• سه شنبه ١١ آبان ١٤٠٠-١٤:٠٧
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٩٤٨
همشهری در گزارشی بیان کرد؛

نفرآباد جان می‌گیرد

با تخصیص اوراق مشارکت 500میلیارد تومانی به شهرداری تهران، محدوده اطراف حرم حضرت عبدالعظیم حسنیع نوسازی و بازآفرینی می‌شود

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از  همشهری؛ خبر موافقت وزارت کشور برای انتشار 500میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت بازآفرینی اطراف حرم عبدالعظیم حسنی(ع) در محله نفرآباد حاکی از آینده درخشان بعد از سال‌ها برای شهر‌ری است. از دهه 80تاکنون طی دوره‌های مدیریت شهری طرح‌های متعددی برای این منطقه از شهرری برنامه‌ریزی شد، اما توجه مدیران شهری جدید و دولت در سال 1400سرنوشت را به‌گونه‌ای دیگر رقم خواهد زد. بنابراین می‌توان گفت با اختصاص اوراق مشارکت 500میلیارد تومانی برای نوسازی و بازآفرینی اطراف حرم عبدالعظیم حسنی(ع) روند این مسیر تسهیل شده است.
در همین ارتباط کاوه حاج‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری شهر تهران به همشهری گفت: «در20پروژه شهری در قالب فضای سبز، پارکینگ، مسکن و مراکز خرید با توجه به احیای بافت فرسوده و حفظ هویت محله و احیای آن طرح بازآفرینی به سبک معماری ایرانی-اسلامی اجرا می‌شود. درواقع در طراحی این طرح، توجه ویژه به قدمت 400ساله محله نفرآباد و حرم عبدالعظیم حسنی(ع) و ارزش تاریخی آن شده است.» 

مجوز یک پلاک پروانه در نفرآباد صادر شد 
در روزهای ابتدایی فعالیت اعضای شورای ششم شهر تهران در جلسات شورا به این موضوع به‌طور جدی پرداخته شد تا برای تجهیز منابع مالی با استفاده از ظرفیت موجود در بند «ه‍» تبصره۵ قانون بودجه سال۱۴۰۰ کل کشور، مبتنی بر تامین ۲۵درصد اصل و سود اوراق توسط دولت فراهم شود. بر این اساس از شهرداری مطالبه شد تا با لایحه‌ای دوفوریتی از ظرفیت اوراق مشارکت برای نوسازی بافت فرسوده اطراف حرم عبدالعظیم(ع) و محله نفرآباد استفاده کنند. همچنین جعفر بندی‌شربیانی، عضو شورای شهر تهران بعد از بازدید اخیرش از منطقه20در صحن شورا به اجرای عدالت شهری، توسعه اجتماعی و همچنین نوسازی بافت فرسوده در محله نفرآباد تأکید داشت. این عضو شورای شهر در صحن شورا 2پیشنهاد ارائه داده بود که اولی مبتنی بر بازنگری طرح با درنظرگرفتن وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و پیشنهاد دیگر استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری حرم مطهر برای ایجاد پارکینگ یا تملک و حفظ آثار تاریخی در این بافت بود. حال اینطور که مشخص شده سهم شهرداری تهران از محل اوراق مشارکت مربوط به نوسازی 4حرم مطهر واقع در مشهد، تهران، قم و شیراز 500میلیارد تومان است؛ بنابراین ایجاد پارکینگ و حفظ آثار تاریخی در بافت پیرامونی حرم شاه‌عبدالعظیم(ع) در فاز نخست صورت می‌گیرد. البته شهرداری تهران به‌تازگی مکاتبات لازم را با سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای کسب مجوزهای بعدی اوراق انجام داده تا در آینده‌ای نزدیک منابع مذکور به دستش برسد.»  در این بین، شربیانی، عضو شورای شهر تهران درباره زمان آغاز اجرای طرح به همشهری گفت: «توافق وزارت کشور درباره این اوراق می‌تواند اتفاقات خوبی را برای محله نفرآباد رقم بزند و اکنون 2نکته در شورای شهر تهران برای اجرای این طرح در حال پیگیری است. خوشبختانه به‌نظر می‌رسد که با تلاش همه اضلاع پیگیری‌کننده این موضوع در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم در سال 1400بخش قابل‌توجهی از این اعتبار را کسب کنیم و با توجه به قولی که به مردم داده‌ایم در این دوره موضوع محله نفرآباد را سامان ببخشیم.» او افزود: «حدود30سال این محله‌ها به حال خودشان رها شده‌اند و تا به حال 3بار طرح‌های مختلف ارائه شده؛ بنابراین به مردم این حق را می‌دهیم که به این طرح هم خوش‌بین نباشند. اما واقعیت امر این است برای این منظور اراده‌ای ویژه به کار گرفته‌ایم تا هر چه زودتر این اتفاق رخ بدهد. شهرداری منطقه 20به‌تازگی آماری از مراجعه 25شهروند داده و اکنون مجوز یک پلاک پروانه هم صادر شده است. بازخورد مثبت شهروندان نشان‌دهنده آن است که ساکنان از وضعیت موجود خسته شده‌اند و طالب امکانات و رفاه شهری هستند.»

افق روشن برای احیای بافت پیرامونی حرم مطهر امام رضا(ع) 
در موافقتنامه وزارت کشور با احیای بافت پیرامونی حرم 4کلانشهر کشور، نام مشهد نیز به چشم می‌خورد. بر این اساس، بافت قدیمی اطراف حرم مطهر امام رضا(ع) که سال‌ها در کش و قوس‌های بازآفرینی بوده، با رقم حاصل اوراق مشارکت، جان تازه‌ای می‌گیرد. حسین حسامی، عضو هیأت‌رئیسه شورای ششم شهر مشهد در همین ارتباط به همشهری گفت: «توافق دولت، برای تخصیص اوراق مشارکت نوسازی بافت اطراف اماکن زیارتی، زمینه‌ساز حل مسائل بافت‌ پیرامونی و تسهیل در امر زیارت برای زائران است.» او با بیان اینکه شهر مشهد سالانه میزبان 30میلیون زائر است، افزود: «با این اوصاف، باید در چنین کلانشهر زیارتی خدمات در تمامی عرصه‌ها، به جمعیتی فراتر و چند برابر شهروندان ساکن در شهر مشهد ارائه ‌شود. اما درآمدهای دریافتی از شهروندان ساکن مشهد، مبنای هزینه‌های این جهانشهر است و متأسفانه کفاف هزینه‌های خدمات در سطح ملی و بین‌المللی و مسائل مشهد مقدس، به‌خصوص مسائل عرصه زیارت را نمی‌دهد؛ بنابراین با توجه به گستردگی و اهمیت طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(علیه‌السلام) ضرورت ورود دولت به این موضوع و تسهیل و تأمین مالی در تراز ملی، واضح است.» حسامی افزود: «به همین منظور در ماده 12قانون برنامه 5‌ساله پنجم توسعه کشور و همچنین در ماده 97قانون برنامه 5‌ساله ششم توسعه کشور، به اهمیت زیارت و لزوم حمایت دولت در توسعه زیرساخت‌های لازم برای تسهیل امر زیارت، تأکید ویژه شده و این مستلزم تأمین مالی اساسی است. در این راستا با پیگیری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت، تخصیص اوراق مشارکت، برای نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی اماکن زیارتی کشور، انجام می‌شود و زمینه نوسازی بافت اطراف حرم مطهر رضوی نیز فراهم خواهد شد. امیدواریم با اجرای پروژه‌های برنامه‌ریزی شده و هدفمند، شاهد حل مسائل این حوزه و تسهیل هرچه بیشتر امر زیارت، ارتقای امکانات لازم در فضاهای شهری مجاور حرم و افزایش رضایتمندی زائران و ساکنان مجاور بارگاه مقدس رضوی باشیم.»

احیای محله نفرآباد با توجه به حفظ هویت آن
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی عضو شورای شهر
خوشبختانه توافق وزارت کشور موجب شد تا یک‌ماه آینده شاهد رونق این بخش از جنوب تهران باشیم، اما برای اجرای آن منتظر طرح تفصیلی شهرداری هستیم و در طرح جدید باید به احیای محله نفرآباد و حفظ هویت این محله توجه ویژه‌ای شود. طرحی برای این محله ارائه شده بود و برخی از نقاط آن ایراداتی داشت که نیاز به بررسی مجدد دارد و چنانچه آنها برطرف شوند برای اجرا در دستور کار قرار خواهد گرفت. درواقع در این‌باره نظر اهالی را هم دریافت کرده‌ایم و باتوجه به نیاز و رضایت اقدامات لازم انجام خواهد شد. چنانچه مجدد پیشنهاد شهرداری به شورای شهر برسد در کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: