• چهارشنبه ٢١ مهر ١٤٠٠-١٣:٤٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٢٧٥٤
گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پانزدهمین جلسه شورا؛

تصویب کلیات طرح ساماندهی و کاهش زمان فرآیند صدور پروانه ساخت

اعضای شورای شهر تهران کلیات طرح «الزام شهرداری به اصلاح فرآیند‌ها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی» را به تصویب رساندند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در پانزدهمین جلسه شورا بررسی طرح «الزام شهرداری به اصلاح فرآیند‌ها و سامانه شهرسازی با رویکرد کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‌های ساختمانی» در دستور قرار گرفت.
بعد از قرائت طرح، مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری پیشنهادی در ماده ۲ تبصره یک مبنی بر این که اعضای کارگروه راهبری خدمات سامانه‌های حوزه شهر سازی باید مشخص شود، ارایه داد و گفت: معاونت شهر سازی و معماری شهرداری تهران به عنوان رییس کارگروه، مدیر کل تدوین و قوانین مقررات، مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز، مدیر عامل موسسه فناوران شهر، دو نفر نماینده ناظر از شورا در این کارگروه مشخص شوند که در این طرح این عزیزان دخیل هستند.
در ادامه علی اصغر قائمی نیز گفت: در بند ۵ ماده یک دسترسی آزاد اطلاعات مطرح شده است و باید قید شود هر مالکی صرفا به اطلاعات ملک خود دسترسی داشته باشد. همچنین در تبصره یک ماده ۲ این طرح در حوزه اختیارات اجرایی است، چون حسب موضوع افراد مختلفی را در کارگروه ممکن است دعوت کنند.
مهدی چمران با بیان اینکه ما اینجا مسائل کلی را مطرح نکردیم، اما در خصوص این طرح باید گفت: حدود ۸ ماه است روی این موضوع کار می‌کنیم و دوستان تا دو ماه آینده می‌توانند به نتیجه برسند.
وی افزود: در ماده ۳ در عملکرد کاربر نیز بحث تشیوق و تنبیه به صورت جدی رعایت و لحاظ شود.
در ادامه سید احمدعلوی نیز گفت: اکنون به واسطه طولانی بودن روند صدور پروانه کلونی‌های فسادی شکل گرفته است که بعد از گذشت ۳ ماه از شروع به کار ما اتفاق زیبایی نیست.
علوی در انتقاد از برخی موارد مطرح شده در این طرح گفت: این پیشنهادی که مطرح شده مبنی بر تاثیر متراژ بر روند صدور پروانه، فاجعه را بیشتر می‌کند.
همچنین وی به بار اضافی که بر دوش آتش نشانی قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: ارسال نقشه‌ها برای اتش نشانی جهت تایید، کارشناسی نبود چرا که اتش نشانی وظیفه ارایه خدمات عمومی را دارد و این کار مضاعف بر دوش ان‌ها گذاشته شد و روند را طولانی کرد. وظیفه سازمان اتش نشانی تایید نقشه‌ها نبود.
در ادامه جلسه مهدی اقراریان گفت: با اصل طرح موافقم، اما برخی از اقدامات فقط تبدیل به شکل و فرم می‌شود و مردم را دچار مشکل می‌کند.
در ادامه عبدالرضا گلپایگانی معاون شهرسازی شهرداری تهران نیز گفت: خطای در آمارگیری نباید ما را به اشتباه بیندازد چرا که بعضا رسیدگی یک پرونده به دلایلی که مسئولیتش با شهرداری نیست سه سال طول می‌کشد همین آمار یک پرونده وقتی به معدل گیری شود رسیدگی پرونده‌ها در منطقه که ۳ ماه است، اضافه شود آمار سه ماهه را تبدیل به ۹ ماه می‌کند.
وی افزود: در مورد کارگروه، چون اصولا موضوع تخصصی و کارشناسی است حضور مدیران سازمان‌ها کاری را از پیش نمی‌برد چرا که حضور مدیران تشکیل کارگروه را دشوار می‌کند.
در ادامه پرویز سروری نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: چه توجیهی داریم وقتی روند یک پرونده سه سال طول می‌کشد. اتفاقا پیشنهاد من این است که برای این پرونده‌ها کارگروهی تشکیل شود و نکته دوم این است که در کشور ما استثنا خیلی راحت تبدیل به قاعده می‌شود.
در ادامه جلسه پیشنهاد‌های ارایه شده از سوی اعضا به رای گذاشته شد.
در ابتدای پیشنهاد آقای پیرهادی مبنی بر مشخص شدن اعضای کارگروه در ماده ۲ تبصره یک و اضافه شدن نماینده فاوا به رای گذاشته شد که به تصویب رسید.
همچنین پیشنهاد آقای قائمی مبنی بر دسترسی مالکان صرفا به اطلاعات ملک خود نیز به تصویب رسید.
در نهایت کل طرح به رای گذاشته شد که به تصویب رسید و مقرر شد ظرف سه ماه شهرداری در این زمینه لایحه‌ای به شورا ارسال نماید.

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: