• چهارشنبه ٨ دی ١٤٠٠-١١:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٤٣٩
همشهری از ارائه گزارشی درباره منطقه 9 در صحن شورا نوشت:

«امامزاده عبدالله»محله‌ای با مشکلات قدمت‌دار

رسیدگی و رفع مشکلات منطقه 9تهران به‌ویژه ادامه پروژه یادگار امامره و نوسازی بافت فرسوده دردستور کار مدیریت شهری قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از محله گردی عضو شورای شهر تهران در منطقه 9 نوشت: سر سی‌متری جی، حد فاصل مرز منطقه 9و 10قرار محله‌گردی عضو شورای شهر تهران، با همراهی یک ‌راهنما از محله «امامزاده عبدالله» بود. اول صبح است و مغازه‌دارها کم‌کم «کرکره » مغازه‌شان را بالا کشیده‌اند؛ خیابانی که مشکلات از همانجا شروع می‌شود. «ماشین‌ها از سه‌راه آذری می‌آیند و اینجا در ترافیک گیر می‌کنند. سال‌هاست قرار است ادامه پروژه یادگار امام(ره) اجرایی شود، اما خبری نیست. پادگان جی نمی‌گذارد. کافی است در اوج ترافیک اتفاقی بیفتد و مجبور به خروج از خانه شویم، گویی زندانی شدیم و دیگر راه خروجی نیست»؛ اینها را راهنمای محلی می‌گوید. او املاکی را نشان می‌دهد که برای طرح تعریض خیابان تملک‌شده، اما از آنجایی که خبری از اجرای طرح نیست، املاک نیز رهاشده باقی مانده‌اند. آنها که فنس دارند از حضور معتادان در امانند و آنهایی که ندارند، محله تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها شده‌اند. صدای رد شدن هواپیما سرها را به سمت آسمان بلند می‌کند؛ به گفته اهالی همیشه این صدا می‌آیدو انگار وقتی به امامزاده عبدالله می‌رسند، فاصله‌شان کمتر است. از آن سوی انگار خبری از فعالیت پیمانکار لایروبی نیست. جوی‌های آب پر از زباله و ایستایی آب، چهره زشتی را ایجاد کرده است. راهنمای محله‌گردی همراه ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران می‌گوید: «محله به شبکه فاضلاب شهری وصل نشده و فاضلاب خانه‌ها داخل جوی آب می‌ریزد، بوی بدی می‌آید و موش بیداد می‌کند. موش‌ها دیگر داخل جوی آب نمی‌مانند و در خیابان رژه می‌روند. طعمه‌هایی که شهرداری می‌گذارد هم کارساز نیست.» دکتر داروخانه محله با امانی، عضو شورای شهر تهران وارد گفت‌وگو می‌شود. او می‌گوید: «درمانگاه محل، فقط یک شیفت کار می‌کند؛ آن هم کارهای محدود و سرپایی، مدرسه برای دانش‌آموزان دبیرستانی ندارند و بچه‌ها مهمان محلات دیگر هستند.»  به سمت خیابانی که در دوره گذشته تحت عنوان « اجتماعی» ایجاد شده است می‌رویم؛ خیابانی که همه‌‌چیز دارد، اما برای تردد روشنایی و نور ندارد. «چراغ‌هایی که گذاشتند، روشن نمی‌شود»؛ این را خانمی می‌گوید که با بچه‌هایش در این خیابان تردد می‌کنند. او ادامه می‌دهد: « فضایی برای بازی بچه‌ها یا حضور خانم‌ها در محله نیست؛ نه مجموعه‌ای ورزشی و نه فرهنگی؛ ساختمان به آن بزرگی سرای محله هم هیچ امکاناتی ندارد.» اما مشکلی که پایان‌بندی محله‌گردی عضو شوراست، نشست خانه‌ها بر اثر فرسودگی لوله‌های آب است. آنگونه که پیرمردی که از 40سال پیش در محله ساکن است، می‌گوید: «لوله‌کشی شهری این محدوده به بیش از ۶۰ سال پیش برمی‌گردد؛ آن زمانی که جمعیت زیاد نبود و حجم آب و فاضلاب در لوله‌هایی با همان قطر برابری می‌کرد، اما اکنون جمعیت چند برابر شده و مصرف آب بالا رفته است؛ بنابراین لوله‌های قدیمی جواب نمی‌دهد. هر ‌ماه اینجا یکی از لوله‌ها از شدت فرسودگی می‌ترکد و برای ۵ تا ۶ساعت آب خانه‌ها به سبب تعمیر آن، قطع می‌شود.» صحبتش را یک کاسب محله تکمیل می‌کند: «هر چند وقت یک‌بار وسط کوچه چند متر فرومی‌رود. خانه‌های کنار این فرورفتگی‌ها دچار آسیب‌دیدگی‌هایی ازجمله ترک‌های خطرناک شده‌اند.»

بازگو شدن مشکلات منطقه 9
دیروز ناصر امانی گزارشی از مشاهداتش را در پی بازدید از منطقه 9در صحن شورای شهر تهران ارائه داد. او مشخصا به محله امامزاده عبدالله اشاره کرد و گفت: «شهروندان ساکن در این محله مدت‌هاست به‌دنبال تعیین‌تکلیف تملک املاکی هستند که در مسیر بزرگراه یادگار امام(ره) قرار دارد. ناتمام ماندن این بزرگراه طی سال‌ها منجر به فریز شدن املاک شده و شهروندان از این بابت گلایه‌مند هستند.» مزاحمت فرودگاه مهرآباد هم موضوع دیگری بود که امانی به آن اشاره و عنوان کرد: «در تمام دنیا به ساکنان اطراف فرودگاه عوارض مخصوص پرداخت می‌کنند و فرودگاه‌ها مسئولیت اجتماعی‌اش را انجام می‌دهند، اما چنین چیزی در کشور ما وجود ندارد. حتی 6پرونده در کمیسیون ماده 77وجود دارد که مربوط به پرداخت نشدن عوارض شرکت‌های هواپیمایی است.»  

 جلوگیری از پروازهای شبانه فرودگاه
در تأیید موارد ذکرشده مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت که فرودگاه را نمی‌توان جابه‎جا کرد، اما باید مقرراتی برای جلوگیری از پروازهای شبانه تدوین شود. او درباره بزرگراه یادگار امام(ره) هم گفت: «طی 14سال بزرگراه یادگار امام(ره) به فراموشی سپرده شد؛ این در حالی است که این بزرگراه اگر دارای زیرگذر باشد و به جاده‌های قم و ساوه و میدان 9دی وصل شود، می‌تواند یکی از بهترین مسیرهای رفت‌وآمد باشد.» او به موضوع رفت و روب معابر هم اشاره کرد و گفت: «این مشکل در اکثر مناطق وجود دارد و شهروندان تمیزی شهر را احساس نمی‌کنند؛ از این‌رو باید برخی از پیمانکاران حوزه رفت و روب تعویض شوند.»

پیشنهادهای نوسازی در راهند
شهردار منطقه 9هم که در جلسه دیروز پارلمان شهری حضور داشت، پس از ارائه گزارش بازدید منطقه توسط ناصر امانی، پشت تریبون رفت و گفت: «معضلات در منطقه 9زیاد است، اما چون در فصل بودجه هستیم باید بگویم تا بودجه مستمر خوبی پیش‌بینی شود. این محله 166هکتار است و 44درصد مردم آن در بافت فرسوده زندگی می‌کنند. همچنین 52درصد از مساحت مسکونی این منطقه زیر 75متر است.» به‌گفته محمدجواد خسروی از سال 97که بسته‌های تشویقی بافت فرسوده حذف شده، حتی یک پروانه 3طبقه در این منطقه صادر نشده است. این باعث شد تا مهدی پیرهادی پیشنهادی را ارائه کند: «در حوزه بافت فرسوده طرحی تهیه شده و به‌زودی به شورا ارائه خواهد شد که تحولی را در حوزه ساخت‌وساز در جنوب خیابان انقلاب رقم زده تا از این طریق مشکلات مردم قبل از وقوع هرگونه بحرانی رفع شود.»

فائزه مومنی- خبرنگار

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: