• دوشنبه ١١ بهمن ١٤٠٠-١٠:٠٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٧٠٤
گزارش همشهری از چهل و سومین جلسه شورا:

بازگشت پارکبانان به پایتخت

اعضای پارلمان شهری لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای را تصویب و با افزایش 25 تا 28درصدی آن در سال1401 موافقت کردند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران به نقل از همشهری اعضای پارلمان شهری در جلسه دیروز پس از موافقت با افزایش 25 تا 28درصدی عوارض پارک حاشیه‌ای در سال1401، لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای را تصویب کردند. براساس این لایحه پارک انواع خودرو در حاشیه خیابان به‌مدت نیم ساعت رایگان خواهد بود اما برای پارک حداکثر 2ساعت خودروهای وانت و سواری 1600تومان و بیش از 2ساعت 2000هزار تومان پیش‌بینی‌شده و خودروهای کامیونت و مینی‌بوس برای حداکثر پارک 2ساعته باید 3200تومان و بیش از 2ساعت 3900تومان عوارض پرداخت کنند. نکته مهم تصویب این لایحه بازگشت حدود 3هزار پارکبان است که به‌گفته رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل شورای شهر تهران، بازگشت آنها به شیوه گذشته که بنا به سلیقه از مردم پول دریافت می‌کردند و مردم از این موضوع گلایه داشتند، نخواهد بود. سیدجعفر تشکری هاشمی به همشهری گفت: «حضور و فعالیت پارکبانان کنار خیابان به شرطی عملیاتی می‌شود که به‌هیچ‌وجه از مردم پول دریافت نشود و آنها فقط عامل نظارت بر پارک حاشیه‌ای، نظم‌بخشی به ترافیک، ممانعت از واردشدن خسارت به‌خودروها و حتی جلوگیری از سرقت ماشین‌ها خواهد بود.» او به نحوه فعالیت پارکبانان هم اشاره و عنوان کرد: «دریافت عوارض یا هزینه پارک به‌صورت مکانیزه و از طریق سامانه 
«تهران من » انجام می‌شود و پارکبانان هیچ ارتباط مالی با شهروندان نخواهند داشت. همچنین حضور این افراد کمک می‌کند، درصورت مخدوش بودن پلاک خودرو، عکس آنها را گرفته و برای سایت ارسال کنند که پس از ثبت مشخصات کامل خودرو در سامانه هزینه پارک محاسبه خواهد شد.» تشکری تأکید کرد: «درآمدهای پارک حاشیه‌ای پس از اخذ از پیمانکاران به خزانه دولت واریز می‌شود.»
به گزارش همشهری، در جریان بررسی لایحه تعیین نرخ عوارض پارک حاشیه‌ای، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران گزارشی ارائه داد و گفت که تا پایان سال باید حدود 20هزار فضای پارک حاشیه‌ای با مدیریت مکانیزه در مناطق 2، 6 و 7 ایجاد می‌شود. سیدمجتبی شفیعی تأکید کرد: «شهرداری مکلف شده، سال آینده حدود 120هزار فضای پارک حاشیه‌ای با مدیریت مکانیزه ایجاد کند اما پیش‌بینی ما این است که 60هزار فضای پارک محقق شود.» به‌گفته او در ساعت پیک ترافیک ضریب نرخ پارک حاشیه‌ای 1.5درصد افزایش خواهد داشت. ناصر امانی با این لایحه مخالفت کرد و گفت: «برای جمع‌کردن پارکبان یک یا دو سال کار تبلیغی شد اما حالا باز می‌خواهیم عوامل انسانی را برای کنترل نرخ پارک برگردانیم که موجب نارضایتی مردم می‌شود.» حبیب کاشانی هم به افزایش عوارض واکنش نشان داد و گفت: «ما چه خدماتی قرار است اضافه کنیم؟ آیا این پول را می‌گیریم چون در سال1401 همه   افزایش نرخ دارند و ما هم می‌خواهیم از این قافله عقب نمانیم؟ چه اتفاقی می‌افتد و این پول چه می‌شد؟ آیا خدماتی می‌دهیم؟ خواهشم این است اگر خدماتی را می‌خواهیم اضافه کنیم این رقم افزایش یابد.»

افزایش 25درصدی طرح ترافیک
بررسی لایحه «تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک، کاهش تقاضای سفر و کنترل آلودگی هوا در سال۱۴۰۱» در دستور جلسه دیروز شورای شهر قرار داشت و معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در جریان ارائه گزارش گفت که برای قیمت پایه طرح سال آینده حداکثر ۳۰درصد افزایش پیش‌بینی‌شده است. ناصر امانی که عضو کمیسیون تطبیق است با افزایش 30درصدی مخالفت کرد و گفت که فرمانداری با افزایش بیش از 20درصد موافقت نمی‌کند؛ بنابراین لایحه با افزایش 25درصدی تصویب شد.

تعیین عوارض ساختمانی با شاخص عدالت
لایحه عوارض ساختمانی در 5پهنه شهری و البته با شاخص عدالت هم تصویب شد. معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در جریان ارائه گزارش گفت که لایحه عوارض بین ۱۵ تا ۲۰درصد پیش‌بینی‌شده است که در بخش مسکونی به‌طور متوسط حدود ۱۷ تا ۱۸درصد افزایش داشته است. به‌گفته حمیدرضا صارمی در پهنه‌های کم‌برخوردار تقریبا افزایش عوارض وجود ندارد، در پهنه‌های نیمه برخوردار بین ۵ تا ۱۱درصد و در پهنه‌های کاملا برخوردار هم 7 تا 12درصد افزایش پیش‌بینی‌شده است. او با بیان اینکه امسال حدود 4370پروانه صادر شده است، تأکید کرد: «تلاش کردیم تا هم عوارض کنترل و هم مشوق‌های بیشتری در مناطق میانی و جنوبی شهر درخصوص ساخت‌وساز ارائه شود. همچنین مبلغی که از عوارض حاصل می‌شود به‌طور متوسط در تهران برای هر مترمربع بین ۲۸۰ تا ۳۲۰هزار تومان است که این رقم به نسبت شهری مانند مشهد یک‌دوم یا یک‌سوم است.» ناصر امانی در موافقت با این لایحه گفت که برای اولین‌بار، در اخذ عوارض تهران به 5پهنه تقسیم شده است که متناسب با برخورداری و شاخص عدالت؛ عوارض در مناطق جنوبی کاهش می‌یابد و حتی برای برخی از مناطق کف ۵درصد را پیش‌بینی‌شده است.

عوارض نصب دکل‌ها تعیین شد
تصویب لایحه «اصلاحیه مصوبه نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور مجوز نصب و نظارت دوره‌ای بر دکل‌ها و آنتن‌های مخابراتی در شهر تهران» هم مصوبه دیگر شورای شهر تهران بود که براساس آن برای نصب دکل 5میلیون و هزینه تمدید مجوز 2میلیون تومان پیش‌بینی شد که این مبالغ توسط اپراتورها به‌حساب   شهرداری تهران واریز می‌شود. همچنین شهرداری تهران مکلف شد تا نسبت به ساماندهی دکل‌ها اقدام کند.


نهضت پارکینگ‌سازی‌   مشارکتی
میثم مظفر
  اساسا اینکه یک مترمربع از معبری را که برای زیرساخت‌های آن هزینه زیادی پرداخت شده است ‌به‌جای اینکه برای تسهیل عبور و مرور مسافران و مردم اختصاص دهیم و به کاهش ترافیک کمک کنیم، به محل پارک اختصاص داده شود، کار اشتباهی است؛ بنابراین نیاز است در نقاط جاذب سفر یا راسته‌های تجاری نهضت احداث پارکینگ به‌صورت مشارکتی ایجاد
 کنیم. 
باید در فضای فکری و برنامه‌ریزی عالمانه در مورد روش‌های گذشته تجدیدنظر کرد و شهرداری هم برنامه‌ای را درخصوص ایجاد نهضت احداث پارکینگ در شهر تهران مدون کرده و به شورا ارائه دهد.

اعمال محدودیت برای خودروهای آلاینده
مهدی پیرهادی
امکان تغییر محدودیت‌ها و استانداردهای محدوده طرح ترافیک در شورای‌عالی ترافیک یا سازمان محیط‌زیست وجود دارد و شهرداری تهران باید از این فرصت برای اعمال محدودیت تردد خودروهای آلاینده در محدوده مرکزی طرح ترافیک استفاده کند. همچنین مبلغ روزانه طرح ترافیک با جریمه ورود بدون مجوز به این محدوده تفاوت زیادی ندارد و این موضوع احتمال تخلف را افزایش می‌دهد. ازاین‌رو ضرورت دارد موضوع از طریق پلیس پیگیری و مبلغ جریمه به‌گونه‌ای افزایش یابد که بازدارندگی داشته باشد. همچنین از خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده نباید غفلت کرد و نیاز است معاینه فنی آنها در تردد داخل طرح لحاظ شود و موردتوجه قرار گیرد.

درآمد پایدار از عوارض پارک حاشیه‌ای
مهدی اقراریان
  تجربه‌ای در دنیا وجود دارد که باعث می‌شود تا پارک حاشیه‌ای به یکی از منابع درآمدهای پایدار شهر تبدیل شود. در دنیا مشخص شده که می‌بایست یک محل پارک خصوصی، یک محل پارک عمومی و یک محل پارک برای گروه‌های خاص وجود داشته باشد.
 شهرداری اجازه تجاوز به حریم بخش عمومی را نمی‌دهد و از بخش مربوط به گروه‌های خاص هم حفاظت می‌کند اما این رویکرد در کشور ما وجود ندارد. یکی از کارهایی که می‌توان‌ انجام داد، امکان فروش سالانه پارک حاشیه‌ای است که در حوزه درآمدسازی می‌توان با خلاقیت منابعی را برای شهر تهران خلق و مشکلات شهر را حل کرد.

کنترل آلودگی با افزایش عوارض پارک حاشیه‌ای
 سیدمحمد آقامیری
  براساس استاندارد جهانی پارکینگ‌ها، در هر کیلومترمربع در مکان مسکونی، به‌صورت متوسط، 10مجتمع پارکینگی با حداقل 300جای پارک نیاز است که طبق این استاندارد در شهر سئول هر کیلومترمربع 10مجتمع پارکینگی، در تورنتو در هر کیلومترمربع 12مجتمع پارکینگی و در بروکسل 13پارکینگ وجود دارد اما در تهران، هر کیلومترمربع، 3مجتمع پارکینگی وجود دارد که متأسفانه اکثرا خصوصی و متعلق به مجتمع‌های تجاری هستند و درواقع در تهران 500مجتمع پارکینگی کم داریم. در واقع هزینه پارکینگ‌های عمومی سایر کشورها پایین است و هزینه پارک در سطح شهر بالاست، بنابراین مردم ترجیح می‌دهند خودرو خود را در پارکینگ عمومی پارک کنند.

طرح ترافیک به‌دور از عدالت است
سید‌احمد علوی

   طرح ترافیک فعلی به‌دور از عدالت است و با این طرح عملا مناطقی از شهر برای تردد پولدارها خلوت شده است. همچنین متأسفانه خودروهای پلاک شهرستان به‌صورت آزادانه در محدوده طرح ترافیک تردد می‌کنند و عوارضی هم نمی‌پردازند. خودروهای پلاک شهرستان اگر در سامانه ثبت‌نام نکرده باشند، دوربین‌های شهری نمی‌توانند برای آنها عوارض ثبت کنند و در نهایت هم به شهر خود مراجعه می‌کنند و مفاصاحساب می‌گیرند؛ بنابراین بهتر است از طریق همکاری با راهور، شماره پلاک این خودروها در اختیار مجموعه مدیریت شهری قرار گیرد تا حداقل جریمه برای آنها لحاظ شود.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: