• چهارشنبه ٢٨ مهر ١٤٠٠-١١:٥٤
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٨٣٢
گزارش همشهری از جلسه هفدهم شورا؛

فصل تغییر چهره شهر فرارسید

شهردار تهران با حضور در صحن پارلمان شهری گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های پیش‌روی مدیریت شهری ارائه داد

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از  همشهری؛ حدود یک‌ماه‌ونیم از حضور علیرضا زاکانی در خیابان بهشت و پذیرش سکانداری شهرداری تهران از سوی او می‌گذرد؛ از این‌رو شهردار پایتخت دیروز به صحن پارلمان شهری رفت و گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های تدوین‌شده برای روزهای آتی را ارائه داد. زاکانی با بیان اینکه برای تهران، افق و آینده مطلوب ترسیم کردیم و همه تلاش‌مان این است که گام به گام به سمت دستیابی به این افق و آینده مطلوب حرکت کنیم، گفت: «شهرداری در مسیر حرکت برای تنظیم یک برنامه تحولی برای 6ماه آینده است که قطعا تفاوت و تغییر جدی در شهر به‌دنبال خواهد داشت.» او تأکید کرد: «موضوع مهم برای مدیریت شهری این است که شهرداری و شورای شهر به‌عنوان دستی واحد در مسیر تحقق وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، حرکت کنند.» به‌گزارش همشهری، جلسه دیروز براساس روال هر هفته با صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران شروع شد و مهدی چمران ضمن تبریک میلاد حضرت رسول(ص) و آغاز هفته وحدت، گفت: «آنچه که باید در این هفته مورد اهمیت قرار گیرد، این است که بین همه مذاهب اسلامی (اهل تسنن و تشیع) اتحاد و برادری ایجاد شود؛ چراکه وقتی مدعی هستیم باید وحدت در بین همه فرق اسلامی برقرار شود، قاعدتا باید بین خودمان وحدت و برادری برقرار باشد و امیدوارم بتوانیم در مسیر وحدت و یکپارچگی گام برداریم.»


تشکیل 10کارگروه
شهردار تهران که مهمان ویژه صحن شورای شهر بود، در ابتدای صحبت‌هایش و پیش از ارائه گزارش خود، بابت غیبتش در جلسه روز یکشنبه به‌دلیل کسالت عذرخواهی کرد. زاکانی سپس ایجاد تحول در شهر را ضروری دانست و گفت: «تحول در شهر را با یک برنامه مدون در دست اقدام داریم و بر همین اساس نهضت خدمات‌رسانی جدید در حوزه نگهداشت شهر را آغاز کرده‌ایم. درحقیقت برای شهر تهران افق و آینده مطلوب ترسیم کردیم که برای چنین افقی ابتدا نیاز بود تا اشراف کاملی از وضعیت موجود شهر تهران داشته باشیم؛ چراکه باید برنامه به‌صورت منطقی و براساس داشته‌ها و ضروریات ترسیم می‌شد. درواقع از فرصت 26روزه انتخاب بنده توسط شورای شهر تهران و صدور حکم توسط وزیر کشور، نهایت استفاده را کردیم و اشراف دقیق در موضوعات مختلف ایجاد شد. سپس با تشکیل 10کارگروه نحوه حرکت از وضع موجود به آینده مطلوب بررسی شد.» علیرضا زاکانی با بیان اینکه نسبت به داشته‌ها اشراف کامل پیدا کرده و جدول برنامه‌ها و افق‌های مدیریت شهری برای ماه‌های آینده آماده شده است، ادامه داد: «حدود یک‌ماه و نیم از مدیریتم می‌گذرد و اساس کارم این بوده که در همکاری تام و تمام با شورا، قاعده‌گذاری‌هایی انجام شود؛ چراکه اهل کار سلیقه‌ای نیستم و اقتضای شهر نیز مسئله سلیقه‌ای را نمی‌طلبد؛ بنابراین گام به گام به سمت آینده مطلوب پیش خواهیم رفت.»

حل چالش پرداخت حقوق کارکنان
زاکانی به بزرگ‌ترین چالش شهرداری تهران در دوره‌های پیشین هم اشاره و عنوان کرد: «مهم‌ترین چالش مدیریت شهری، موضوع حقوق و دستمزد بود که در برخی مواقع واریزی‌ها از بیست‌و‌هشتم‌ماه جاری شروع می‌شد و تا پانزدهم‌ ماه بعد طول می‌کشید. همچنین بعضی از شهرداران با گرفتن قرض، اقدام به پرداخت دستمزد کارکنان می‌کردند؛ بنابراین همت اصلی خود را برای حل این مشکل گذاشتیم و اکنون بیست‌وهشتم هر‌ماه حقوق کارکنان بدون تخلف پرداخت می‌شود.» شهردار تهران تأکید کرد که این چالش از طریق استقرار نظم حل شده است.

تشکیل خزانه واحد
تجمیع حساب‌های شهرداری، اقدام دیگری است که زاکانی در اهمیت آن گفت: «موضوع تشکیل خزانه واحد از آن جهت اهمیت دارد که شهرداری سال‌ها جرأت رفتن به سمت این کار را نداشت؛ بنابراین با تمهیدات صورت گرفته ۱۲۰۰حساب شهرداری تهران تجمیع و به یک خزانه واحد تبدیل و موجب ایجاد شفافیت شد.» به‌گفته او، ایجاد و تحقق خزانه واحد، کار ارزشمندی است که شهرداری سال‌ها چشم‌انتظار آن بود.

شیوه انتصاب در شهرداری می‌تواند الگو باشد
انتصابات، موضوع دیگری بود که شهردار به آن اشاره کرد و گفت: «در مورد انتصابات هم می‌توانستیم یک کار سلیقه‌ای انجام دهیم و بگوییم جزو اختیارات شهردار است، اما این موضوع را نپذیرفتیم و یک گروه مجرب از افراد را برای ارزیابی مأمور کردیم که در هیچ‌یک از انتصابات کشور این مدل پیاده نشده و پیشروترین مدل برای انتخاب فرد و یک الگو است.» او تأکید کرد: «تلاش شده از همه افراد توانمند متقاضی قبول مسئولیت در داخل و خارج از شهرداری، رزومه دریافت شود، اما مراحل این کار با توجه به ملاک و منطق انجام شده است.» زاکانی به نبود فشار در انتصابات هم اشاره کرد و گفت: «متأسفانه برخی آرزوهای خود را دنبال می‌کنند و به‌دنبال ایجاد اختلاف بین شورا و شهرداری‌اند، اما با وجود اختلاف سلیقه‌ها، هیچ‌یک از اعضای شورا برای انتصابات به بنده فشار نیاوردند؛ چراکه همگان می‌دانند اگر فشار بیاورند به یک دیوار محکم برخورد می‌کنند، اما پیشنهادها را دریافت و به کانون ارزیابی منتقل کردیم و در این مسیر صددرصد ملاک‌ها رعایت شده‌است.» زاکانی همچنین بر احیای اداره انتصابات تأکید کرد.

نقش ۵۰درصدی در تشدید موج واکسیناسیون
شهردار‌تهران به موضوع واکسیناسیون افراد و ایجاد ایمنی در برابر کرونا هم ورود کرد. به‌گفته زاکانی با اقدامات انجام شده بیش از ۵۰درصد از موج تشدید یافته واکسیناسیون را مدیریت شهری بر‌عهده داشته است. او همچنین افزود: «روزانه حدود ۲۰۰نفر فوت می‌کردند و خانواده‌های زیادی عزادار می‌شدند که در این بخش با همت سازمان مدیریت بحران شهرداری مسیری درست، پیگیری شد و اقدامات خوبی در بحث واکسیناسیون صورت گرفت.»

تحول در شهر با یک برنامه مدون
شهرداری در مسیر حرکت برای تنظیم یک برنامه تحولی در شهر است. زاکانی با بیان این موضوع ادامه داد: «از هفته‌های گذشته اقداماتی برای مهار مشکلات سرما در شهر آغاز شده، اما فعالیت‌های اجتماعی اساسی شهرداری در آستانه آغاز است تا پس از سالیان سال چهره دیگری برای شهر در حوزه اجتماعی داشته باشیم.» به‌گفته سکاندار پایتخت، قرار است به افراد آسیب‌دیده اجتماعی مانند معتادان متجاهر و کودکان کار و... خدماتی ارائه شود تا بتوانند به جامعه بازگردند. او تأکید کرد: «هر چند این تکلیف مستقیم شهرداری نیست، اما اهتمام مدیریت شهری این است که به‌عنوان نخ تسبیح متصل و هماهنگ‌کننده سایر نهادها در این حوزه باشد.»

انتخاب ۹مشاور برای شهردار تهران
شهرداری در دوره‌های گذشته حدود 15مشاور داشت که بازرسی کل کشور هم در این مورد تذکر داده بود. زاکانی در صحبت‌هایش به این موضوع اشاره کرد و از انتخاب 9مشاور خبر داد و گفت: «در این دوره 9مشاور انتخاب می‌شود که سعی کردیم مشاوران فرامعاونتی باشند.» به‌گفته او، تا‌کنون 3مشاور (مشاور مسئول حوزه شهردار، مشاور زیست‌پذیری و آلودگی هوا و مشاور مناسب‌سازی‌ شهر) انتخاب شده‌اند.

مصوبات شورا
تصویب 2طرح و تعیین‌تکلیف 3پرونده ثبتی از حیث باغ یا غیرباغ بودن، دستاورد جلسه دیروز شورای شهر بود. در ابتدا یک فوریت طرح «اصلاحیه مصوبه الزام شهرداری به ایجاد و تسهیل جایگاه‌های کوچک سوخت‌رسانی در تهران» تصویب شد که به موجب این طرح زمین‌های بلااستفاده نظیر لچکی‌ها و زمین‌های فاقد کاربری به‌عنوان آورده شهرداری بدون انتقال مالکیت به بخش خصوصی واگذار می‌شود تا جایگاه‌های سوخت‌رسانی کوچک در آنها احداث شود. پس از آن طرح دوفوریتی «لایحه توقف اجرای مصوبه اساسنامه 19سازمان وابسته به شهرداری به انضمام آیین‎نامه مالی و معاملاتی سازمان‎های وابسته و مقررات استخدامی مستخدمین موقت شهرداری تهران» در دستور قرار گرفت که در نهایت اعضا با ارائه پیشنهادهایی با آن موافقت کردند. بررسی 3پرونده از حیث باغ یا غیرباغ بودن هم در ساعات پایانی جلسه انجام شد و اعضا به هر 3ملک رأی باغ دادند.

تذکرات اعضای شورا

گودهای رها شده
مهدی عباسی: در تهران حدود 220گود رها شده وجود دارد و با توجه به اینکه فصل بارندگی در پیش است، این گودها می‌توانند مخاطره‌ساز شوند؛ چراکه مستقیم با جان انسان‌ها ارتباط دارند و گاهی مواقع خسارات ناشی از آنها جبران‌ناپذیر است.

آماده‌سازی‌ گرمخانه‌ها
سیداحمد علوی: فصل سرما در پیش است و طبق پیش‌بینی‌ها هوا امسال سردتر خواهد بود؛ بنابراین لازم است با توجه به مسئولیتی که بر دوش داریم از همین امروز به فکر آماده‌سازی‌ گرمخانه‌های پایتخت باشیم.

سهم نمی‌خواهیم
محمد آخوندی: هدف اصلی شورای ششم و این دوره مدیریت شهری خدمت خالصانه و بی‌منت به مردم است. متأسفانه برخی از رسانه‌ها با اهداف سیاسی اقدام به نشر اخبار کذب می‌کنند. این درحالی است که هیچ درگیری و تنشی میان شورا و شهرداری نیست و ما به‌دنبال سهم‌خواهی نیستیم.

سهم 30درصدی بانوان
ناصر امانی: ماده74 قانون برنامه پنج‌ساله سوم شهرداری را مکلف کرده درراستای افزایش میزان حضور و ارتقای جایگاه زنان در مدیریت شهری، افزایش سطح و کیفیت حضور اجتماعی و مشارکت فعال زنان در شهر از طریق ارتقای نقش زنان در مدیریت شهری با اختصاص 30درصد تا پایان برنامه اقدام شود. این موضوع باید مورد توجه  قرار گیرد.

پیامد یک طرح بر پیکر شهرداری
زهرا شمس‌احسان: اختیار شوراها به‌طور کامل در متن طرح «اصلاح قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه‌ای حسابداران ذی‌صلاح به‌عنوان حسابدار رسمی» حذف شده است که پیامد آن ورود مستقیم دولت به امور حسابرسی شهرداری‌ها خواهد بود که قطعا بر پیکر شهرداری ضربه می‌زند.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: