• دوشنبه ٩ خرداد ١٤٠١-١٤:١٩
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٤٣٩٠
دو عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا:

تا 6 ماه آینده، ساختمان های ناایمن تهران سامان خواهند گرفت/ اقدام برای ایمن سازی قید فوریت دارد

دو عضو شورای شهر تهران، در خصوص ساختمان های ناایمن تهران اظهار نظر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرنگار اجتماعی رکنا، در حالی روز گذشته، حدود نیمی از زمان صحن شورای اسلامی شهر تهران صرف بحث درباره اعلام لیست ساختمان های ناایمن تهران شد، که تیر ماه سال 1399، لیستی از 4 هزار و 717 ساختمان ناایمن در تهران به تفکیک منطقه منتشر شده بود. همچنین موضوع قطع آب و برق ساختمان های ناایمن نیز در جلسه روز گذشته شورای شهر مطرح شد که این طرح نیز در دوره قبل شورای شهر ارائه شده بود. در این راستا مهدی بابایی و مهدی عباسی ، دو عضو شورای شهر تهران در این خصوص به رکنا پاسخ دادند.
 
هر هفته 3 پرونده از ساختمان های ناایمن در دادستانی تعیین تکلیف می شود
مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه این کمیته، جلسات مستمر با کمیته ایمنی آتشنشانی و دستگاه های متولی داشته است، گفت: «330 هزار ساختمان در تهران شناسایی شده اند؛ اما 129 تا از آن ها به دلیل اینکه در محل های پر تردد مثل پاساژها هستند جزء ساختمان های بسیار خطرناک به حساب می آیند. اصول ایمنی در این ساختمان ها کمتر رعایت شده است که باید پیگیری شود. اینجا شاهد ترک فعل دستگاه متولی هستیم؛ با این وجود دغدغه آتشنشانی رسیدگی به ساختمان های ناایمن است.»
وی افزود: «در این راستا، گام اصلی، ملزم کردن مالکان به رعایت اصول ایمنی است. آتشنشانی به مالکان این ساختمان ها، اخطارهای لازم را داده و دستورالعمل های ایمنی را نیز ارسال کرده است. با این وجود، معاون دادستان در تعامل با قوه قضائیه ، در هفته به 3 پرونده ساختمان های ناایمن رسیدگی می کند. در این راستا از مالکان خواسته می شود تا در دادستانی، اخطاریه به آن ها داده شود. در نهایت دادستانی، برای رفع ناایمنی ساختمان مهلت تعیین می کند.»
بابایی در ادامه در خصوص اینکه گزارش آتشنشانی مورد استناد دادستان قرار می گیرد و دادستان همان گزارش را به مالکان ابلاغ می کند، گفت: «برای مثال، به یک مالک، 6 ماه فرصت داده می شود تا به رفع مشکلات رسیدگی کند. سپس آتشنشانی بعد از پایان مهلت، مجددا از آن ساختمان بازدید می کند. اگر همچنان نسبت به رفع ناایمنی اقدام نشده بود، دادستان دستور آب و برق آن ساختمان را می دهد. تمرد از دستور قاضی می تواند منجر به پلمپ ساختمان شود.»
 
ظرف 6 ماه رسیدگی به ساختمان های ناایمن تکمیل می شود
رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران، گفت: «قوانین مربوط به ایمنی ساختمان از نظر آتشنشانی، مربوط به نیم قرن پیش است و  برای برخورد با متخلفان الزام آور نیست. در حال حاضر در قالب یک تعامل دو سویه، قوه قضائیه پای کار نظارت و پیگیری ایمنی بخشی ساختمان های ناایمن آمده است. بررسی هفته ای سه پرونده خوب؛ اما این سرعت کم است. امیدوارم این بررسی، به 5 تا 10 مورد در هفته برسد که بررسی این 129 ساختمان ناایمن در یک بازه زمانی 6 ماهه تکمیل شود.»
وی در پاسخ به اینکه آیا تا سال دیگر، بساط ساختمان های پر خطر در تهران برچیده خواهد شد یا خیر، گفت: «اگر قوه قضائیه با ما همکاری مستمر داشته باشد، به زودی این ساختمان ها تعیین تکلیف می شوند.»
 
لیست جدید ساختمان های ناایمن با لیست قبلی متفاوت است
همچنین مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران، در گفت و گو با رکنا در پاسخ به اینکه چرا در صحن شورای شهر تهران، بحث و جدل زیادی برای انتشار لیست ساختمان های ناایمن گذاشته شد، در صورتی که این لیست، به تفکیک منطقه، در تیر ماه سال 1399 منتشر شده بود، گفت: «این لیست، مدت کوتاهی در سامانه بارگذاری شده بود و سپس از روی سایت برداشته شد. در آن لیست مشخص نشده بود که دلیل ناایمن بودن این ساختمان ها چیست. تا کنون لیستی به صورت رسمی در اختیار شهروندان قرار نگرفته است. در لیست جدید، ساختمان های ناایمن با رنگ قرمز مشخص می شوند.»
 
انتشار لیست ساختمان های ناایمن اثر گذار است؛ اما کافی نیست
وی افزود: «انتشار لیست ساختمان های ناایمن، مسئولیت اجتماعی جامعه را بالا می برد و مالکانی که مسئولیت پذیر نیستند با مطالبات شهروندی رو به رو می شوند. این واکنش می تواند به هر شکلی باشد، از مراجعه نکردن افراد به آن ساختمان تا مطالبه شهروندی از مالکان و...»
مهدی عباسی در ادامه با اشاره به اینکه انتشار این لیست اثر گذار خواهد بود؛ اما کافی نیست، گفت: «در گام دوم، باید فرایند ایمن سازی توسط مالکان شروع شود. اینجا نیازمند حضور دستگاه های مختلف در کنار یکدیگر برای ایمن سازی این ساختمان های پرخطر هستیم. در گام بعدی، اقدامات لازم برای وادار کردن مالکان به اصلاحات در خصوص بالا بردن ایمنی انجام خواهد شد. این ممکن است با پلمپ شدن آن ساختمان یا محدود کردن برخی خدمات باشد. این یک فرایند اجرایی است که بازه زمانی آن را شهرداری مشخص می کند. الزام انتشار برای یک هفته برای شهرداری دیدیم و اقدام برای ایمن سازی قید فوریت دارد.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: