• چهارشنبه ١٢ آبان ١٤٠٠-٠٨:٥٥
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٩٥٣
میثم مظفر :

سیاست شورای شهر مشارکت مردم در بودجه ریزی و سیاست گذاری است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد:یکی از سیاست های شورای شهر در دوره جدید مشارکت مردم در بودجه ریزی ، سیاست گذاری و تعیین نظام مسائل و نظارت بر عملکردها از سوی مردم شهر تهران است.

محمد آخوندی، میثم مظفر و احمد صادقی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در دومین گام از طرح رصد با حضور در منطقه 3 شهرداری تهران ضمن بازدید از پروژه ها و  آشنایی با چالش های منطقه در کارگاه تخصصی با حضور نخبگان،امناء،معتمدین و مدیران و شهردار منطقه 3 به بررسی نظام مسائل و چالش های اولویت دار منطقه پرداختند.
 
میثم مظفر رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به ویترین بودن منطقه سه در مدیریت شهری تهران گفت: یکی از سیاست هایی که در سند سیاست های برنامه و بودجه سال 1401 به عنوان رویکرد شورای شهر جدید مصوب شده ؛بحث بودجه ریزی مشارکتی و سیاست گذاری از منظر مردم است.
 
وی  تصریح کرد: در کشور سیاست گذاری معمولا از نوع خبرگانی،کارشناسی و پشت درب های بسته است و با محدودیت های فکری مدیران به صورتTop Down انجام شده  اما بودجه ریزی مشارکتی و روش های جدید مانند crowdsourcing و جمع سپاری ایده هایی است که شورای شهر با کمک آنها به دنبال واگذاری بخشی از بودجه ریزی و نظام مسائل مناطق از طریق ایجاد بسترهای مناسب به مردم است. 
 
رئیس کمیته بودجه  و نظارت مالی شورای شهر تهران افزود: در این نوع از بودجه ریزی؛نه تنها شورایاران بلکه تمامی مردم در منطقه سهیم و دخیل اند و در پروژه های ما به آن توجه شده که البته به بودجه ریزی امسال نخواهد رسید اما این مسئله جزو سیاست ها و رویکردهای شورا قرار گرفت که مردم بتوانند با bottom up و از پایین به بالا در نظام مسائل،بودجه ریزی،حل مشکلات و نظارت سهیم باشند. 
 
مظفر با بیان اینکه شهرداری که رتبه مناسب از مردم نداشته باشد،اجازه و صلاحیت فعالیت در این پست را ندارد؛خاطر نشان کرد: پیش بینش شده که شهردار یک منطقه پس از 2 سال اگر از مردم رتبه مناسب(به طور فرض گرید 3 از 5 ستاره )کسب نکند، صلاحیت لازم را برای این پست نداشته و اجازه ادامه فعالیت در سطح شهردار را ندارد و این در سیاست های بودجه پیش بینی شده و ما خواهان مشارکت مستقیم مردم در تصمیم گیری ها هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه یک بعد نظام ما جمهوریت است و این درحالی است که ما در جمهوریت بسنده شده به مشارکت سیاسی مردم که هر سال یک بار یک انتخابات برگزار می شود و پس از آن همه نظاره گر بوده تا زمین خوردن یا کسب موفقیت منتخب را مشاهده کنیم؛تصریح کرد: در دوره جدید شورای شهر دخیل کردن مردم در امر مدیریت و نظارت یک اصل هست و به نوعی این کار ما تازه شروع این فرآیند است. 
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: از هفته گذشته کارشناسان کمیسیون برنامه و بودجه با حضور در سطح مناطق و محلات  و ارتباطه با نخبگان و کنشگران از شرایط موجود،نواقص و چرایی عمل نشدن به مصوبات گذشته شناخت پیدا کنند. ما شهرداری و شورای شهر هستیم و در نهایت باید رضایت مردم در محلات و کوچه پس کوجه ها را داشته باشیم. 
 
مظفر ضمن تاکید بر اینکه شهرداری منطقه سه؛ویترین شهرداری تهران است و شناخت و ذهنیت عمومی خاصی از آن وجود دارد،گفت: من معتقدم هر مصوبه و طرحی که شورا یا شهرداری داشته باشد؛باید نوترین، مبتکرانه ترین و ویژه ترین آن در منطقه سه شاهد باشیم. 
 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران افزود: حالا که خودرو برقی داخلی شماره گذاری شده در یک منطقه و یک محوری در منطقه سه جانمایی شود تا این خودرو امکان حرکت و نمایش داشته باشند و آن را به ویترین شهرداری تبدیل می کردم. 
 
مظفر با اشاره  به مسئله جمه آوری زباله و مشکلات آن  در شهر تهران گفت: از نظر سرانه زباله؛منطقه سه میزان 389 کیلوگرم در سال تولید دارد و رتبه 5 تولید زباله را در دست دارد.اگر تهران می خواهد در جمع آوری زباله از این شرایط بدی که امروز وجود دارد،عبور کند و یک شرایط بهتر و خوبی را ایجاد کند باید نمونه و پایلوت آن در این منطقه باشد و در مسئله تفکیک زباله و استفاده از مخازن جدید با استفاده از تجربیات جهانی کار ویژه ای انجام شود. 
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید نهضت ایجاد پارکینگ در منطقه سه به صورت مشارکتی ایجاد شود، چرا که مشکلات عبور و مرور  در این منطقه بسیار جدی است. زمین های کوچک رها شده را با سرمایه بخش خصوصی و مناسب سازی درست و ترغیب بخش خصوصی به محلی برای پارک خودرو های شهروندان تبدیل کنیم وامتیاز خاص برای بخش خصوصی مثل ساخت کافه، رستوران و امکان دیگری قرار بدهیم.
 
 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با منابع محدودی که وجود دارد،شهر باید با منابع نامحدود بخش خصوصی ومردم اداره شود. سرانه بودجه منطقه هم برابر با متوسط سرانه هر شهروند تهرانی از بودجه شهرداری است. 
 
مظفر گفت: در پایانه ونک که 37 هزار نفر در روز از آن استفاده می کنند و یک کریدور ارتباطی است فرامنطقه ای است لزوم توسعه ناوگان اتوبوسرانی  و تعبیه یک ایستگاه مترو با تغییر جزئیاتی که در نظر گرفته شده احساس می شود.من در سالهایی که در شهرداری هستم شهرداران قوی را مشاهده کردم که با استدلال مسیر مترو رو از منطقه تحت مدیریت خود عبور دادند. 
 
وی افزود: در منطقه سه بوستان ها و فضای سبزهایی است که در اختیار بخش خصوصی است و نمونه آن هم کاخ پاسال که یک منطقه ویژه به لحاظ فرهنگی و گردشگری است و با انجام توافقات با بخش خصوصی به عنوان سرانه فضای سبز و گردگشری درب آن به روی مردم باز شود. 
 
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران در پایان با اشاره به مبحث تامین مالی جمعی تاکید کرد: مسئله تامین مالی جمعی یا crowdfundingیعنی با سرمایه های خرد مردمی اتفاقات خوب رقم زدن و پروژه ها را تکمیل کردن با این نکته که هر شهروندی که سرمایه گذاری کرده با فرزندانشان از این فضاها استفاده می کنند.
شایان ذکر است  "طرح رصد" بصورت هفتگی در تمامی مناطق شهر تهران با رویکرد جدید بودجه ریزی مشارکتی در سال ۱۴۰۱ برگزار می گردد.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: