدیده امنیت مردم را به خطر انداخته و امروز مطالبه جدی ساکنان اجرای فاز دوم پروژه باغراه و همچنین تعیینتکلیف 40باب خانه است.»
حل مشکل از طریق همکاری دوجانبه
بازدیدهای میدانی از محلهها و گفتوگوهای رودررو با مردم، سبب درک بهتر مشکلات میشود؛ به همین دلیل مدیریت شهری این رویه را در دستور کار قرار داده و پیگیری مشکل لبخطیهای منطقه18 توسط سخنگوی شورای شهر تهران هم نتیجه این رویکرد است. علیرضا نادعلی روزهای چهارشنبه به محلههای مختلف میرود و در قالب چهارشنبههای فرهنگی با مردم گفتوگو میکند و در جریان مسائل و مشکلات قرار میگیرد. در بازدید اخیر قرعه به نام منطقه17 افتاد و او حضوری هم در پروژه باغراه حضرت فاطمه(س) داشت؛ پروژهای که انتظار میرفت پس از افتتاح فاز اول، بلافاصله عملیات عمرانی آن در فاز دوم شروع شود، اما نهتنها این امر محقق نشد، بلکه بهگفته علیرضا نادعلی برخلاف تذکرات و پیگیری اعضای شورای شهر تهران، مشکلات و موانع چون سد، مسیر فاز دوم را مسدود کردهاند و در این مدت اقدامی از سوی شهرداری تهران صورت نگرفته است. او هم سولههای رها شده را عامل تشدید آسیبهای اجتماعی دانسته و عنوان کرده: «سولههای صنعتی رها شده راهآهن در میان باغراه به پاتوق معتادان تبدیل و عملا شاهد شکلگیری آسیبهای اجتماعی در این محور هستیم. پروژهای که برای افزایش سرانههای فرهنگی و فضای سبز مناطق (17 و 18) برنامهریزیشده بود اکنون به یکی از معضلات مهم منطقه تبدیل شده است. این معضلات توسط شهرداران مناطق پیگیری شدهاند، اما برای رفع موانع نیاز به پیگیری توسط شهردار تهران است و امیدواریم از طریق توافق با مسئولان راهآهن کشور شاهد رفع مشکلات و اجراییشدن ادامه پروژه باغراه حضرت فاطمه(س) باشیم.»
مکث
2منطقه تحتتأثیر یک مشکل
پرویز سروری- نایبرئیس شورای شهر تهرانمشکل ریل راهآهن تهران - تبریز و توقف ادامه پروژه باغراه حضرت فاطمه(س) موضوع بسیار مهمی است که 2منطقه جنوبی (17 و 18) را تحتتأثیر قرار داده و سالهاست برای رفع و تعیینتکلیف آن پیگیری میشود، اما نتایج مطلوبی حاصل نشده است. با حضور میعاد صالحی (مدیرعامل راهآهن کشور) که فردی انقلابی است، توقع داریم با نگاه حل مسئله، موضوع پیگیری شود. استمرار این مشکل سبب ناراحتی و گلایهمندی مردم شده است؛ به همین دلیل شخصا پیگیر موضوع و مطالبه اهالی خواهم بود.