• دوشنبه ١٤ تير ١٤٠٠-٠٩:٣١
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢١٩٤٣
گزارش روزنامه همشهری از جلسه 307 شورای شهر تهران:

مدیریت‌شهری،شفاف‌منتقل‌می‌شود

اعضای شورای شهر تهران در جلسه دیروز به دستاوردهای دوره پنجم به ویژه در خصوص شفافیت مالی اشاره کردند و خواستار تداوم آنها توسط منتخبان شورای ششم شدند.

به گزارش معاونت ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر تهران روزنامه همشهری در گزارشی از سیصد و هفتمین جلسه شورای شهر نوشت: مدیریت شهری در شرایطی باثبات، شفاف و با آرامش به شورای بعد تحویل داده می‌شود. رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز این جمله را گفت و تأکید کرد که دستاوردهای این دوره منطبق با منویات بر زمین مانده رهبر انقلاب بوده است و از منتخبان شورای ششم خواستار تداوم آنها شد. همچنین در این جلسه پارلمان شهری گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (فروردین و اردیبهشت امسال) که حاکی از کاهش 21درصدی درآمد شهرداری بود، ارائه و در ادامه طرح‌های «معرفی23نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران جهت انتصاب به‌عنوان قائم‌مقام ذیحساب» و «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات‌وحش در شهر تهران» بررسی و تصویب شد. بررسی لایحه «تعیین‌تکلیف املاک و اموال غیرمنقول واگذار شده شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی» هم از دستور خارج و به جلسه بعد موکول شد.
رییس شورای شهر تهران در این جلسه اظهار کرد: با وجود همه بحران‌های مالی کرونا وتحریم، نه تنها بدهی جدیدی برای شهرداری ایجاد نشد بلکه بخشی از بدهی‌های گذشته نیز بازپرداخت گردید و تنها بهره وجرائم مربوط به بدهی دوره گذشته به تعهدات شهرداری اضافه شد.
محسن هاشمی گفت: بنابراین انتظار از رسانه های حاکمیتی  و مدیریت شهری آینده آن است که به نقاط مثبت گذشته نیز اشاره شود و ازسیاه نمایی خودداری کند تا بر فضای منفی ویاسی که در بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به موثر بودن نهادهای انتخابی وجود دارد و موجب عدم مشارکت در انتخابات اخیر شد افزوده نشود و امید جای یاس، مشارکت جای قهر و هم افزایی جای تخریب را بگیرد.

کاهش درآمد شهرداری در 2ماهه اول سال
 گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران (فروردین و اردیبهشت امسال) دیروز توسط خزانه‌دار شورای شهر تهران ارائه شد و سیدحسن رسولی از کاهش 21درصدی درآمد شهرداری خبر داد و گفت: «شهرداری تهران براساس بودجه مصوب موظف بوده، در برش عملکرد 2ماهه خود نسبت به تامین منابع تا سقف 8هزار و 147میلیارد تومان اقدام کند که در این مدت مبلغ 2هزار و 583میلیارد تومان معادل 32درصد درآمد کسب شده است؛ بنابراین کسری عملکرد درآمدی شهرداری تهران حدود 5هزار و 564میلیارد تومان، معادل 68درصد نسبت به بودجه بوده که البته در 2ماه اول هر سال با این عدم‌تعادل مواجه هستیم.» به‌گفته او، 30درصد کل درآمدهای 2ماهه نخست سال درآمد پایدار و 70درصد هم درآمد ناپایدار بوده است.
به‌گفته خزانه‌دار شورای شهر تهران، شهرداری موظف بوده براساس بودجه مصوب شورا، فروردین‌ماه تا سقف 4هزارو 73میلیارد تومان تامین منابع می‌کرد که در این مدت مبلغ یک‌هزار و 299میلیارد تومان معادل 32درصد درآمد کسب شده که 14درصد آن درآمد پایدار و 86درصد آن درآمد ناپایدار است. همچنین اردیبهشت‌ماه باید اقدام به تامین منابع تا سقف 4هزار و 73میلیارد تومان می‌کرد که یک‌هزار و 284میلیارد تومان معادل 32درصد درآمد کسب شده که 45درصد آن درآمد پایدار و 55درصد آن درآمد ناپایدار است.
سیدحسن رسولی در ادامه به عملکرد هزینه‌ای هم اشاره و عنوان کرد: «در این دوره، شهرداری اجازه داشت حداکثر تا سقف اعتبار مصوب به مبلغ 6هزار و 486میلیارد تومان هزینه کند که در این مدت مبلغ 2هزار و 817میلیارد تومان (43درصد) هزینه در دفاتر ثبت شده که از این مبلغ 100درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی بوده است.»
به‌گفته او، شهرداری فروردین‌ماه موظف بوده تا سقف 3هزار و 128میلیارد تومان هزینه کند که مبلغ یک‌هزار و 399میلیارد تومان یعنی تقریباً معادل 45درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده که از این مبلغ تقریبا 100درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی بوده است. اردیبهشت هم باید تا سقف 3هزار و 243میلیارد تومان هزینه می‌کرد که حدود یک هزارو 580میلیارد تومان در این‌ماه تقریباً معادل 49درصد مصارف خود را منظور و ثبت کرده که از این مبلغ تقریبا 100درصد آن به‌صورت پرداخت‌های نقدی بوده است. خزانه‌دار پارلمان شهری در پایان با تحلیل اعداد و ارقام گفت که کسب درآمد شهرداری تهران نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حدود 21درصد کاهش داشته و ثبت هزینه‌ها در دفاتر مالی هم کاهش 5درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌دهد.

نظر اعضای شورا در مورد گزارش مالی شهرداری تهران
پس از ارائه گزارش عملکرد درآمدی و هزینه شهرداری توسط خزانه‌دار، تعدادی دیگر از اعضا شورای شهر هم مانند محسن هاشمی، از وضعیت باثباتی و شفافی که مدیریت شهری طی 4سال گذشته پیدا کرده است گفتند وخواستار تداوم آنها توسط منتخبان شورای ششم شدند.
 سیدمحمود میرلوحی  یکی از این افراد بود که با اشاره به اینکه در مقایسه با 4سال قبل، شهرداری را با وضعیت مطلوب تحویل مدیریت بعد می‌دهیم، گفت: «در 3ماه اول سال معمولا درآمدهایمان پایین است و 20تا‌30درصد درآمدها محقق می‌شود و در 3ماه آخر سال این رقم به 40درصد می‌رسد.
معاون مالی شهرداری تهران از تحقق 49درصدی درآمدها در خرداد خبر داده است که این عدد نشان می‌دهد شهرداری در وضعیت خوبی قرار دارد.» بهاره آروین هم با بیان اینکه گزارش‌های مربوط به درآمد و هزینه باید به سمع و نظر مردم برسد، گفت: «اقدام ارزشمندی که شورای پنجم بنا نهاده این است که گزارش درآمد و هزینه به‌صورت بر خط ماهانه و سیستماتیک فراخوانی و در وب‌سایت شفاف بارگذاری می‌شود.» زهرا نژادبهرام نیزبه موضوع اعتماد‌سازی‌ مدیریت شهری اشاره کرد و گفت که یکی از اتفاقات خوب این دوره ارائه گزارش هزینه و درآمد است که به‌طور مداوم و با دقت لازم تهیه می‌شود. او ادامه داد: «یکی از نکات برجسته در این گزارش، درآمد‌های پایدار 45درصدی است که برخلاف اینکه کمتر از  20درصد درآمدهای پایدار داشتیم، امروز به این رقم رسیدیم که اتفاق خوبی است؛ البته تا تحقق رویکرد شورای پنجم و افزایش تا مرز 60درصد فاصله زیاد داریم. در پرداخت تسهیلات، گام رو به جلو برداشتیم و در شورای چهارم 7109میلیارد تومان بازپرداخت تسهیلات داشتیم؛ درحالی‌که در شورای پنجم 9692میلیارد تومان میزان بازپرداخت‌ها بوده و این سبب افزایش اعتبار شهرداری شده است.»

نام مادر ادبیات کودک و نوجوان روی خیابان عنصری حک شد
دیروز شصت‌وچهارمین صورتجلسه کمیسیون نامگذاری و تغییر نام اماکن و معابر عمومی شهر تهران، توسط محمدجواد حق‌شناس ارائه شد که او در ابتدای صحبت‌هایش آماری از تعداد نامگذاری‌ها ارائه داد و گفت: «در دوره اول و پنجم شورای شهر تهران، کمترین میزان نامگذاری انجام شده و مجموعاً ۶۰۰ نامگذاری داشته‌ایم، اما در یکی از دوره‌های قبل ۶‌هزار تغییر نام انجام شده است.» در ادامه اعضا با پیشنهاد نامگذاری ۳۱معبر، 2بوستان و یک زمین چمن جدید‌احداث موافقت کردند و قرار شد نام توران میرهادی که از بزرگان ادبیات کودکان است و با عنوان «مادر ادبیات کودک و نوجوان در ایران» شناخته می‌شود، روی خیابان عنصری در خیابان ابوریحان، نام ژاله آموزگار، استاد زبان‌های باستانی روی کوچه لادن در خیابان شهید اعجازی و خیابان هشتم غربی و شرقی در بلوار باغ گیاهشناسی ملی ایران حک شود.

ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات‌وحش ممنوع شد
اعضای شورای شهر تهران دیروز طرح «الزام شهرداری تهران به جلوگیری از ایجاد و توسعه مراکز نگهداری از گونه‌های حیات‌وحش در شهر تهران» را تصویب کردند. سیدآرش حسینی‌میلانی در جریان ارائه گزارش این طرح گفت: «در بسیاری از کلانشهرها برای حفظ تنوع زیستی، مقررات ممنوعیت نگهداری از حیوانات وحشی در شهرها اعمال شده و اگر این محدودیت‌ها نباشد، ممکن است گونه‌های غیربومی وارد محیط‌های شهری شوند. همچنین تکثیر، توزیع و قاچاق حیوانات در سطح جهانی و سطح محلی ممنوع است و همه دستگاه‌ها باید در زمینه مقابله با توزیع و قاچاق حیوانات همکاری کنند؛ بنابراین شهرداری تهران در راستای وظایف و مسئولیت‌هایش و به‌منظور حفاظت از تنوع زیستی شهر تهران و ممانعت از بروز هرگونه اقدام غیرقانونی در زیرمجموعه‌های شهرداری، موظف است از اقداماتی مانند احداث، راه‌اندازی، توسعه و مشارکت در هرگونه مراکز نگهداری جانوران وحشی، خرید و فروش، تاکسیدرمی، اجاره و پرداخت هرگونه بها برای نمایش، اسارت، تکثیر و نگهداری از گونه‌های وحشی و... جلوگیری کند.» این طرح با 16رأی موافق تصویب شد.
لایحه تعیین‌تکلیف املاک واگذار شده، وقتی دیگر
بررسی لایحه تعیین‌تکلیف املاک واگذار شده شهرداری دستور اول جلسه دیروز پارلمان شهری بود که اعضا به توافق نرسیدند و بررسی بیشتر این لایحه به جلسه بعد موکول شد. افشین حبیب‌زاده در جریان بررسی این لایحه با بیان اینکه همه اعضای شورای شهر تهران و مدیران شهرداری اصرار دارند تا کاری که 4سال پیش شروع شده در این دوره به پایان برسد، گفت: «می‌توانیم موضوع ساماندهی و تعیین‌تکلیف املاک شهرداری را معطل بگذاریم، اما این امر می‌تواند مفاسدی را در آینده داشته باشد و به صلاح نیست. در دوره شورای پنجم بیش از 2هزار ملک شهرداری شناسایی و قرار شد که ۹۰۰ملک بازپس گرفته شود که اکنون حدود ۶۰۰ملک بازگردانده شده و ۳۰۰ ملک در شرف بازپس‌گیری است. تعیین‌تکلیف حدود ۱۳۰ ملک که در دوره‌های گذشته واگذار شده‌اند و برای ادامه بهره‌برداری از شورا مجوز می‌خواهند، نباید معطل شود.»

انتصاب ذیحسابان زمینه‌ساز انضباط مالی
لایحه «معرفی23نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران جهت انتصاب به‌عنوان قائم‌مقام ذیحساب» در جلسه دیروز بررسی شد و مجید فراهانی در جریان ارائه گزارش، تصویب آن را زمینه‌ای برای تحقق انضباط مالی در شهرداری دانست و گفت که با تصویب و رأی اعضای شورا زمینه‌های تحقق انضباط مالی در شهرداری بیش از پیش فراهم می‌شود. در نهایت 21نفر از قائم‌مقامان ذیحساب مورد تأیید اعضای شورای شهر قرار گرفتند.

استخدام خارج از قاعده نبوده است
رئیس شورای شهر تهران دیروز پس از پایان جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره جذب نیرو در شهرداری گفت که در دوره پنجم هیچ استخدام خارج از قاعده‌ صورت نگرفته است: «در این دوره نه‌تنها تعداد پرسنل افزایش نداشته‌، بلکه در طول این مدت 11هزار نفر بازنشسته یا بازخرید شده‌اند و نیرویی جایگزین آنها نشده است. درحقیقت شورای شهر در این دوره به‌شدت مراقب بود تا افزایش پرسنل نداشته باشیم و همان اوایل کارنامه‌ای را امضا کردم با این مضمون که هر سال باید 4تا 6درصد کاهش نیرو داشته باشیم که البته از این موضوع برای تخریب شورای پنجم استفاده شد، اما از طریق بازنشستگی و بازخرید کردن اکنون پرسنل شهرداری از 70هزار نفر به 59هزار نفر رسیده است.» محسن هاشمی‌رفسنجانی به تعیین وضعیت کارکنان ایثارگر در شهرداری اشاره و عنوان کرد: «2هزار و 700نیروی ایثارگر به‌صورت قراردادی در شهرداری مشغول به کار هستند که براساس قانون ایثارگران می‌توانند رسمی شوند. استخدام کسانی هم که سال‌ها به‌صورت قراردادی در شهرداری مشغول هستند، در برنامه است. انتهای شورای قبلی هم 4تا 5هزار نفر به همین سبک استخدام شدند و در این دوره هم شهرداری از سازمان اداری استخدامی درخواست کرده اجازه بدهند حدود 2تا 2هزارو100نفر استخدام شوند. هدف شهرداری هم این است که افراد درون‌سازمانی بتوانند به سمت استخدام رسمی بروند و این کار به‌طور کامل زیرنظر سازمان امور استخدامی و اداری کشور انجام خواهد شد.»

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: