• چهارشنبه ١٠ آذر ١٤٠٠-١٣:١٨
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٣٢١٧
مهدی چمران مطرح کرد:

حذف مواد حمایتی شهرداری ها در بودجه دولت تهدیدی برای مدیریت شهری کشور

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه متاسفانه سازمان برنامه و بودجه به دلیل کمبود منابع یا عدم آشنایی مواد حمایتی شهرداری ها در بودجه سال 1401 را حذف کردند، گفت: این امر سبب نگرانی شهرداری ها و شوراهای سراسر کشور شده که امیدواریم این مهم در هیات دولت اصلاح شود.

به گزارش پایگاه خبری شورای اسلامی شهر تهران مهدی چمران با اشاره به ارایه بودجه پیشنهادی از سوی سازمان برنامه و بودجه و حذف مواد حمایتی شهرداری ها در آن، گفت: در بودجه سال  1400 ردیف ها و تبصره هایی پیش بینی شده بود که بر اساس آنها هم برای اتوبوسرانی و مترو هم سایر درآمد هایی که می توانست به شهرداری ها  کمک کند، ارقامی پیش بینی شده بود.

وی ادامه داد: با این وصف اما در بودجه پیشنهادی سال  1401 که اکنون از طرف سازمان برنامه و بودجه تهیه شده و ابتدا باید در هیات دولت بررسی و سپس در مجلس شورای اسلامی به تصویب ردیف های حمایتی از شهرداری های کشور حذف شده است. البته لازم به ذکر است که مبنای بودجه ای که به مجلس ارایه می شود همین بودجه پیشنهادی از سوی سازمان برنامه و بودجه است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه می دانید شهرداری ها از دولت بودجه نمی گیرند و در ردیف های بودجه ای دولت نیستند، ادامه داد: به همین سبب ردیف ها، کمک ها و مواردی را در بودجه دولت پیش بینی می کنند که از آن طریق بتوانند بودجه های شهرداری ها  را افزایش دهند به عنوان مثال وام بگیرند یا بتوانند اوراق قرضه بفروشند تا برای موارد ضروری و پر کاربرد شهرداریها تلاش کنند.

چمران ادامه داد: برای خرید اتوبوس و مترو علاوه بر شهرداری ها، دولت هم باید سهم خود را بپردازد. از سوی دیگر برای آنکه شهرداری ها در بحث تامین تجهیزات و زیر ساخت های حمل ونقل عمومی نیاز به کمک های مالی و حمایت های قانونی دارند که همه اینها نیاز به مقدماتی دارد که بایستی در دولت پیش بینی شود.

وی افزود: این موضوعات در بودجه 1400 پیش بینی شده بود هر چند کافی نبود و کامل هم تخصیص پیدا نکرد اما انتظار هم نداشتیم که به یکباره همه این مواد حمایتی از بودجه سال آینده حذف شود. و این امر همه شهرداری ها و شوراهای کشور  را ناراحت کرده و مرتب تماس می گیرند که  در سال آینده سرنوشت شهر ها و معضلات آنها چه می شود.

چمران خاطر نشان کرد: خوشبختانه با مطرح شدن این مسئله ، این مهم در دولت در حال  پیگیری است که امیدواریم اصلاح شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران، گفت: البته در بودجه مصوب  1400  موادی که در ارتباط فروش اوراق قرضه بوده عملیاتی شده اما در موارد خرید های خارجی  به خصوص خرید واگن هنوز برنامه عملیاتی صورت نگرفته و در حال عقد قرارداد است.

مهدی چمران با ابراز امیدواری از اجرایی شدن این موارد تا پایان سال اجرایی، بر کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و افزود: تهران در حال حاضر نیاز به 2 هزار دستگاه اتوبوس دارد چنانچه ردیف های مصوب بودجه 1400 محقق شود می توانیم 400 دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه کنیم هرچند با شرایط ایده آل فاصله خواهیم داشت، اما همین تعئائ هم تاثیر گذار خواهد بود.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: